Mange danskere er fanget i dyr sms-fælde

En tilsyneladende uskyldig IQ-test på Facebook kan blive en dyr fornøjelse.

Mange danskere er fanget i dyr sms-fælde

Det ligner en uskyldig IQ-test. Du skal blot indtaste dit telefonnummer for at finde ud af, hvordan du klarede dig.

I virkeligheden er der dog tale om en dyr sms-tjeneste, hvor brugeren tilmelder sig et abonnement, der ikke altid er nemt at komme af med igen.

 – “Det er en rigtig beskidt måde at tjene penge på. Det med IQ-testen har intet at gøre med den ydelse, man køber, men tjener kun det formål at lokke i fælden,” skriver en læser i en mail til Mobilsiden.dk.

Mange falder i på Facebook

Mobilsiden.dk har været i kontakt med en lang række danskere, som er gået i den dyre sms-fælde. I de fleste tilfælde er det sket på Facebook, hvor IQ-testens svar bliver fulgt op af en række sms-beskeder, der trækker 15 kr. pr. styk på telefonregningen.

De berygtede sms-abonnementer findes mange steder på nettet, og derfor er der flere forskellige tjenestenumre, man skal tage sig i agt for. Lang de fleste af de henvendelser, som Mobilsiden.dk har fået, drejer sig om sms’er fra 1959-nummeret.

Umiddelbart stammer tjenesten fra det hollandske firma Celldorado.nl. På firmaets hjemmeside kan man læse, at et sms-abonnement indebærer tre ugentlige sms’er, der koster 15 kr. pr. besked, indtil man sender en speciel stop-besked. Herefter er der en opsigelsesfrist på 30 dage.

Pas på det med småt

Forbrugerombudsmanden har modtaget klager over flere forskellige overtakserede sms-tjenester, og ifølge fuldmægtig Mette Hartvig Johnsson bliver udviklingen fulgt tæt. Hun opfordrer i første omgang forbrugerne til at kigge sig godt for på nettet.

 – “Et godt råd er at kigge hele siden igennem og være opmærksom på, om der eventuelt står noget med småt forneden. Derudover er det altid klogt at få sat et saldomax på sin telefon, så ens forbrug ikke kan blive for stort, uden man opdager det,” siger Mette Hartvig Johnsson til Mobilsiden.dk

Hvis man er blevet tilmeldt et sms-abonnement fra Celldorado, kan man kontakte firmaets kundesupport på 70 13 20 30 for at opsige tjenesten. I nogle tilfælde oplever forbrugerne dog, at sms’erne fortsætter længere end opsigelsesfristen.

– “Nu kan jeg ikke udtale mig om konkrete firmaer, men hvis man for ekempel ikke kan få et abonnement stoppet på normal vis, så vil jeg anbefale, at man kontakter sit teleselskab. Så må de stå for at bringe orden i sagen eller bringe klagen videre,” siger Mette Hartvig Johnsson.

Mobilsiden.dk har forsøgt at komme i kontakt med Celldorado.nl. Det danske callcenter kunne imidlertid ikke hjælpe med at formidle kontakten. Mobilsiden.dk har ligeledes forsøgt via e-mail, men desværre uden held.