Sociale medier: Her får mændene baghjul

Mange mænd vil sikkert mene at de er kvinderne teknologioverlegne - men på et særligt område dominerer kvinderne.

Sociale medier: Her får mændene baghjul

I en klichefyldte verden vil mange mænd sikkert mene, at de klart er kvinderne teknologioverlegne. Men hvis man ser på fakta, vil flere af mændene blive klogere, og opdage at flere sociale medier domineres af kvinder.

Kvinderne statusopdaterer, deler fotos og tjekker ind, i langt højere grad en mænd, når det gælder de sociale medier Facebook og Instagram.

En undersøgelse foretaget af Epinion på vegne af Microsoft Danmark viser, at otte ud ti kvinder har en Facebook-profil, mens det samme kun gælder for seks ud af ti mænd.

På Instagram er forskellen endnu mere udtalt, hvor dobbelt så mange kvinder som mænd har en profil, og det er der en meget simpel grund til, siger it-entrprenør og forfatter Natasha Friis Saxberg:

Når det kommer til teknologi, er kvinder og mænd grundlæggende forskellige. Kvinder er meget drevet af det sociale. Udover, at teknologien på en eller anden måde skal have et formål og gøre livet nemmere, så skal den appellere til kvindernes sociale gen.

Netop Instagram og Facebook handler om at holde sig ajour med, hvad der sker i netværket og er gode værktøjer til at følge med i hinandens liv.”

Mændene dominerer dog også deres del af de sociale medier. På LinkedIn har tre ud af ti mænd en profil, mens det kun gælder for to ud af ti kvinder.

Twitter har ligeledes en overvægt af mænd, med dobbelt så mange brugere af hankøn i forhold til hunkøn.

Vi kan se, at mænd helt grundlæggende er mere informationsdrevne – de søger den rå information og nyhedssites, hvor de kan holde sig opdaterede omkring de seneste nyheder eller sport, siger Natasha Friis Saxberg.

Kilde: Microsoft Danmark