Mobilselskaber: Telepristjek er useriøs

Sammenlignings-siden Telepristjek beskyldes for at være useriøs, og give negativ omtale til de teleselskaber, der ikke betaler for at være listet på siden. Kritikken afvises af sidens indehaver.

Mobilselskaber: Telepristjek er useriøs

En række teleselskaber går nu direkte i flæsket på abonnement-sammenligningssiden Telepristjek.dk. Alle er enige om, at siden langt fra er uafhængig, og alle giver udtryk for, at sammenligningsiden er useriøs.

Opstanden kommer efter en pressemeddelelse, hvor hjemmesidens indehaver Nicolas Frederiksen skriver, at “mobilselskaberne narrer kunder med billige telepriser”. Konkret hænges Happii Mobil ud, fordi selskabet startede ud med meget lave priser, der fornylig blev sat op.

– “Det er noget vrøvl! Vi narrer ingen, men driver en forretning. Vi adviserer altid om prisændringer, og kunden kan uden problemer flytte til en andet teleselskab, hvis ikke prisen matcher ens forbrugsmønster mere”, siger Happii Mobils direktør Poul Thyregod.

Samme melding kommer fra konkurrenten Bibob.
 – “Det er en useriøs side, som finansieres af de teleselskaber, som ønsker at betale for, at han sender kunderne videre. Det er på ingen måde uafhængigt”, siger direktør Frank Rasmussen fra Bibob.

Betal ellers får du negativ omtale

Mobilsiden.dk har været i forbindelse med flere aktører i telebranchen, der fortæller det ligger i kortene, at hvis ikke du betaler, vil det gå dig ilde i Telepristjeks prisopslag og artikler.

 – “Flere gange har vi gjort det klart, at vi ikke ønsker, at reklamere hos ham, hvilket betyder ingen eller dårlig omtale. Da vi ikke ønskede at betale, skrev Telepristjek på deres side, at ‘denne kunde ønsker ikke at modtage besøg fra os’, hvilket langt fra er korrekt. Vi ønsker bare ikke, at betale for det”, fortæller Frank Rasmussen.

Hos M1 mener man heller ikke, at Telepristjek er helt uafhængigt.

– “Vi har faktisk aldrig følt os fair behandlet af hjemmesiden. Om det hænger sammen med, at vi ikke annoncerer, skal jeg lade være usagt. Jeg mener siden har karakter af, at været lavet af en privatmand, der med stor ildhu skriver sine subjektive holdninger og vurderinger af branchen”, siger M1-direktør Mads Peter Veiby.

Teleselskabet 3 mener ikke, kunderne kan bruge Telepristjeks services til ret meget.

– “Telepristjek har også været ude med en kundeservice-undersøgelse, som de på hjemmesiden selv beskriver som ‘ikke videnskabelig’ og ‘at resultaterne kun benyttes som vejledende indikationer’. Er en undersøgelse ikke lavet ordentligt, kan den ikke bruges til noget som helst”, siger kommunikationschef Stine Green Paulsen hos 3, der samtidigt gør opmærksom på, at hjemmesiden ikke er interessant for 3 i forhold til annoncering.

Telepristjek er uenig

Forelagt kritikken om annoncering versus omtaler, siger indehaveren af Telepristjek Nicolas Frederiksen.

– “Det er ikke korrekt. Vores artikler går fra at være objektive til at være kritiske. Siden Frank Ramussen henviser til er nu fjernet. Jeg har i øvrigt aldrig skrevet for eller imod teleselskaberne baseret på, hvad de betaler”.

Nicolas Frederiksen mener i øvrigt, at siden giver et retvisende billede af folks mobilregning i forhold til deres indtastede forbrugsmønser, hvilket IT- og Telestyrelsens Teleguide.dk ikke gør.

Mere om sagen

Sagen er ikke slut. Vi har fulgt op på tematikken. Steen Jørgensen gik et skridt videre. 28/2/2022 gik vi videre med nyheden; HTC Vivo Flow-app gør køretur til VR-tur i forlystelsespark – Forstættelsen om temaet kan læses her. Se også seneste nyt om emnet her..