Nokia: Vi har tid til et langt sejt træk

Lumia 925 bliver ikke turn-around-telefonen for Nokia. Strategien er fortsat det lange seje træk.

Nokia: Vi har tid til et langt sejt træk

Nokias Lumia-satsning har endnu ikke givet et kæmpe gennembrud i Danmark, eller resten af verden, men ifølge selskabet var det heller ikke forventeligt.

Ved et pressemøde hvor Nokia Lumia 925, den næste store Lumia-smartphone, blev fremvist for udvalgte dele af den danske presse, gentog produktchef Niels Kjelstrup flere gange, at Nokia er i gang med et langt sejt træk.

– ”Vi tror på det lange seje træk, men for hver dag der går, vinder vi nye kunder og markedsandele,” lød det fra den danske produktchef.

Små udsving i Danmark

Indtil nu rykker Nokia da heller ikke det store i salget, i hvert fald ikke her i Danmark. Hemmeligholdte salgstal fra analysevirksomheden GFK viste, at Nokia i marts 2013 havde en 11 procents markedsandel på smartphones.

I den tilsvarende måned i 2012 var markedsandelen i Danmark på 10 procent.

Målt i værdi kunne Nokia notere sig 9 procent af markedet, mod 7 procent i marts for et år længere tilbage.

I Danmark sad Apple og Samsung på henholdsvis 58 og 20 procent af værdien på det danske smartphone-marked, i marts 2013.

Nokia Lumia 925
Nokia Lumia 925. (Foto: John G. Pedersen).

Lumia 920 populær i gul

Selvom smartphone-køberne traditionelt køber den klassiske farve sort, har Nokia formået at lokke kunderne ind i butikkerne, for at se på den alternative gule farve.

I Danmark ligger den sorte Lumia 920 nummer ét, mens den gule er nummer to. Lumia 920 i hvid må nøjes med tredjepladsen.

Nokia har også tænkt sig med Lumia 925, at forsætte farvestrategien og der kommer således også pang-farver, særligt omkring de ekstra covers, der desuden tilfører trådløs opladning til produktet. Covers vil være at finde i farverne hvid, sort, gul og rød.

Lumia 925 kommer ved lanceringen i sort, hvid og grå som grundfarver.

Investorerne har tid nok

Selvom kunderne har interesse i alternative farver er det ikke nok til at bringe Nokia tilbage på toppen af smartphone-markedet. Nutidens kunder er kritiske og stiller store krav, til blandt andet udvalget af applikationer og billederne fra kameraet.

Aktuelt er der 145.000 applikationer i Windows Store og på top 50 listen over populære applikationer i USA, har Windows Phone kryds ved de 48 af pladserne. Men en populær social applikation som Instagram er fortsat ikke på listen, det samme gør sig gældende for en række store spiltitler. 

Nokia har is i maven, og beroliger kritiske journalister og nervøse pengefolk.

– ”Vore investorer bakker op om Stephen Elops Windows Phone-planer og strategien om det lange seje træk. Jeg er ikke i tvivl om, at det nok skal lykkedes at nå i mål,” fortalte Niels Kjelstrup ved pressemødet.

Nokia Lumia 925
Nokia Lumia 925. (Foto: John G. Pedersen).

Lumia 925 satser fortsat på kameraet

Når Lumia 925 kommer til salg i de danske butikker i fjerde kvartal, bliver det fortsat en kamerahistorie der skal kommunikeres. Telefonen har seks linser, hvor den sjette er i glas, altså en opgradering fra Lumia 920, der havde fem linser – alle plastiklinser. Ellers er kameramodulet identisk med det fra 920’eren.

– ”60 procent af alle billeder der tages med mobiler, og deles på sociale netværk, er taget indendørs eller steder med lav belysning,” bemærkede produktchef Niels Kjelstrup.

Udover bedre billeder i dårlig belysning, som er blevet en del af Nokias kendetegn på de nyeste topprodukter, kommer der også andre nyskabelser.

Nokia Smart Camera gør det f.eks. muligt at tage action-shots og dele resultatet med vennerne. Dette viste Nokia frem for journalisterne i rammerne af de københavnske skatermiljø.

Det ændrer dog ikke ved, at sådanne features har andre smartphones også, blandt andet Samsung Galaxy S4. Nokia er ikke foran, men de er med i kapløbet på interessante salgsargumenter.

Nokia Lumia 925
Et actionshot på Nokia Lumia 925. (Foto: John G. Pedersen).

Opbakning fra store mobiloperatører

I løbet af denne måned kommer Nokia Lumia 925 til salg hos T-Mobile, China Mobile, China Unicom og Vodafone, hvilket nok vil sikre et rimeligt salg af produktet.

Senere følger så flere markedsområder, men Danmark er først på landkortet i fjerde kvartal 2013. Her i landet har mobiloperatørerne også udvist stor interesse for produktet.

Hvordan det så stiller Nokia i den samlede smarthone-konkurrence må tiden vise, men til den tid, har køberne nok også fået mulighed for at vælge en ny iPhone.

Markedsandelen på verdensplan for Windows Phone var i første kvartal 2013 på 3,2 procent, en fremgang fra 2,0 procent i samme kvartal 2012. Android har 75 procent af markedet, mens iOS sidder på 17,3 procent.

Om ikke andet, kan Microsoft og Nokia bryste sig af, at systemet nu er nummer 3 i verden, ifølge tal fra IDC.

Opdateringer i sagen

Temaet er stadig aktuelt. mobilsiden kunne ikke slippe historien. 25/5/2013 blev sagen bragt videre med historien; Huawei vil være blandt verdens 100 største brands – Du finder artiklen her. Vi følger op på emnet. Se seneste nyt her.