Moji – teleselskab eller marketingskanal?

3s nye teleselskab Moji lancerer sig med fokus på kundeservice og optjening af bonuspoint, men er det også mere end det?

Moji – teleselskab eller marketingskanal?

Moji vil gerne gøre op med, at nye kunder hos teleselskaberne, oftest belønnes med gode tilbud, mens eksisterende kunder betaler regningen.

Listeprisen hos Moji er konkurrencedygtig, og altså ikke specielt billig. Fri tale, SMS og MMS med 1 GB data koster 160 kroner om måneden, og der er 100 kroner i oprettelse.

 – Moji – nyt teleselskab fra 3

Kunderne er ikke kunder men ”medlemmer” mens kundeservicemedarbejderne er ”Medlemsservice agenter”.

 – ”Næsten fra du bliver medlem vil du opleve noget ekstra som du ikke er vant til fra andre selskaber,” fortæller Sanela Jankovic der er kommunikations- og marketingschef i Moji.

Hun vil ikke uddybe, hvad det ekstra man får er. Det skal være en overraskelse.

Bonuspoint og loyalitet

Moji vil præsentere deres kunder (”medlemmer”) for særlige tilbud som optjenes gennem et bonusprogram. Tilbuddene sendes på SMS.

Selskabet ønsker først efter sommerferien at komme ind på, hvordan point optjenes og hvilke tilbud der efterfølgende tilbydes. På idéplan nævnes dog gratis kaffe og rabat på restaurantbesøg.

Direktør hos 3, der står bag selskabet, Morten Christiansen, sagde ved præsentationen, at selskabet sigter mod 2 procent af markedet, hvilket i runde tal svarer til omkring 166.000 kunder.

Alt bliver overvåget

Når kunden ringer til Mojis kundeservice, ved medarbejderen alt om den kommunikation kunden har deltaget i. Det handler ifølge selskabet om, at kunne give en god service ved, at den der ringer, ikke skal fortælle hele sin historie igen og igen.

Moji overvåger med værktøjet Falcon Social kundernes aktiviteter på sociale netværk som Facebook, og kombinerer dette med opkald og mails, således der skabes en liste af oplysninger i servicesystemet.

Medarbejderen har således en detaljeret beskrivelse af kundens problemer eller spørgsmål.

Analyse: Kundeklub til markedsføring?

Som nævnt i artiklen er en række detaljer om Mojis produkt endnu ikke kendt, men en umiddelbar analyse kunne være, at 3 ønsker at skabe en alternativ indtægtskilde i koncernen.

Man kunne forestille sig, at partnere i bonusprogrammet betalte for at komme i kontakt med adskillige tusinde potentielle kunder, som Moji kalder medlemmer. Selskabet vil gennem de sociale netværk have en særdeles god profil af personerne, hvilket i marketingssammenhæng kan være mange penge værd. Når en kunde modtager bonustilbud på SMS, eller via andre kanaler, er det noget personen har accepteret – hvilket er guld værd. Dermed skabes en direkte kanal til omsætning.

3og Moji kan tjene på, at en virksomhed kan markedsføre sig over for medlemmerne, og virksomheden får penge i kassen, når Moji-medlemmerne handler i virksomheden.

Så grundlæggende adskiller konceptet sig ikke ret meget fra kommercielle rabatsites som Spotdeal og Deal.dk. Nu er det blot kamufleret som et teleselskab.

Dette er naturligvis blot en hurtig analyse. Men jeg er glad for, at Moji går ind og sætter fokus på kundeservice, det er altid velkomment.