Mobilsalget stagnerer i 2008. Navigation drøner frem

Salget af mobiler stagnerer i år, og fastnettelefonien går tilbage. Den store vinder er navigationen.

Mobilsalget stagnerer i 2008. Navigation drøner frem

Sidste år blev der solgt 2 millioner mobiltelefoner i Danmark. I forhold til 2006 er det en fremgang på godt 100.000 enheder, viser tal fra Branchen Forbrugerelektronik og Gallup.

Men selv om vi er vilde med mobiler, skal forhandlerne ikke regne med et ekstra boom i indeværende år. BFE oplyser til Mobilsiden.dk, at de forventer salget stagnerer og lander på 2007-niveau.

 – "Producenterne ville have givet deres højre arm, hvis de tidligere havde vist, at vi i 2007 solgte 2 mio. mobiler i Danmark. Det er et meget højt, men tilsyneladende også stabilt niveau", siger Niels Jørgen Langkilde, som er direktør i Branchen Forbrugerelektronik (BFE). Han mener dog stadig salget i 2008, kan overraske da brancheforeningen traditionelt er pessimistisk anlagt.

Tallene viser også at fastnettelefonen har det svært. Mellem 2006 og 2007 gik salget 35 procent tilbage. I 2008 forventes et yderligere fald på 25.000 enheder.

Navigation er det store hit

GPS er for mange bilister et absolut must, hvilket understreges af salgstallene. Fra 2006 til 2007 er salget af navigation steget med hele 75 procent, fra 205.000 til 358.500 enheder.

 – "De seneste år er priserne gået ned og funktionerne op. Der er virkelig tale om en digital merværdi, som alle kan forstå – især når de først få gange har prøvet, hvor let og ubesværet man finder vej med navigation", lyder det fra Niels Jørgen Langkilde i BFE.

Det er mobile navigationsløsninger, der for alvor boostes frem, derimod er de fastmonterede devices på tydelig tilbagegang.

Om kort tid afholder branchen møde med Vejdirektoratet om trafiksystemet TMC, der sender trafikmeldinger til navigationsenhederne. Målet er, i samarbejde med producenterne, at forbedre trafikmeldingerne.