Nordea-kunder utilfredse med bankapp

Nordea's nye mobilbank er ikke ligefrem blevet taget godt imod af kunderne. "Hvorfor gør I ikke bare som Danske Bank?" spørger de utilfredse brugere.

Nordea-kunder utilfredse med bankapp

Nordea kom i slutningen af januar med en mobilbank til Android-brugerne og senere også en iPhone-version.

Men Nordeas bank-applikation er ikke blevet taget godt imod hos kunderne. I iTunes, hvor iPhone-brugerne kan rate applikationerne, har Nordea fået en karakter på 1 1/2 stjerne og i Android Market får Nordeas mobilbank 3 ud af 5 stjerner.

Til sammenligning har Danske Mobilbank fået henholdsvis 4 og 4 1/4 stjerner ud af 5 mulige.

I kommentarerne får brugere frit løb for deres utilfredshed, og kalder blandt andet applikationen for “en pinlig skændsel” og “useriøs”.

Det er især designet af applikationen og manglen på funktioner, som at betale giro-kort, der får hårde ord med på vejen.

Langt efter Danske Bank

Danske Bank kom i september med en mobilbank til iPhone, og i oktober også til Android. Med Danske Mobilbank er det muligt at betale girokort, og man kan scanne girokortet med mobilens kamera, og betale det direkte.

Det får brugerne til at kritisere Nordea og spørge, hvorfor de ikke har kigget på Danske Bank.

– “Der er så mange fejl og mangler, at det slet ikke kan nævnes her. Mest skuffende er det, fordi Danske Bank har haft en app ude så længe, så man gik lidt og håbede, at Nordea ville komme med noget helt vildt. Meget pinligt for så stor en virksomhed,” skriver en bruger i iTunes.

Men hos Nordea mener man ikke, at man bare vil lave en kopi af konkurrenternes produkt, fortæller Martin Andersen, chef for mobilbanken i Danmark.

-“Vi har spurgt brugerne inden, om hvad der var vigtigt for dem i en netbank. Antallet af fysiske girokort er meget lille, og vi vurderede ikke, at det var et behov for kunderne at kunne betale regninger over mobilbanken,” siger han til Mobilsiden.dk.

Han nævner, at der også er en del funktioner i Nordeas app, som de andre mobilbanker ikke har. For eksempel kan man se sin Betalingsoversigt både forud og bagud i tid, benytte en låne- og opsparingsberegner, holde låneregnskab med vennerne og modtage en SMS, hvis der sker noget på kontoen. 

Martin Andersen fortæller i øvrigt, at de har lyttet til kritikken, og taget det til efterretning.

“Ligner en browser”

En anden del af kritikken handler om, at brugerne mener, at applikationen ligner noget, der bare er en nedskalering af browser-versionen, og at Nordea ikke har udnyttet mulighederne for at lave en app med lækkert design, der er tilpasset mobiltelefoner.

-“Dette er blot en HTML Wrapper, og har intet med en app at gøre. Nordea stram op, og ansæt nogle dygtige udviklere, det burde I have råd til. Næste gang, så husk også lige at få nogle slutbrugere til at teste produktet inden det frigives, det burde være helt basic i software-udvikling, men åbenbart ikke hos Nordea,” er der blandt andet en bruger, der skriver i iTunes.

Men hos Nordea har det været en bevist beslutning, at mobilbanken skulle ligne den netbank, som kunderne allerede kender.

-“Vi har kigget meget på, hvordan den almindelige netbank ser ud, og vi ville ikke have, at applikationen skulle adskille sig for meget,” siger Martin Andersen, der faktisk er godt tilfreds med det grafiske.

Tidligere gik en del af kritikken også på, at Nordea-app’en ikke understøttede multitasking – dette er dog tilføjet i en opdatering for nyligt.

I udviklingen af mobilbanken har Nordea i øvrigt lagt vægt på, ikke kun at lave en applikation til iPhone- eller Android-brugere, men en løsning, som alle kunder har adgang til. Derfor er der også en mobil-version af den browser-baserede netbank tilgængelig.

Inputs er velkomne

Selvom Martin Andersen indrømmer, at det har været flere ris end roser for applikationen, er han alligevel glad for de kommentarer der er kommet fra brugerne.

-“Det er selvfølgelig ikke rart med kritik, men det er godt med input,” slutter han.