Nordea er endelig klar med en rigtig mobilapplikation

Nordea lancerer nu en helt ny og re-designet udgave af deres mobilbank. Brugere af iPhone, iPad og Android-telefoner, kan bruge den nye applikation.

Nordea er endelig klar med en rigtig mobilapplikation

I forhold til Danske Bank har Nordea givet sine kunder en utidssvarende adgang til banken via smartphones og tablets, men det ændres der på nu.

 – Nordea-kunder utilfredse med bankapp

Nordea er klar med en rigtig (native) applikation til iPhone og Android-smartphones samt en særlig version målrettet brugerne af iPad.

– ”Vi har spurgt vores kunder hvad de lagde vægt på i en bankapplikation. Resultatet var, at det skal være hurtigt og nemt at foretage dagligdags bankforretninger såsom at tjekke saldo, overføre penge og betale regninger,” siger Ken Adrian, privatkundechef hos Nordea i Danmark til Mobilsiden.dk.

Overførsler via drag and drop

Ud over et komplet re-designet layout lancerer Nordea også nye funktioner. F.eks. er det muligt at overføre fra en konto til en anden, blot ved at trække kontoerne oven på hinanden, hvorefter systemet spørger efter beløbet, der skal overføres. På samme måde, kan der overføres penge til faste beløbsmodtagere.

Kunderne kan fortsat bruge den mere traditionelle metode til at flytte penge med, hvor der angives fra- og til konti.

Overførsler via egne konti kræver ikke Nem ID eller nøglekort. Først når der foretages eksterne betalinger eller overførsler, kommer nøglekortet i anvendelse.

I første omgang bliver det ikke muligt at scanne koden på girokort, sådan som Danske Bank tilbyder.

– ”Mange oplever at skulle scanne kode to-tre gange inden den accepteres, og det er ikke en god oplevelse. Derfor afventer vi en bedre måde at gøre det på, f.eks. om der kan sættes en stregkode på girokortene, sådan som de er set i andre lande,” fortæller Ken Adrian fra Nordea.

– Mobilbank er blevet et stort hit

Nordea, mobilbank, iPad
Nordea på iPad. (Foto: Nordea).

Kun Android og iPhone kan opdatere

Den nye bankapp bliver tilgængelig på iPhone og Android. Til tablets er det kun iPad-ejere, der får glæde af en særlig tabletudgave. Android-tablets bliver ikke understøttet, fordi udbredelsen ikke er stor nok. Banken lover dog, at det er en udvikling, der holdes øje med.

Nordea overvejer om der skal laves en ny version til Windows Phone platformen, men da kun 2 procent af alle mobil-logins kommer via Windows Phone, er denne ikke prioritet i første omgang. Således med Windows Phone-brugerne, fortsat anvende Nordeas gamle applikation.

Hos Nordea kommer 73 procent af alle logins via en iPhone, iPad eller andet device med iOS-systemet. Omkring en fjerdel benytter en Android-enhed.

Den største aldersgruppe der bruger mobilbank er de 18-28 årige der tegner sig for 37,11 procent. Denne bliver efterfulgt af de 39-48 årige med 26 procent. Aldersgruppen 49-58 år tegner sig for 17 procent, viser tal fra Nordea der dækker marts 2013.

Nordea, mobilbank
Sådan ser Nordea ud på iPhone. (Foto: Nordea).

Applikationerne frigives omkring middag den 10. april 2013.

Videre om emnet

Fortællingen gik sin videre gang. mobilsiden fastholdt sit fokus på emnet. 8/4/2013 puplicerede vi en ny vinkel på sagen med artiklen om Husker du: iOS 4 – hvad var fedt i 2010? – Du finder artiklen her. Få også seneste nyt om emnet her.