Kommunerne forfordeler elbiler over mobilmaster

Diskrimination: Elbilstandere må stå gratis på kommunale arealer. Mobilmasterne skal der derimod betales store beløb for. Regningen ender hos mobilkunderne.

Kommunerne forfordeler elbiler over mobilmaster

Hvad vil du helst have? At der kommer flere elbilstandere eller flere mobilmaster i kommunerne?

Elbilstanderne står på kommunale arealer som stilles gratis til rådighed for el-bilbranchen. Mobilmasterne står ofte også på kommunale arealer eller bygninger, men teleselskaberne skal her betale op mod 75.000 kroner om året i afgift til kommunen, udover en aftalepris på 120.000 kroner, samt naturligvis etableringen af selve mobilmasten, skriver Berlingske.

Forskelsbehandlingen forstår John Strand ikke. Han stod sidste år i sit firma Strand Consult, bag en afsløring af kartellignende forhold kommunerne imellem, på udlejning af plads til mobilmaster.

– ”Når politikerne sælger mobillicenser siger man til teleselskaberne, at de skal kæmpe sig gennem det danske land og se, hvordan de kan få lov til at skabe den dækning som borgerne efterlyser, ” siger John Strand til Berlingske Business.

Burde være gratis

John Strand mener det bør være gratis at sætte betalt, samfundsmæssig infrastruktur op på offentlige arealer, og selvom elbilerne lige nu får gratis plads af kommunerne, skal de ikke regne med dette fortsætter, da gratisaftalerne ofte kun løber i fire år.

Elbilbranchen vil derfor inden for en årrække, risikere at opleve samme problemer med lejepriser som mobilbranchen.

I Høje-Taastrup kommune forklarer borgmester Michael Ziegler (K) til avisen, at forskelsbehandlingen ligger i, at mobilmaster er rent kommercielle foretagender. Et selskab som Better Place ejes derimod af blandt andet DONG, hvor Staten har ejerandel.

Elbiloperatøren Clever har bevist fravalgt offentlige arealer, fordi man har samme frygt som det Strand Consult skitserer. I stedet indgås aftaler med private firmaer.

Telebranchen investerer hver dag 20 millioner kroner i infrastruktur.