Sådan snyder teleselskaberne dig

Ny smart finte gør, at du aldrig får det, du betaler for.

Sådan snyder teleselskaberne dig

Skrevet af Søren Strandman-Møller, Newspaq.dk

De lover dig tre timers taletid for en fast pris, men giver dig højst 2,5 timer. Så smarte er de store teleselskaber, men deres trick er på kant med loven. Det skriver nyhedsbureauet Newspaq.dk

Køber du en pakke med taletid til en fast månedspris, starter taxametret i samme sekund, dine taletidsminutter er brugt op. Så skal du betale for alle ekstra minutter.

Men faktum er, at du aldrig nogensinde får adgang til alle dine minutter. De store teleselskaber TDC, Telenor, Telia og 3 har nemlig valgt, at du betaler pr. på begyndt minut.

 – “Det her kan være en overtrædelse af Markedsføringsloven. Man er nødt til at informere sine kunder, hvis de ikke får præcis de antal minutter, de betaler for,” lyder det fra forbrugerombudsmand Henrik Øe overfor Newspaq.

Telefonsvareren koster også

Selv alle de opkald, der ryger på telefonsvareren, koster et helt taleminut fra den samlede pakke, uanset om du smækker på med det samme.

Faktisk mister du mellem 25 pct. og 35 pct. af det, du betaler for, viser beregninger som det uafhængige telerådgivningsfirma Netplan har foretaget.

 – “Jeg synes, det er ærgerligt, og jeg synes, det er med til at gøre det fuldstændig umuligt for de danske telekunder at se, hvad de reelt får for deres penge. Det kan aldrig lade sig gøre at få det, man betaler for, når selskaberne minuttakserer,” siger Torben Rune, direktør i Netplan til Newspaq.

Politisk forargelse

Det forarger Socialdemokraternes forbrugerordfører Benny Engelbrecht, at teleselskaberne endnu en gang bliver snuppet i at snyde deres kunder.

 – “Jeg synes, at et minut er et minut, ikke et halvt minut eller et par sekunder. Og jeg kan ganske enkelt ikke forstå, hvordan teleselskaberne kan agere sådan over for deres kunder,” siger han.

Teleselskaberne: Vi gør ikke noget galt

Teleselskaberne selv synes ikke, at deres metoder er forkerte.

 – “Det er den måde, det er bygget på, men i den forbindelse kan du godt have en pointe i, at tre timer så ikke giver 180 minutter. Men det er en almindelig praksis, og der er masser, der gør det. Det er den måde, den slags ting bliver gjort på,” lyder det fra produkt- og marketingsdirektør i Telia, Jesper Korsgaard.

Hos det lidt mindre selskab 3, mener man, at selskabet blot spiller samme spil som alle andre.

 – “3 har aldrig nogensinde villet være et lavprisprodukt. Vi vil konkurrere med de store, og når vilkårene er minuttaksering hos de store selskaber, konkurrerer vi på det samme produkt,” siger kommunikationschef Knud Løkke Rasmussen til Newspaq.

Han giver dog ikke meget for Forbrugerombudsmandens ord her og nu.

 – “Helt grundlæggende diskuterer vi ikke Forbrugerombudsmanden i medierne. Forbrugerombudsmanden diskuterer, hvad Forbrugerombudsmanden måtte mene, men vi vil da gerne indgå i en dialog med ham,” slutter Knud Løkke Rasmussen.

Hos landets absolut største selskab, TDC, har man et helt tredje argument.

 – “Det vil være en udmærket ting for branchen at kigge på; vi går ind for gennemsigtighed. Jeg vil dog samtidig sige at alle vores mobilkunder, der køber en pakke med taletid, ringer gratis til alle andre TDC-kunder. Så faktisk burde der stå minimum 180 minutter i det her tilfælde,” lyder det fra TDCs presserådgiver, Rasmus Windfeld.

Men uanset om selskaberne mener, de har ret til at gøre, som de gør, får de nu Forbrugerombudsmanden på nakken.

 – “Jeg vil på baggrund af disse oplysninger rette henvendelse til Telekommunikationsindustrien (selskabernes brancheorganisation, red.) og gøre dem opmærksom på, at selskaberne skal fortælle kunderne, at de ved minuttaksering ikke får de minutter, som de betaler for,” slutter Henrik Øe.

Mere til sagen

Interessen for emnet tog ikke slut. mobilsiden fulgte op på historien. Allerede d. 2/2/2010 kørte vi en opfølgning med nyheden om Se hvor meget du betaler i opkaldsafgift – Den videre fortælling finde om emnet finder du her. Se de seneste nyheder om emnet her.