Påstand: Du bliver svindlet af mobilværkstedet

Fugtindikatorer i mobilerne bruges af mobilværkstederne til at slippe for at reparere produkterne, inden for garantiperioden, hævder norsk teknikker.

Påstand: Du bliver svindlet af mobilværkstedet

Meldingen: ”Desværre din telefon er fugtskadet og derfor ikke omfattet af garanti-reparation,” frygtes af alle der indleverer deres telefon til reparation, hos de autoriserede serviceværksteder. Meldingen betyder nemlig, at kunden selv skal betale for servicen.

En af metoderne værkstederne benytter til at fastslå om telefonen har været udsat for fugt- eller vandskade, er fugtindikatoren, et lille stykke papir inde i telefonen, der kan skifte farve ved påvirkning af fugt.

Hvis indikatoren er rød afvises telefonen med besked til kunden om fugtskade, og værkstedet slipper for at reparere telefonen, fortæller Magnus Winther der arbejder ved iPhoneklinikken Kvadrat i Stavanger, skriver Amobil.no.

Alt for følsom

Telefonteknikeren hævder, at fugtindikatorerne er alt for følsomme, og at mange telefoner som han servicerer slet ikke har fejlet noget, der kan skyldes fugt. Alligevel er de blevet afvist af et autoriserede værksted.

Han hævder at i 95 procent af tilfældene har fejlen intet med fugtighed at gøre.

Det norske Forbrukerrådet siger til Amobil.no, at en reklamation kun må afvises på grund af fugt, hvis der er en troværdig sammenhæng mellem fejlen og fugtskaden.

Ikke korrekt

I Danmark får et autoriseret værksted stadig penge for håndteringen af en telefon, selvom reparationen afvises. Men en dansk mobilteknikker med over 10 års erfaring fra mobilbranchen, er uenig i påstandene som nordmanden Magnus Winther fremsætter.

 – ”Man kan, og må ikke, afvise en telefon alene på grund af fugtindikatoren. Det er en hjælp til teknikeren, der efterfølgende skal lede efter irring på printet eller omkring kontakter,” siger Adam Altintas fra det uafhængige mobilværksted Mobilchefen.dk.

Han mener ikke, at fugtindikatoren i f.eks. en iPhone er for følsom, men han fortæller, at en professionelt værksted altid skal vedlægge billede-dokumentation til kunden, når telefonen afvises.