Salget af smartphones var rekordhøjt i 2015
Der er stor vækst i smartphonemarkedet, hvor der i det forgange år er blevet solgt flere smartphones på et år end set tidligere.
Analyseinstituttet IDC afslører de opløftende tal i en pressemeddelelse, hvor salget i 2015 gøres op til hele 1,43 mia. smartphones – præcis som det blev forudsagt i firmaets prognose fire år ud i fremtiden.
Læs også: IDC: Sådan ser smartphonemarkedet ud om 4 år
Det er en stigning på 10,1 % i forhold til året forinden, hvor der blev langet 1,3 mia. smartphones over disken. Fremgangen skyldes ikke kun den store vækst, der er at finde i udviklingslandene, men også i de mere udviklede markeder som på disse breddegrader, hvor markedet ellers har været mættet længe.
Samsung
Apple
Apple fik i 2015 et rekordstort salg, der i 4. kvartal overgik salgstallene fra samme kvartal i 2014 med kun 300.000 flere iPhones. Det er især Kina og USA, der har drevet it-giganten frem, så det samlede salg sidste år steg fra 192,7 mio. til 231,5 solgte iPhones. Det noget større salg sidste år førte også til en stigning i markedsandelene på 1,4 procentpoint, så Apple nu sidder på 16,2 % af markedet.
Huawei
Kinesiske Huawei har haft et forrygende år med en årlig vækst på 44,3 %. En stor milepæl er også nået, da Huawei rundede 100 mio. solgte smartphones på et år som kun den fjerde producent i verden. De tre øvrige er Nokia, Samsung og Apple.
Med et salg på 106,6 mio. Huawei-smartphones steg markedsandelene fra 5,7 % til 7,4 %, hvilket svarer til hele 32,8 mio. flere smartphones solgt end i 2014.
IDC forudser, at salget af smartphones vil stige stødt i de kommende år, og i 2019 vil det samlede salg således nå 1,86 mia. smartphones – over 400 mio. flere end det rekordstore salg nået i år.
Producent | Antal i 2015 | Antal i 2014 | Andel i 2015 | Andel i 2014 | Årlig ændring |
1. Samsung | 324,8 mio. | 318,2 mio. | 22,7 % | 24,4 % | 2,1 % |
2. Apple | 231,5 mio. | 192,7 mio. | 16,2 % | 14,8 % | 20,2 % |
3. Huawei | 106,6 mio. | 73,8 mio. | 7,4 % | 5,7 % | 44,3 % |
4. Lenovo | 74 mio. | 59,4 mio. | 5,2 % | 4,6 % | 24,5 % |
5. Xiaomi | 70,8 mio. | 57,7 mio. | 4,9 % | 4,4 % | 22,8 % |
Andre | 625, mio. | 599,9 mio. | 43,6 % | 46,1 % | 4,2 % |
I alt | 1,43 mia. | 1,3 mia. | 100 % | 100 % | 10,5 % |