Mobilkøb: Kvinder vil poste billeder på Facebook – mændene er ligeglade

To ting er markant vigtigere for kvinder end mænd ved køb af ny smartphone - kameraets kvalitet og det sociale liv.

Mobilkøb: Kvinder vil poste billeder på Facebook – mændene er ligeglade

Mobilproducenterne kæmper om de danske smartphone-ejeres gunst, men der kan være stor forskel på, om det er en mand eller en kvinde, der skal lokkes ind i folden.

En ny undersøgelse, som Epinion har foretaget på vegne af Samsung Danmark, viser således, at visse funktioner er markant vigtigere for kvinder end for mænd, når der skal shoppes ny mobil.

Den største forskel finder man i form af kameraets kvalitet, som 43,5 procent af de kvindelige smartphone-ejere tillægger afgørende betydning.

Det er 17,3 procentpoint højere end hos mændene.

Samme billede gør sig gældende med hensyn til ”nem adgang til sociale medier”, hvor 24,2 procent af kvinderne og blot 8,6 procent af mændene angiver, at det har afgørende betydning ved køb af ny mobil. Det giver en forskel på 15,6 procentpoint.

Kvinden er Chief Memory Officer

Kvindernes hang til kamera og sociale medier kommer ikke bag på Christiane Vejlø, redaktør på Elektronista.dk. Igennem de senere år har hun arbejdet med den feminine side af den elektroniske udvikling.

– ”I mange tilfælde er kvinden CMO – Chief Memory Officer. Det er hende, der står for, at de store øjeblikke bliver foreviget i fotos og laver hjemmets fotoalbum. Et kamera i en mobiltelefon er en meget håndgribelig feature, som er let at have en holdning til. Det bedste kamera er det, vi har i hånden, når der sker noget stort – og det sidder typisk i vores mobiltelefon,” siger Christiane Vejlø.

– ”Dernæst er kvinderne oftere på de sociale medier, og de deler mere end mænd. Derfor er det også indlysende, at nem adgang i form af eksempelvis en Facebook-app eller -integrering er prioriteret. At Facebook er et etableret brand, gør det bare nemmere at gennemskue, hvad en app kan,” tilføjer hun.

Kønnene bør ikke sættes i bås

Undersøgelsen viser imidlertid også, hvilke punkter der er vigtigere for mænd end kvinder.

Den største forskel finder man ved styresystemets betydning. 28,2 procent af de mandlige smartphone-ejere angiver, at styresystemet har afgørende betydning for deres valg af mobil, mens det samme gælder for 13,3 procent af kvinderne.

Den næststørste forskel finder man i form af bluetooth, som har afgørende betydning for 21,2 procent af mændene. Blot 7,7 procent af kvinderne angiver det samme.

– ”I mine øjne har forskellene mellem kønnene meget med de seneste mange års produktudvikling, markedsføring og øvrig kommunikation af tekniske produkter at gøre. Den har betragtet mænd som det primære marked og samtidig taget for givet, at de mænd er interesserede i specifikationer og teknik. I mit daglige arbejde oplever jeg dog, at mange mænd også er interesserede i at få en fornemmelse for, hvordan produktet kan indgå i deres praktiske liv frem for blot at kigge på tal og specifikationer,” siger Christiane Vejlø.

Hun er glad for, at kønnene nu er kommet på den elektroniske dagsorden, fordi ”der i mange år har været så store fordomme om, at mænd elsker teknologi, og at kvinder hader det.” Hun mener dog, at virkeligheden er langt mere kompleks.

– ”Der er ikke noget i vejen for, at kvinder bliver ivrige brugere af apps, funktioner og alle de andre muligheder, der er i en smartphone. Men det kræver altså, at det bliver solgt som noget, der gør en forskel, og ikke som noget, der potentielt set kunne være teknisk problematisk. Tag for eksempel bluetooth, som scorer markant lavere hos kvinderne end hos mændene. Hvad kan man egentlig bruge det til? Håndfri telefoni, mens jeg kører i bil? Fedt, den tager jeg,” tilføjer hun.

Forskellen på mænd og kvinder

Top 3 over ting, der er vigtigere for mænd end kvinder:

  • Styresystem (mænd 28,2%, kvinder 13,3% – forskel 14,9 procentpoint)
  • Bluetooth (mænd 21,2%, kvinder 7,7% – forskel 13,5 procentpoint)
  • Batterilevetid (mænd 47,4%, kvinder 36,3% – forskel 11,1 procentpoint)

Top 3 over ting, der er vigtigere for kvinder end mænd:

  • Kameraets kvalitet (kvinder 43,5%, mænd 26,2% – forskel 17,3 procentpoint)
  • Nem adgang til sociale medier (kvinder 24,2%, mænd 8,6 % – forskel 15,6 procentpoint)
  • Telefonens pris (kvinder 39,0%, mænd 27,4% – forskel 11,6 procentpoint)

Undersøgelsens deltagere er blevet bedt om at angive, hvilke punkter der har afgørende betydning ved køb af en ny mobil. Se mere om undersøgelsen via artiklerne nedenfor.

Læs også:
Disse fem ting betyder mest for danskernes mobilkøb
I Nordjylland betyder størrelsen ikke så meget

Flere nyheder om temaet

Efterfølgende tog fortællingen en ny drejning. mobilsiden valgte at gå videre med sagen. 30/10/2012 samlede vi op på historien og publicerede artiklen om Android 4.2 Photo Sphere – sådan virker det – Følg den videre histore her. Tjek også seneste nyt om temaet her..