Medie: Gratis-versionen af Spotify får flere funktioner

Spotify vil inden for få uger forbedre gratis-udgaven af musiktjenesten for at tiltrække flere brugere, som en skønne dag gerne skulle blive premium-kunder.

Medie: Gratis-versionen af Spotify får flere funktioner

Siden Spotify for præcis en uge siden blev børnsnoteret, har den svenske streamingtjeneste nu en masse investorer, der skal gøres tilfredse. Dette krav vil Spotify allerede imødekomme inden for få uger ved at ændre i nogle af de funktioner, som er tilgængelige for dem, der bruger den reklamefinanserede og gratis udgave af Spotify. Det skriver finansmediet Bloomberg.

Målet for Spotify er at tiltrække flere brugere til tjenesten, og det vil ske ved at gøre den gratis udgave mere attraktiv. Tanken er, at når først gratisversionen tages i brug, er der ikke lang vej til at få brugerne til at blive premium-kunder på et senere tidspunkt.

Læs også: Spotify arbejder på lille streamingenhed til bilen

I den forbedrede version af gratisudgaven af Spotify bliver det muligt at få adgang til playlister endnu hurtigere, og du vil få øget kontrol over, hvilke sange du vil høre.

I sin nuværende form er der flere begrænsninger ved at bruge gratisudgaven af Spotify. Du støder med jævne mellemrum på reklamer, og du kan ikke selv vælge, hvilke sange du vil høre fra en playliste – de bliver spillet i et radioformat, hvor du kun kan skifte videre til en ny, tilfældig sang på playlisten. Du vil også møde en grænse for, hvor mange sange du kan springe over, og du har heller ikke mulighed for at høre sange offline eller i høj kvalitet.

Flere kunder skal købe premium-medlemskab

I musikbranchen har der længe været et ønske om, at Spotify gør det sværere for folk at høre musik i gratisudgaven, da der ikke er mange penge at hente herfra. Faktisk er det via Premium-modellen, at Spotify henter langt de fleste penge (90 % af en omsætning i 2017 på 30,5 milliarder kroner). Det er til trods for, at kun 44 % af Spotifys i alt 169,5 millioner brugere betaler for Premium – det vil sige 74,5 millioner. Inden udgangen af 2018 ventes det, at 94-96 millioner ud af i alt 203 millioner brugere (47 %) betaler for Premium, viser en prognose.

Spotify vil højst sandsynligt afsløre den nye udgave af gratisversionen tirsdag den 24. april. Spotify har tidligere på måneden meldt ud, at man vil annoncere noget nyt på denne dag. Det er også muligt, at Spotify løfter sløret for en ny streamingenhed til bilen, men det er også muligt, at enheden ikke allerede er klar til at blive sat til salg. Det bliver vi alt sammen klogere på om små to uger.