Kinesiske producenter erobrer mobilmarkedet

Huawai, Oppo, Lenovo. Listen over nye kinesiske mobilmærker er lang og alt tyder på, at de er kommet for at dominere.

Kinesiske producenter erobrer mobilmarkedet

Når du næste gang skal have en ny mobiltelefon, er der stor mulighed for at denne kan have et kinesiske navn på bagsiden.

Mobiler produceret af kinesiske fabrikanter bliver nemlig mere og mere velkendt verden over. Tendensen gør sig også gældende, når man kigger på mobilsalget på verdensplan. I en ny måling foretaget af IC Insights bliver det tydeliggjort, hvordan kineserne i den grad har domineret mobilmarkedet den seneste tid.

Læs også:  Top 10 smartphones i maj

Ud fra mobilsalget i det første kvartal af 2016 ses det nemlig, at hele otte kinesiske mobilmærker ligger i top-12 over de bedst sælgende smartphoneproducenter.

Øverst af de kinesiske mærker ligger naturligvis Huawei, der med sine godt 29 millioner solgte enheder i den første del af året, snupper en tredjeplads, kun overgået af Apple og Samsung.

Mere bemærkelsesværdigt er måske producenten på lige under dem, nemlig kinesiske Oppo. De er gået fra en ottendeplads i fjor til nu at ligge blandt de fire bedste. Med mere end 16 millioner solgte mobiltelefoner slår de både mærker som LG, Sony og HTC, og endda med en stor margin.

Denne udvikling ser kun ud til at fortsætte af samme spor, og ifølge de foreløbige beregninger spås de store kinesiske fabrikanter er opnå en vækst på mellem 29 og 74 procent. Omvendt tyder det på at de nuværende førerhunde Samsung og Apple må se frem til et lille fald i omsætningen, men formentlig ikke nok til, at de mister deres pladser i toppen.

Kina erobrer markedet
Flere kinesiske mærker er i dag at finde blandt de 12 førende mobilproducenter. Foto: Pocketnow.com

Kendte mærker styrtbløder

Nogle der dog er blevet puffet helt ud af dette selskab, er firmaer som HTC og Sony. Dette kan umiddelbart virke overraskende, men det har længe været et faktum, at de to ellers store producenter ikke længere kan følge med.

Hvorvidt de har sovet i timen er svært at sige, men det er i hvert fald en udvikling, der bliver svær at vende. De kinesiske mærker er kommet for at blive, og vi kommer kun til at se mere til dem.

Læs også:  Flugt fra Sony og HTC til Huawei

Seneste nyt i fortællingen

Temaet er stadig aktuelt. mobilsiden fastholdt sit fokus på emnet. 29/4/2016 gik vi videre og publicerede en artikel omkring Danskerne køber færre smartphones end førKlik her for den efterfølgende artikel.. Seneste nyt om emnet kan du finde her.