Mobiloperatøren kan udnytte din adfærd til salg

Ved hjælp af et nyt analyseværktøj kan mobiloperatørerne kortlægge din adfærd og bevægelsesmønster.

Mobiloperatøren kan udnytte din adfærd til salg

Mobiloperatørerne kan ved hjælp af særlige bigdata-analyseværktøjer følge brugernes adfærd. Det kan bruges til blandt andet, at sælge målrettede reklame.

Analyseværktøjet indeholder en særlig funktion, der giver operatørerne muligheden for at sælge reklameplads til virksomheder, som er baseret på den store mængde data om kunderne. Det skriver Computerworld.dk.

Nye tal fra HP viser, at kun omkring 10 procent af virksomhederne udnytter værdien af bigdata.

– “Vi har samarbejdet med en amerikansk teleoperatør om netop bigdata-analyser. Hos denne operatør passerer mere end 19 petabyte data dagligt gennem systemet,” siger Jeff Edlund, cheftekniker for medieløsninger hos HP Enterprise.

Til sammenligning fylder 10 milliarder Facebook-billeder det samme som 1.5 petabyte, ifølge Gizmodo.