MWC analyse: Budgetblodbad i mobilåret 2014

Fastelavnstønden ved MWC bugner af prisfornuftige smartphones, skræddersyede til at slå bunden ud af markedet.

MWC analyse: Budgetblodbad i mobilåret 2014

Stjernen ved dette års Mobil World Congres var utvivlsomt Samsungs nye flagskib – interessant var det dog at bemærke, at Samsungs bod ved MWC var klinisk renset for Samsungs, ellers mangfoldige, skare af budgetvenlige produkter. Ser man bort fra Samsungs højteknologiske mastodontstand, lurede der en skare budgetvenlige udfordrere – ikke til flagskibet, men til alt derunder.

Asus Zenfone 5 yder næsten som en Samsung Galaxy S4 – men koster under halvdelen.

Slut med kompromisser

Første salve i budgetkrigen blev affyret helt tilbage i november 2013 i form af Motorolas Moto G. For kun tolv hundrede kroner, kunne man nu erhverve sig en veldrejet mobiltelefon uden svagheder. Succesen var håndgribelig, Motorolas prisbasker strøg til tops i salgsgiganten Amazons hitliste og har ikke flyttet sig siden. Moto G fandt bare aldrig vej til Danmark.

Hvad der i Moto G virkede som en enkel byge, skulle, i løbet af MWC 2014, vise sig at være en syndflod. Ved første keynote mandag morgen bedyrede Nokias direktør Steven Elop, at hele markedet skulle rykke ned – og introducerede de prisvenlige og veldrejede Nokia X – alle til en pris under en tusindlap.

Siden har ZTE, ASUS, Alcatel, ZTE og Asus alle givet udtryk for at ville rykke ind i det danske marked, mens etablerede aktører som Sony, LG og Huawei hver især præsenterede stærke indslag til budgetklassen.

Kvalitet til budgetklassen

Billige telefoner er ellers ingen nyhed – men oplevelsen har hidtil været præget af kompromisser. Sløv respons, små grynede skærme og tvivlsom byggekvalitet præger brugeroplevelser, når prisskiltet rykker under de to tusinde kroner.

Udfordrere var mange, men mest bemærkelsesværdige var eksempelvis Alcatels ambition om at levere 4G-telefoni for under 1000 kroner, Asus slog til gengæld på ydelsen, hvor deres Zenfone på 5 tommer vil levere power i Samsung Galaxy S4 klassen til omtrent 1200 kroner og Sonys nye Xperia M1 i fit og finish er svær at skelne fra den 3 gange dyrere Z-serie. Og alt sammen er på vej til danske breddegrader.

Fælles for enhederne er, at byggekvaliteten er i orden, brugergrænsefladen moden og veltænkt og at der sjældent tøves i spil og surfen på nettet.

Budgetpriskrigen er nu en realitet.

Sony Xperia M2 – ligner til forveksling Xperia Z1 og Z2 men vil koste det halve.

Topmobilers uddøen?

Hermed kan det virke tiltagende svært for topmobiler til to, tre og fire gange prisen at berettige deres eksistens. Men der vil altid være high-end features, som lige nu er 4K optagelse, fingeraftrykslæsere og topydelse i 3D-spil, som flagskibene kan hævde sig ved. Spørgsmålet er så hvorvidt forbrugerne vil lade sig overbevise af disse, eller om de vil opfatte dem som for nicheprægede.

En anden måde topmobilerne bejler til forbrugernes gunst er ved at tilbyde unikt tilbehør, som kun kan parres sammen topmodellerne, som Sonys støjreducerende høretelefoner eller første generation af Galaxy Gear. Igen her er det nicheanvendelserne, der skal redde topmodellerne.

De etablerede producenter står derfor med en stor udfordring, når de i 2014 skal overbevise den brede befolkning om, at de kan mere end dække nichebehov. Derfor bliver mobilåret 2014 særligt spændende – og lykkedes det ikke, så vil 2014 blive et ualmindeligt svært år for middel og overklassen.