LG har desperat brug for et hit

LG er langt fra målsætningen om at være den næststørste producent af telefoner. Der er brug for en telefon der er et ubetinget hit.

LG har desperat brug for et hit

I januar 2010 satte LG sig det mål, at blive verdens næststørste mobilproducent i 2012.

Men der er rigtig langt til det mål, viser nye tal fra analysefirmaet Strategy Analytics. LG sidder blot på 5,4 procent af det globale mobilsalg i tredje kvartal af 2010, hvilket lander LG på en tredjeplads. Og der er langt op til andenpladsen, hvor Samsung sælger cirka fire gange så mange mobiler som LG.

Endnu værre ser det ud, når det kommer til smartphone-markedet. Her er LG helt nede på en femteplads. Her er de tre største producenter Samsung, Apple og Nokia.

Den alvorlige situation understeges af, at LG i sidste uge var ude og udstede aktier for knap fem milliarder kroner for at indhente kapital – aktiemarkedet kvitterede med et fald på 14 procent på LG aktien.

Og analytikerne mener nu at LGs bedste bud er at lave en smartphone, der er et ubetinget hit.