Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Nokia stormer frem i Europa: Er allerede femtestørst

Nokia stormer frem i Europa: Er allerede femtestørst

Nokia er fortsat et utroligt populært mærke. Nye tal viser, at producenten allerede er den femtestørste i Europa målt på salgstal.

Foto: HMD Global

Mange danskere har ejet en eller flere Nokia-mobiler, og selv om producenten har haft en lang årrække under ledelse af Microsoft, hvor tingene ikke gik så godt, så har de europæiske forbrugere ikke glemt Nokia.

Nokias smartphones, som nu designes af det finske firma HMD Global, som gamle Nokia-folk står bag, sælger nemlig glimrende i Europa.

Nye tal fra analyseinstituttet Canalys viser, at Nokia eller HMD Global nu er den femtestørste smartphoneproducent i Europa målt på salgstal. I 1. kvartal blev der solgt 1,6 millioner Nokia-smartphones, hvilket altså er nok til at være den femte største i forrige kvartal.

Læs også: Nokia 7 Plus - En eksklusiv mellemklasse [TEST]

HMD Global har dermed allerede en markedsandel på 3,5 % og har således allerede passeret ellers etablerede mærker som HTC, LG og Motorola.

Nokias smartphones har kun været til salg i Europa siden sommeren 2017, og porteføljen byder allerede på Nokia 6, 5, 3, 8, 7, 7 plus, 6 (2018), 1 og 8 Sirocco, og snart ventes en Nokia X med hak i skærmen at blive præsenteret - dog kun i Kina.

Foto: Canalys

Samsung og Apple går tilbage

Nokia er, sammen med Xiaomi og Huawei, blevet større i Europa, og netop Xiaomi vil også snart være at finde i den danske handel. De øgede markedsandele er snuppet fra Samsung og Apple, som er de to største i Europa. Antallet af solgte Samsung-mobiler er gået 15,4 % tilbage, og hos Apple er der en tilbagegang på 5,4 %. Alligevel er det altså lykkedes blandt andet Nokia at gøre sig bemærket med sine prisvenlige Android One-smartphones.

Ifølge analyseinstituttet Canalys er der en god forklaring på, hvorfor det er lykkedes HMD Global at få bredt det velkendte Nokia-mærke ud hos de europæiske forhandlere på så kort tid.

”HMD har valgt end anden tilgang (end Xiaomi, red.) ved at bruge dets forbindelser til teleselskaberne via dets feature phones for at få dets nye udvalg af smartphones ud i Europa”.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her



Om brug af cookies