Smartphone-brugere er illoyale – undtagen dem med en iPhone

Vi er ligeglade med, hvilket mærke, der står på vores smartphone - men mindre vi har en iPhone. iPhone-ejere er nemlig de mest fanatiske mobil-brugere.

Smartphone-brugere er illoyale – undtagen dem med en iPhone

Smartphone-ejere er illoyale over for deres valg af mærke, og vil ikke nødvendigvis købe en mobil af samme mærke, næste gang de skal ud og købe en ny telefon.

Det viser en undersøgelse foretaget af GfK Group.

Undersøgelsen viser, at 56 procent holder mulighederne åbene, når det kommer til, hvilken mobil de køber næste gang. 25 procent vil købe en mobil af samme mærke som deres nuværende.

Men billedet er helt anderledes, når man ser på iPhone-ejere. Af dem vil 59 procent købe en iPhone igen, næste gang de skal have en ny mobil.

Man kan så overveje om der ligger andet end tilfredshed bag loyaliteten. Måske handler det også om, at det er besværligt at skifte mærke, når man har vænnet sig til at bruge iTunes og måske investeret en mindre formue i apps, der ikke kan flyttes med over.

Utilfredse Windows-brugere

Microsoft klarede sig dårligst i undersøgelsen. Kun 21 procent med en Windows-mobil planlægger at købe én igen næste gang. Det er dog uvist om undersøgelsen er lavet før eller efter Windows Phone 7 kom på markedet.

35 procent med en Blackberry planlægger at holde sig til RIM, mens 28 procent med en Android-mobil vil holde sig til det, og 24 procent af Nokia-ejerene planlægger at investere i en Nokia igen næste gang.