Journalister favoriserer iPhone

Teleanalytiker John Strand mener, at journalister skævt fremhæver iPhone, som den eneste rigtige smarthone.

Journalister favoriserer iPhone

Journalister er blindt forelsket i iPhone.

Det mener teleanalytiker John Stand i et indlæg på Mediawatch.dk

Når Danmarks Medie- og Journalisthøjskole udbyder et kursus med navnet “iPhone som værktøj i den journalistiske proces”, er det et symbol på netop den favoritisering, pointerer Strand.

-”Når man læser programmet for kurset, kan man ikke lade være med at smilie. Programmet fokuserer på, hvad nogle mennesker tror, man udelukkende kan gøre med en iPhone, og man har udpeget to undervisere, Annegrethe Skovbjerg og Steen K. Rasmussen, der skulle være ekserter i iPhone-journalistik.

Hvad bliver det næste kursus? DJE lancerer “Muslimers betyning for det danske samfind” – et kursus om, hvordan muslimske medborgere bidrager til det danske samfund under ledelse af Morten Messerschmidt og Pia Kjærsgaard?” skriver John Strand spørgende.

Han fremhæver derudover, at den skæve fokusering er tydelig i medieovervågningen. En analyse foretaget af Infomedia viser, at den mest solgte mobil i Danmark, Nokia 6700, blev nævnt i 7 avisartikler og 117 gange i alle danske medier i 2010, mens iPhone blev nævnt 1187 gange i aviser og 19.246 gange i alle danske medier.

Sagen efterfølgende

Siden vi bragte denne artikel er der kommet mere til sagen. mobilsiden gik et skridt videre. 4/5/2011 fortsatte vi fortællingen med et indlæg omkring Radio app opdateret til Android og iPhone – Læs mere her. Få også seneste nyt i sagen ved at trykke her..