Snart kan du refundere DSBs mobil-billetter

I løbet af efteråret kommer DSB med en ny version af deres billetsalgs-applikation. Blandt andet bliver det muligt at fortryde købet af billetter.

Snart kan du refundere DSBs mobil-billetter

DSB lancerede tilbage i starten af året deres DSB Billetsalgs-applikation til iOS og Android.

Men applikationen har et par mangler. Blandt andet er det ikke muligt at refundere købte billetter.

Men i oktober eller november kommer DSB med en version 2.0 af billetsalgs-applikationen, og her er blandt andet tilføjet muligheden for at fortryde købet af billetter.

En funktion, der er længe ventet.

-”Det viste sig at være lidt svære at implementere, end vi havde forventet,” siger Anne Mette Koch, afdelingschef for digitale kanaler i DSB, til Mobilsiden.dk.

Sådan refunderer du

Med den nye version kan købte billetter refunderes, senest dagen før de er dateret til, inde på dsb.dk. Billetten kan altså ikke refunderes i selve applikationen.

Efter den er refunderet, får billetten på applikationen et “tilbagebetalt”-stempel, ligesom de billetter der ikke længere er gyldige i dag får et “udløbet”-stempel.

Altså er det præcis de samme regler, der gælder, som hvis billetten er købt andre steder i DSBs system.

Udover at levere købte billetter tilbage, bliver det muligt at købe billetter to måneder ud i fremtiden, i stedet for kun to uger, som det er nu.

Flere mangler

Der er dog stadig funktioner, der ikke er at finde i applikationen, version 2.0. Blandt andet er det stadig ikke muligt at købe Orange- eller klapsæde-billetter. Og er du pendler må du en tur forbi det betjente billetsalg, for at få fat i de billige pendler-pladsbilletter.

Men det skal DSB-kunderne ikke sætte næsen op efter lige foreløbig.

-”Det er blandt noget af det, vi overvejer. Men vi er hele tiden nødt til at veje behovet op mod de resurser vi har til rådighed,” siger Anne Mette Koch.

Samtidig er det også vigtigt, at applikationen er så simpel som muligt, forklarer hun.