SMS-billetter er utroligt populære

Der sælges op imod 27.000 tog- og busbilletter via sms hver dag, men firmaer mangler klare retningslinjer for erhvervstelefonerne.

SMS-billetter er utroligt populære

SMS-betaling er endnu et nogenlunde nyt fænomen, men ikke desto mindre er markedet i rivende vækst.

Blandt andet tog- og busbilletter sælges der omkring 27.000 stykker dagligt af.

– “Salget af sms-billetter er fantastisk positivt. Vi har solgt langt over tre millioner sms-billetter i år” siger Niklas Marshall, som er salgsdirektør i DSB-tog.

Tre millioner billetter fordelt på årets dage, svarer til cirka 14.000 billetter hver dag.

Også hos Movia er sms-billetterne en succes.

– “Siden vi etablerede ordningen med sms-billetter, er kurven steget støt. 27 procent af vores samlede enkeltbilletter er sms-billetter i dag. Vi sælger 13.000-14.000 billetter om dagen på den måde,” fortæller Anders Due, som er centerchef for kunde- og markedscenter hos Movia.

Firmatelefoner kan være et problem

SMS-billetter og andre mobilt betalte tjenester som eksempelvis parkering, kan være et problem for firmaerne.

Der mangler ganske enkelt nogle retningslinjer for brug af firmatelefonen til at betale for ydelser, et overforbrug kan nemt betyde store udgifter for en virksomhed.

DSB arbejder dog på en løsning, hvor virksomheder kan åbne og lukke en konto på firmamobilen, så man i arbejdstiden kan få betalt sin billet, men efter arbejde må man bruge sin privat-konto fra firmamobilen.

En rundspørge foretaget af Politiken Research har vist, at de færreste store virksomheder og kommuner, har spærret for mobil-køb. Størstedelen af de adspurgte, har en mobilpolitik som forbyder medarbejderne at bruge mobilen til private køb, men teknisk kan medarbejderne snildt forkæle sig selv med firmabetalte ture i bus og tog.