Samsung taber terræn til Apple og Huawei

Den koreanske mobilgigant oplever sjældent tilbageslag i mobilmarkedet.

Samsung taber terræn til Apple og Huawei

Samsung er vant til vækst i mobilmarkedet. Derfor er seneste tal fra analyseinstituttet IDC grum læsning for Samsung. IDC anslår at antallet af solgte Samsung-smartphones i andet kvartal 2014 er faldet med 3,9% i forhold til sidste år. Samsung bærer dog stadigt mobil-førertrøjen med 25,2% af markedet, men må notere at det udgør et stort dyk fra 32,3% i andet kvartal 2013.

Samsung bosser betaler en del af deres bonus tilbage

Største vækst tilskrives kinesiske Huawei som fordobler salget fra 10,4 til 20,3 millioner enheder og hopper op til top 3. Der er dog stadigt en del vej op til Samsung og Apple som henholdsvis har solgt 74,3 og 35,1 millioner enheder i sidste kvartal.

Foråret store Samsung stjerne Galaxy S5 har altså ikke oplevet den ventede succes, efterårets kommende superstjerne Galaxy Note 4 får altså travlt med at overbevise markedet.

De to andre aktører i top 5 på verdensplan, Lenovo og LG, oplever begge fremgang i salget. Lenovos markedsandel vokser dog fra 4,7% til 5,4% og overhaler LG som fastholder deres 5% af markedet.

Du kan nærstudere IDC’s rapport her.