Mobiltjenester tjekkes efter i sømmene

Hjemmesider med "gratis" leg og underholdning til mobiltelefonen tjekkes af forbrugerombudsmanden.

Mobiltjenester tjekkes efter i sømmene

Rigtig mange børn og unge bruger mobiltjenester men det er ikke uden problemer. F.eks. kan et gratis spil pludselig bliver til et løbende abonnement efter en periodes brug og dermed giver uventede regninger. Derfor vil forbrugerombudsmanden rettet blikket mod tjenesterne.

Børn og unge er en særlig gruppe forbrugere, der skal tages ekstra hensyn til. Derfor er de danske regler blevet skærpet. Udbyderne har et ansvar for at deres regler er nemme og ligetil at forstå, da målgruppen ikke er gode til, at tjekke de ting der står med småt. Det er meldingen fra forbrugerombudsmand Henrik Øe.

Mangelfulde priser og urimelige aftalevilkår er oftest klagerne over disse tjenester.

Myndighederne vil nu blandt andet tjekke tjenesterne for følgende punkter:

  • Brug af ord som "gratis"
    Man må kun bruge ordet "gratis" og lignende om produkter og tjenester, der virkelig ikke koster noget.
  • Oplysninger om aftaleindgåelse
    Det skal tydeligt stå på hjemmesiden hvornår man indgår en aftale, hvad den forpligter kunden til – og hvordan man kan komme ud af den igen.
  • Fremgår priser og gebyrer tydeligt nok?
    Mobilregningen skal ikke være en grim overraskelse. Prisen og alle udgifter skal oplyses klart på hjemmesiden.