Kun gratis Wi-Fi hos DSB til fordelskunder

Ikke alle kunder får lige let adgang til DSB's gratis internet-forbindelser i togene.

Kun gratis Wi-Fi hos DSB til fordelskunder

Som vi kunne fortælle i sidste uge, så kommer DSB nu langt om længe med gratis Wi-Fi i alle deres togsæt.

En aftale med TDC skal give kunderne gratis adgang til internettet, men der er dog én lille bitte detalje, som for nogle kan kaste lidt grus i maskineriet.

Vi skrev nemlig også, at DSB kræver, at man lader sig registere som kunde i DSB’s såkaldte “+more”-fordelsprogram eller køber en billet til DSB 1′, for at få adgang til den gratis Wi-Fi.

Dette gør i realiteten den til “gratis” Wi-Fi reklamefinanseret eller et produkt forbeholdt 1. klasses kunder.

En marketingsmands våde drøm

+more er DSB’s fordelsprogram, hvor medlemmer får tilsendt målrettede tilbud baseret på ens præferencer og personprofil.

Ved oprettelse af en gratis +more konto, bliver man nødt til at afgive en række personlige detaljer, såsom fulde navn, adresse, telefonnummer, e-mail og fødselsdato.

Nu skilter DSB ikke ligefrem med vilkårene for +more, før man vælger at lade sig registrere. Og da vi på Mobilsiden.dk godt ved at langt de fleste ikke læser de vilkår, som man accepterer, så har vi derfor gjort det hårde arbejde og gennemlæst betingelserne.

Ved tilmelding til +more fordelsprogrammet hos DSB siger man JA TAK til at modtage tilbud, nyheder og konkurrencer om rejser og relaterede produkter fra DSB Koncernen og samarbejdspartnere.

Specifikt vil reklamerne omhandle tele-, medie- og kommunikationsydelser, detail- og kioskvarer, sport, fritid og hobby og forbrugerelektronik med elektronisk post (e-mail, sms, mms og lign.). Ellers sagt på godt dansk – alt mellem himmel og jord.

Ved tilmelding til +more giver man altså DSB en tilladelse til at sende reklamebeskeder både via e-mail, SMS og MMS.

Som det fremgår på DSB’s hjemmeside så skal man ved tilmelding til +more også oplyse rejsevaner, hvilke strækninger og hvilke billettyper, man typisk benytter.

Så målretter DSB informationerne (underforstået reklamerne), så man som medlem af får relevante tilbud, fordele og nyheder.

+more fordelsprogrammet er altså i realiteten et skjult markedsføringsværktøj for DSB’s marketingafdeling. Og dernæst måske en god ting for kunderne – det hedder jo et fordelsprogram.

Her ses et af de DSB-tog der har Wi-Fi adgang. (Foto: Mobilsiden.dk).

Nogle pendlerne bliver snydt

DSB har godt nok lovet gratis internet til deres kunder, men pendlerne i DSB’s dobbeltdækker togsæt, må kigge langt efter gratis internet. Ifølge Ing.dk så er det nemlig kun DSB’s IC3-, IC4- og IR4-tog, som bliver udstyret med det nødvendige udstyr fra TDC.

DSB’s har 112 dobbeltdækkervogne, som kører på nogle af landets mest trafikbelastede strækninger. Det drejer sig om flere sjællandske pendlerruter såsom Nordvestbanen til Kalundborg og Sydbanen til Rødby.

DSB har fravalgt at udstyre dobbeltdækkervognen med Wi-Fi, da vognene kun er lejede, og de skal derfor returneres på et tidspunkt.

Faktum er dog at det efter al sandsynlighed ikke lige bliver indenfor de næste par måneder, at vognene skal returnes, da dobbeldækkervognene på grund af leveringsproblemer med IC4, forventes at være rygraden for pendlertrafikken på Sjælland de næste mange år.

DSB melder hus forbi

Men hvorfor skal man være +more medlem hos DSB for at gratis Wi-Fi? Hvorfor kan man ikke bare få gratis Wi-Fi ligesom hos f.eks. McDonalds? Og hvorfor bliver de sjællandske pendler snydt for gratis Wi-FI? Vi har derfor kontaktet DSB for at få en forklaring.

Underdirektøren for DSB Kommerciel, Claus Klitholm, var dog hurtig til at mane vores bekymringer til jorden:

– Hvorfor skal man være medlem af DSB’s fordelsprogram +more for at få adgang til fri Wi-Fi i DSBs regional- og intercitytog?

– “Efter at aftalen mellem DSB og TDC er indgået, går vi nu igang med flere aktiviteter blandt andet at indkøbe og installere nye modems samt at udvikle en ny logon-side. Om 6-8 måneder skulle vi kunne lukke op for den nye service, som vil blive tilgængelig for alle kunder – så det er ikke et krav at være medlem af +more for at få adgang, men det er en af flere muligheder.”

– Hvis man ikke ønsker at blive medlem af +more, vil det så blive muligt at tilgå den gratis Wi-Fi?

– “Vi arbejder pt. med tre muligheder for at logge på; én for 1´ klasse kunder, én for +more medlemmer og én for resten af kunderne. Så der bliver tilbud til alle kunder.”

– Hvorfor ikke gøre det muligt at benytte den gratis Wi-Fi adgang ligesom f.eks. McDonalds tilbyder?

– “Et +more medlemsskab kræver blot en permission. Det vil sige at kunden afleverer en mail adresse og acepterer at modtage mails fra DSB, og med det medlemsskab kan internettet frit benyttes.”

– Hvorfor bliver der ikke opsat gratis Wi-Fi i de lejede dobbeltdækkervogne, som DSB benytter på pendlerstrækningerne, når DSB selv forventer, at dobbeltdækkervognene skal køre på de Sjællandske strækninger i flere år ud i fremtiden?

– “Det er grundlæggende DSB’s holdning, at dobbeltdækkerne snarest muligt skal kunne leveres tilbage til selskabet, som de er lejet af. Derfor ønsker vi grundlæggende ikke at foretage flere installationer i toget, hvis det kan undgås, og fordi togene skal returneres i nogenlunde samme stand, som de er modtaget i. Samtidig vil tiden til anskaffelse og installation af udstyr være relativ lang ift. den tid, som DSB forventer at have brug for togene. Derudover har dobbeltdækkerne et helt andet design og konstruktion, som gør at udgifterne til etablering af systemet vil være langt større per togvogn en f.eks. til et  IC3 tog.”

DSB’s loyale kunder – også kaldet pendlere – må altså stadigvæk kigge langt efter gratis internet i dobbeldækkervognene på Sjælland. Til gengæld så vil det altså blive muligt, at tilgå den gratis Wi-Fi i DSB’s togsæt uden at betale ekstra for en DSB 1′ billet og uden at lade DSB’s marketingafdeling fylde ens e-mail indbakke med reklamebeskeder.

Om 6-8 måneder kan nogle danske togpassagerer se frem til gratis Wi-Fi i togene – hvis altså tidsplanen holder.

Fortællingen fortsætter

Siden denne artikel udkom er der kommet nyt i sagen. mobilsiden kunne ikke slippe temaet. 20/4/2012 kom den efterfølgende historie med et indlæg om Telia gør (måske) klar til betaling for Skype og Spotify – Den videre beretning kan læses her. Det sidste ord er ikke sagt. Tjek seneste nyt her.