Kommentar: Hvorfor skal softwareopdatering være så svært?

Opsang: Hvor mange kender du, der ved hvordan f.eks. mobilen softwareopdateres uden at miste data?

Kommentar: Hvorfor skal softwareopdatering være så svært?

Du har ofte hørt det fra teknisk velbefarne venner omkring dig “Husk at opdatere din mobil med den nyeste systemsoftware”… Hmmm ja! Det er også rigtigt, men hvordan? Besøg på teleproducenternes hjemmesider fortæller om noget der skal installeres på computeren, og vupti! Så kører det bare. Som du sikkert har erfaret, er virkeligheden en helt anden.

Opdateringssoftwaren er let at finde – men under installationen vælter en byge af spørgsmål ned over dig. Inkl. “Indsæt den CD som fulgte med produktet for, at installere en driver”… Æhhhhh hvad? Og hvor er den CD? Og ved det venlige spørgsmål, om du har lavet backup af dine data, lyder det igen: Øhhhh hvordan? Mange trykker bare ‘next’, ‘next’, ‘next’, ‘next’… Lidt efter er alle billeder fra festen, kontakter, kalenderaftaler – ja hele dit mobilliv og netværk væk!

Producenterne er dygtige, men de glemmer alt om brugervenlighed. I deres enorme ingeniør- og udviklings iver for at komme først med nye ting, glemmes alt for tit hr/fru mobilbruger hjemme i stuen, som måske ved hvad et sim-kort er, eller hvordan SMS fungerer – men ingen fornemmelse har af backup, drivere, CD’ere, kabler osv. Det er ikke godkendt!

Det er fristende at skrive, hvor fantastiske Apples iPhone er… Men her er da en producent, der har forstået, at ikke alle har “den udvidede kædestrammer mobileksamen med flere års overbygning”.

Spørgsmålet er, hvorfor lærer Nokia, Sony Ericsson, Samsung osv., ikke noget af Apple. Hvorfor stjæler de ikke med arme og ben?

Sæt iPhone til computeren (husk blot at installere iTunes først) – kabel i computeren, så sker alt af sig selv. Backup tages automatisk, softwaren downloades og opdateres og backup køres tilbage på mobilen. Sådan skal det virke! Her har alle en chance.

Tag f.eks. Nokia – verdens største mobilproducent… De kan lave ALT, hvis de vil. Men nogle gange har man på fornemmelsen, at udviklerne har overbevist deres chef om, at lethed for slutbrugerne er alt, alt, alt for svært at lave. ‘Mobilbrugerne skal bare uddannes’ kunne argumentet være! Ja, eller også skulle nogle udviklere søge ind i en anden branche, hvor der ikke findes u-uddannede irriterende slutbrugere.

Kære mobilproducenter (Apple må her lukke ørene for de har fanget det). Drop nu alt det ingeniør-gøjl og vågn op! Jeres største udfordring er ikke nye smarte features og designs, men at tilrette alle de nuværende ting, så alle kan betjene det.

Menneskeheden har bygget pyramider, gravet tunneller under oprørte have, og udforsket Rummet. Hvorfor skal det så – være så svært, at opdatere sin mobiltelefon?

God arbejdslyst…
John G. Pedersen

Mere til sagen

Efterfølgende kom der nyt om emnet. mobilsiden kunne ikke slippe temaet. 31/7/2008 fulgte redaktionen op med et indlæg omkring iPhone 3G plages af mærkelige revner – Den videre historie kan du læse her. Få også seneste nyt om emnet her.