Apple kan give podcasts et kæmpe folkeligt gennembrud

Kommentar: Et kæmpe folkeligt gennembrud for podcast-genren er på vej, hvis Apple lancerer en podcast-app på iPhone og iPad.

Apple kan give podcasts et kæmpe folkeligt gennembrud

Da Apple præsenterede iOS 6 var der noget de ikke kom ind på, skriver Allthingsd.com. En officiel dedikeret podcast-applikation skulle ifølge rygterne være på vej, sammen med den nye iOS-version i efteråret.

Brugerne af iPhone og iPad vil således få mulighed for at finde, hente og afspille podcasts, på deres mobilenheder.

Hvis rygtet holder, kan det blive et kæmpe verdensgennembrud for genren.

Der har i flere år været mange, særligt udenlandske podcasts at lytte til, men det har hidtil været relativt kringlet at få disse ind på mobilen, og de forskellige apps til formålet, har en yderst svingende kvalitet.

Og selvom der i iTunes er god mulighed for at finde podcasts, er synkroniseringen med f.eks. iPhone noget rod.

På selve iOS-enheden kan podcasts findes i iTunes-app’en, men man kan ikke subscribe, så der automatisk kommer besked om nye episoder. Og efterfølgende skal der rodes rundt i musikafspilleren, for at finde lydfilerne. Det er ikke særligt logisk.

Ketchup-effekt under opsejling

Når der ikke er en fælles database over podcasts, og det samtidigt, selv på Apples enheder, er relativt nørdet at få adgang til dem, giver det sig selv, at kun en begrænset lytterskare, vil være tilgængelig.

Jeg er sikker på, at hvis rygtet om en Apple podcast-app på iPhone og iPad holder, så vil det betyde et kæmpe gennembrud for podcast-genren. Det vil også betyde mange flere danske podcasts, så vi ikke kun skal nøjes med udvalget fra Danmarks Radio (DR), der i 2005 startede et pilotforsøg på området.

Med den udbredelse der er af Apples produkter, kan en kritisk masse nås på én gang. Brugere, såvel som medier, får dermed øjnene op for mediet, så snart der er let adgang til det. Hvilket kan skabe en ketchup-effekt og det gennembrud der mangler.

For det er faktisk meget cool, f.eks. at høre Mads og Monopolet, mens man en kedelig mandag morgen venter på toget, pause når toget er fremme, og lytte til resten på turen hjem.

Tidligere har websiten Podhead.dk, sammen med TDC og Nokia, forsøgt at udbrede danske podcasts. Men selvom virksomheden bag startede i 2005, er websiten nu tilsyneladende lukket.

Det vidner om, hvor svært det er at slå igennem med et nyt medie, og selvom podcast i nogle kredse er stort, er det bare ikke et medie den almindelige mobilforbruger har taget til sig, endnu.

Bog, podcast, Karin Høgh
Journalisten Karin Høgh, der blogger om podcasting, har tidligere udgivet bogen “Medier der holder – strategisk lyd og videopodcasting”. Her gives tips til, hvordan man kommer i gang med at producere podcasts. Foto: Mobilsiden.dk

Tre grunde til at podcast ikke har slået igennem

Der skal ikke mere end ren logik til at fastslå, hvorfor podcasts aldrig har slået bredt i gennem.

1. Begrebet er relativt ukendt, og det er uklart hvad ’podcast’ egentlig er.

2. Podcasts, særligt danske er svære at finde, en god database mangler. Desuden er udvalget på dansk begrænset.

3. Det er bøvlet, at få podcats over på mobilen, og episoderne ligger sig ofte sammen med musikken.

Og det er klart, at hvis der er en begrænset lytterskare på podcasts, så gider ikke ret mange producere dem, og den negative spiral er sat i gang.

Nuværende og tidligere forsøg

DR er nok den største udbyder af podcast-programmer, men også Radio 24syv benytter mediet med rimelig succes. Ifølge Mediawatch.dk rundede radioen i marts 2012 én million podcastlytninger.

Tidligere har radiofolkene Tuka og Palle Bo produceret programmet Panikknappen. Men til trods for deltagelse af kendte som Nikolaj Coster Waldau, Amin Jensen, Rick Astley, Anders Breinholt m.fl. blev Panikknappen lukket ned.

Et hurtigt telefonopkald til manden bag, gav grunden.

– ”Vi prøvede det ét år for at teste mediet af. Det tog op mod en dag at producere udsendelsen, der varede en time. Men til trods for op til 1.000 downloads per show, blev det for meget for os, da der heller ikke var økonomi i det,” fortæller Palle Bo, indehaver af Radioguru, der rådgiver annoncører og radiostationer om radioreklame.

Den kendte superiværksætter Martin Thorborg producerer også podcasts, hvor han øser ud af tips og erfaringer.

Jeg er ikke i tvivl om, at hvis Apple har en app med i iOS 6 til efteråret, så vil der komme fokus på podcasts, flere vil lytte, også på fast basis, flere vil producere, også på fast basis, og så er den positive spiral sat i gang.

Opfølgning:

Siden redaktionen publicerede artiklen er der kommet nyt i sagen. mobilsiden valgte at gå videre med sagen. 14/6/2012 fulgte redaktionen op med et indlæg om Passbook fra Apple kan give gennembrud for mobilbetaling – Næste artikel om temaet finder du her. Seneste nyheder om iPhone kan du læse her..