LG’s direktør: Sådan vil vi genvinde kundernes tillid

LG har haft det svært de seneste år, men producenten giver ikke op. LG’s direktør fortæller nu, hvordan han vil genvinde kundernes tillid.

LG’s direktør: Sådan vil vi genvinde kundernes tillid

Det kan næppe være gået nogens næse forbi, at LG langt fra er lige så store i Europa, som de var for nogle år siden. Salget er ganske enkelt dalet det ene år efter det andet, og markedsandelene er tilsvarende skrumpet.

LG giver dog ikke bare sådan op. Hvis LG havde fulgt den normale plan, skulle vi have set til et nyt flagskib allerede nu, men det har vi ikke. Det skyldes, at LG’s direktør standsede alle planer om at lancere den kommende LG G7, som den indtil videre kaldes, til normal tid, fordi det ganske enkelt ikke var et konkurrencedygtigt nok produkt.

Læs også: LG regnskab: Kæmpeoverskud trods krise i mobilforretning

G7 får derfor ikke debut før i løbet af første halvdel af året, hvilket vil være nogle måneder senere end normalt. Til gengæld fortæller direktøren for LG’s mobilafdeling, Hwang Jeong-hwan, til mediet The Investor, at både hardwaren og softwaren bliver opgraderet yderligere som følge af den senere lancering.

Det kunne altså lyde som om, at LG i år ikke vælger sidste års processor, ligesom det var tilfældet med LG G6. Den blev lanceret med en Snapdragon 821 frem for den – på det tidspunkt – nyeste Snapdragon 835-processor.

Nye navne til LG’s smartphones kan være blive en realitet

Der er dog også andet, som muligvis bliver ændret som følge af omstruktureringen af LG’s mobilforretning. Der har tidligere været rygter om, at LG G7 ikke kommer til at hedde G7, men noget andet netop for at markere den nye start for LG. Direktøren bekræfter disse spekulationer, men er noget uklar om, hvorvidt LG vælger at finde på nye navne eller ej – i hvert fald lige her med det samme.

”Et skifte af navnet på vores topmodel repræsenterer en overhaling af vores brand. Vi har holdt fast i vores G- og V-navnestrategi. At ændre det kræver en tro på os selv i at præsentere det for vores kunder og at have planlagt det i forvejen. Nogle mener, at vi bør ændre vores brand nu, men vi vil ikke forhaste os,” lyder det fra direktøren.

Vil holde priserne nede

Generelt ser LG ud til at tage sig den tid, der er brug for. Denne gang skal der findes en forretningsmodel, der løber rundt. LG skal skabe en ”struktur, der muliggør holdbare overskud”, fortæller han.

I en tid, hvor priserne på smartphones år efter år når nye højder, har LG allerede med efterårets flagskib, V30, fokuseret på mere konkurrencedygtige priser – noget der skal tiltrække flere potentielle kunder og i sidste ende øge salget og omsætningen.

”Fra og med V30 har vi valgt mere rimelige priser. I forhold til tidligere modeller har nyere telefoner mere hukommelse, og prisen kan reflektere dette, men vi vil ikke hæve priserne på grund af unødvendige features, som vores kunder ikke bruger,” fortæller Hwang Jeong-hwan.

Læs også: LG dropper at lancere nye smartphones hvert år

Han oplyser også, at LG vil skrue ned for nyskabelserne og særlige funktioner i kommende smartphones, men i stedet vil fokusere på at genvinde kundernes tillid ved at lave telefoner, der ”bare virker” ved at få det helt grundlæggende til at spille perfekt i både budget- og topmodeller.

Redaktionen har mere til historien

Redaktionen følger op med den seneste udvikling. mobilsiden fulgte op på historien. 28/2/2018 fulgte redaktionen op med en ny vinkel på Så lang tid er Android-producenterne om at opdatere deres mobiler – Klik her. Redaktionen dækker emnet fortløbende. Se seneste nyt her.