M1 har gebyr hvis kunderne ikke ringer

Teleselskabet M1 sender regning ud til deres kunder, hvis de ikke har foretaget opkald i en måned.

M1 har gebyr hvis kunderne ikke ringer

Telebranchen er særdeles kreativ når det kommer til udtænkning af gebyrer. Teleselskabet M1 giver nu deres kunder en telefonregning for IKKE at tale i telefon, selvom der reklameres med abonnementet er gratis.

M1 kalder gebyret for et ”inaktivitetsgebyr”, og det dækker over at kunderne får en regning på 10 kroner, hvis de ikke har foretaget et opkald på deres mobiltelefon i en måned. Selvom kunderne ikke har været helt inaktive og eksempelvis sendt sms-beskeder, så får de stadigvæk regningen for ”inaktivitetsgebyr”. Det skriver 24timer.

Regningen kan dog hurtigt blive mere end de 10 kroner, hvis man ikke lige kender til reglen. For går taletidskontoen i overtræk i mere end syv dage, så følger endnu et gebyr. Nemlig et ”spærringsgebyr” på 50 kroner.

Afdelingschef i Forbrugerrådet, Vagn Jelsøe, siger forudsætningen for opkrævning af gebyr er, at virksomheden har en reel udgift ved at yde en service.

M1’s direktør, Bo Abrahamsen, oplyder dog gebyret opkræves, da M1 betaler for at have et telefonnummer aktivt på telefonnettet. Men dette er altså ikke noget, som M1 kræver penge for hvis man ringer.