TDC lukker mobilfax-funktion med kort varsel

Transportbranchen har et kæmpe problem. Telefaxen i lastbilerne lukkes af TDC, hvilket rammer vognmandsvirksomhederne. ”Uartigt” og ”uforskammet” er reaktionerne.

TDC lukker mobilfax-funktion med kort varsel

Med et varsel på kun én måned, har TDC Erhverv valgt at lukke for produktet Mobilfax. 

Mange erhvervsdrivende i blandt andet transportbranchen, er rådvilde over, at de fra tirsdag den 1. oktober 2013, skal finde en alternativ løsning på en kommunikationsform, der dagligt benyttes i professionel sammenhæng.

Selvom meget kommunikation i erhvervslivet foregår elektronisk, er der stadig en række områder, hvor den gammeldags papir-telefax lever i bedste velgående.

Dokumenter sendes til lastbilen

Vindmølletransporter får, ofte med kort varsel, polititilladelser faxet direkte ud i lastbilen, så de har dokumentation at vise til myndighederne, hvis de skulle blive stoppet.

Mange lastbilchauffører sender dagligt dokumenter vedrørende transporten og vareleveringen, frem og tilbage til hovedkontoret, ligesom chauffører telefaxer deres arbejdssedler, så de slipper for at runde kontoret.

Et andet senarie er, at en kunde ringer til vognmandsfirmaet klokken 8 om morgenen med en bestilling på en maskinflytning klokken 10. Her skaffes tilladelsen hos politiet, hvorefter den sendes på fax direkte til chaufføren i lastbilen.

Uartigt af TDC

En forhandler, der dagligt rådgiver virksomheder i tele- og kommunikationsløsninger, kalder TDC Erhvervs aflivning af mobilfax-løsningen for ”uartigt”.

– ”Jeg synes, det er groft uforsvarligt at lukke mobilfax med et varsel på kun 30 dage, man kunne sagtens have givet det et halvt år. På 30 dage er det umuligt, at finde en løsning, der opfylder præcis det behov, der er i transportbranchen,” siger Klaus Klinggaard indehaver af Klingtech i Aabenraa.

Han medgiver, at chaufførerne kunne få mere moderne teknik installeret i lastbilerne, men han påpeger samtidigt, at vognmandsforretningerne hverken kan nå at indkøbe udstyret, eller få planlagt kurser for chaufførerne, med den korte varsel.

– ”Det er uartigt, at nogle tekniknørder hos TDC, skal beslutte sådan noget hen over hovedet på nogle mennesker, som rent faktisk har et stort professionelt behov,” uddyber en frustreret Klaus Klinggaard.

Vognmand: Vi vil ikke have iPads

Selvom nyere elektroniske enheder, som iPhone og iPads, kan løse problemet for vognmændene, og erstatte faxen, er ikke alle interesserede i denne løsning.

– ”Vi vil helst ikke have iPads og iPhones, de bliver væk og går let i stykker. I vores branche er det bedre med fastmonteret udstyr,” siger Tina Rafn, administrativ leder i vognmandsvirksomheden Torben Rafn og Co. A/S i Sommersted.

Torben Rafn har 65 lastbiler på de danske veje.

– ”Vi ved godt, at telefax er et uddøende produkt, men politiet har krævet at transporttilladelser skulle foreligge på papir, så vi har ikke haft et valg. Først i denne uge meddelte Trafikstyrelsen, at dokumenterne fra 1. oktober 2013, gerne må medbringes i elektronisk form,” fortæller Tina Rafn.

Torben Rafn og Co. A/S har været kunde på TDCs faxprodukt i 20-25 år, og Tina Rafn undrer sig over, at produktet opsiges med så kort varsel, og uden dialog med virksomheden, når de har henvendt sig.

– ”Det er dårlig service og uforskammet med et så kort varsel. De ville ikke engang høre tale om, at forlænge perioden lidt på Mobilfax, så vi og andre virksomheder kunne nå at finde en anden mulighed – og gode fremadrettede løsninger, findes ikke på 30 dage,” lyder det fra Tina Rafn.

TDC: Kun få bruger det

Hos landets største teleselskab TDC, ønsker man fremadrettet at fokusere på produkter, som efterspørges af mange kunder, frem for de meget få.

– ”I forbindelse med Mobilfax er der tale om et produkt, der efterhånden har så få kunder, at det ikke kan betale sig at holde det kørende. Vi har omkostninger forbundet med at vedligeholde produkter i vores portefølje, og derfor må vi løbende evaluere, om de fortsat skal indgå i vores sortiment,” udtaler kommunikationsmedarbejder Povl Rasmussen fra TDC.

TDC forklarer den hurtige nedlukning med, at kunderne allerede har alternativer, og henviser til selskabets normale retningslinjer, for ændringer af produkter.

– ”Kunderne har fravalgt Mobilfax til fordel for e-mail, hvor det er muligt at videresende dokumenter. Dertil kommer, at det er nemt at tage et billede af et dokument med sin smartphones kamera og efterfølgende sende som mail. Slutteligt findes der apps til smartphones, hvor man kan tage et billede af et dokument og efterfølgende sende det til et faxnummer,” slutter Povl Rasmussen.

TDC oplyser, at 233 kunder bliver berørt, hvilket svarer til cirka 1.000 SIM-kort.

Efterfølgende nyt om sagen

Historien fik nyt liv. mobilsiden fastholdt sit fokus på emnet. 25/9/2013 fulgte redaktionen op med en ny vinkel på LG: Vores mål er 10 millioner solgte G2Klik her for at læse den påfølgende artikel.. Seneste nyt om temaet kan du finde her.