Slut med kæmpe SMS-regninger

Nu sættes der en stopper for chok-regninger på flere tusinde kroner for konkurrencer og tjenester købt via SMS.

Slut med kæmpe SMS-regninger

Et par hurtige klik på mobilen kan betyde, at regninger på op til flere tusinde kroner kommer væltende hver måned. Men nu skal det være slut, mener Forbrugerombudsmanden, der har fået teleselskaberne til at påtage sig et ansvar.

Problemet opstår, når en mobilkunde fx. deltager i en konkurrence, hvor man samtidigt bliver tilmeldt en løbende udgift. Det er ikke ualmindeligt, at en hurtig konkurrence i et TV-spot giver indtryk af fx. “5 kroner” – men virkeligheden er, at det er 5 kroner pr. spørgsmål, og modtager flere spørgsmål om dagen.

Også børn har været i SMS-fælden ved køb af spil eller virtuelle mønter i onlinespil.

Nye regler efter sommer

Landets fire største selskaber TDC, Telenor, Telia og 3 har alle givet tilsagn overfor Forbrugerombudsmanden, og forpligtet sig til at indføre automatisk forbrugskontrol for de overtakserede SMS-tjenester.

Fra 1. september 2010 skal teleselskaberne udsende en advarsels SMS, når månedsforbruget af SMS-tjenesterne overstiger 250 kroner. Overstiger forbruget 750 kroner på én dag bliver mobilen automatisk spærret for disse tjenester. Telia har allerede nu indført ordningen.

– “Vi har set useriøse udbydere af indholdstakserede tjenester, der vildleder, og mangelfulde oplysninger der får brugeren af telefonen til at foretage en handling, der medfører, at der sendes en regning. Kunden er ofte på herrens mark, når den opdager, at udbyderen driver virksomhed fra udlandet”, siger forbrugerombudsmand Henrik Øe.

Teleselskaberne har også forpligtet sig til at behandle kundeklager og at tilbagebetale beløb, der er blevet opkrævet, efter brugeren har benyttet sin fortrydelsesret.

Link:
 – Læs aftalen mellem teleselskaberne og Fobrugerombudsmanden