Motorola-brandet udfases gradvist efter opkøb af Lenovo

Smartphones med Motorolas navn på bliver i fremtiden noget, der hører fortiden til. Efter Lenovos overtagelse af firmaet bliver det ikoniske mærke udfaset.

Motorola-brandet udfases gradvist efter opkøb af Lenovo

I oktober 2014 overtog kinesiske Lenovo officielt Motorola fra Google for et beløb, der på det tidspunkt svarede til 17 mia. kroner. Siden da har der hos forbrugerne ikke været nogen synderlig forskel at spore, men den kommer nu.

Det ikoniske mærke, Motorola, som også ses på verdens første håndholdte mobiltelefon, forsvinder gradvist. Det skriver hjemmesiden CNET, som har gennemført et interview med Motorolas direktør, Rick Osterloh, i forbindelse med den netop overståede CES-messe.

Læs også: Motorola vender tilbage til Kina

“Vi vil langsomt udfase Motorola og fokusere på Moto”, lyder det kort fra direktøren. Motorola vil i fremtiden kun være at se bag facaden, eftersom Lenovo også overtog alle produktionsfaciliteter i forbindelse med opkøbet. I stedet for Motorola vil der nu stå ”Moto by Lenovo” akkomponieret af det samme velkendte Motorola-logo, skriver hjemmesiden.

I forbindelse med nyheden har der de foregående dage været en række bekymringer om, hvorvidt det ville betyde et endegyldigt farvel til Motorola i mobilbrancen. Derfor udgav Motorola et blogindlæg, hvori firmaet præciserede, hvad der vil ske fremadrettet.

Ganske rigtigt vil bliver der satset på Moto-brandet i topmodeller, mens Vibe-brandet fra Lenovo skal bruges til budgetvenlige smartphones i et forsøg på at strømline firmaernes portefølje af produkter.

Læs også: Lenovos indtjening stiger og de bliver verdens fjerdestørste mobilproducent

Det fremgår dog også af blogindlægget, at ”Motorola” i nogen grad vil være at finde på indpakningen, men ikke i nogen form for markedsføring – så formentligt kun som små anmærkninger hist og her.

Motorola vil altså fortsat eksistere under ledelse af Lenovo, men i en noget mere svækket udgave hvad angår brandet. Om Motorola fortsat vil være til at genkende i kommende smartphones, vil kun tiden vise. Vurderet ud fra de seneste Moto-smartphones lanceret efter Lenovos opkøb, er der dog ikke noget, der tyder på det modsatte.

Opfølgning:

Redaktionen kunne ikke gøre andet end at følge op på fortællingen. mobilsiden har holdt fast i temaet. 8/1/2016 fulgte vi op med sagen Top 20: Her er de mest populære mobiler i 2015 – Den finder du her. Sidste ord er ikke sagt. Tjek seneste nyt her.