Teleselskaber vil blokere reklamer på internettet

Flere teleselskaber har planer om at gå til kamp mod reklamer på internettet i form af blokeringer.

Teleselskaber vil blokere reklamer på internettet

En mindre krig mellem flere teleselskaber og internetannoncører såsom Google er under opsejling.

Financial Times erfarer, at flere udenlandske teleselskaber går med planer om at blokere alle internetreklamer for at komme dem til livs.

Avisen er bekendt med et af teleselskaberne, som allerede har valgt at installere software i sine datacentre til at blokere de mange reklamer. Teleselskabet har også planer om at gøre brug af dette inden udgangen af 2015.

Læs også: Besvær med EU: Facebook truer med færre funktioner

Softwaren fungerer som de traditionelle ”adblock”-programmer til privatforbrugeres browsere, som vil forhindre størstedelen af annoncer fra både hjemmesider og apps i at blive indlæst gennem teleselskabets netværk.

Teleselskabets blokering af reklamer kan lade sig gøre på grund af et israelsk startup ved navn Shine, hvis markedsføringschef, Roi Carthy, har været i tale med avisen.

”Mange millioner mobilabonnenter verden rundt vil aktivere reklameblokering i slutningen af året. Hvis det skalerer, kan det få en altødelæggende virkning på industrien for onlinereklamer,” fortæller han.

Læs også: EU’s sag mod Google offentliggøres i dag

Han fortæller, at han arbejder med flere teleselskaber, hvoraf et af dem har næsten 40 millioner abonnementer uden at nævne noget konkret navn.

Europæisk teleselskab gør klar til “bomben”

Financial Times har været i kontakt med en direktør fra et andet europæisk teleselskab, som kan bekræfte, at ikke kun det, men også andre teleselskaber planlægger at begynde blokeringen af internetreklamer i år.

Til at starte med vil man gøre, så kunderne aktivt skal vælge blokeringen af reklamer til, men der er også planer om at gå langt mere radikalt til værks.

Læs også: Apple risikerer milliardbøder af EU

Teleselskabet har det, de kalder for ”bomben” undervejs, som er en fuldstændig blokering af reklamerne for alle dets kunder, hvor der altså ikke er mulighed for at melde fra som kunde.

Går efter at ramme Google

Målet ifølge direktøren er at ramme Google, som står for langt den største del af reklameomsætningen med en årlig indtjening på knap 400 mia. kroner, og det vil formentlig ikke gå ubemærket hen.

Direktøren indrømmer, at det kan være ganske risikabelt at gå til angreb mod Google både fra et juridisk og PR-mæssigt standpunkt, hvor teleselskaberne er tvunget til at rette sig ind under reglerne om netneutralitet. Det vil sige, at al data, der strømmer igennem teleselskabernes datacentre, skal behandles ligeligt, og det vil blokeringen af reklamer være et stort brud af.

Læs også: Dato for europæisk roaming-aftale fjernet fra nyt udkast

Alligevel tøver direktøren ikke og fortæller, at det vil være muligt at blokere reklamerne fra Google ”bare for en time eller en dag” i håb om at få Google til forhandlingsbordet.

Roi Carthy fra Shine, som hjælper med blokeringen af reklamerne, fortæller, at det er en forbrugerrettighed at slippe for de reklamer, som han mener er til mere skade end gavn på trods af, at det er økonomisk nødvendigt for millioner af millioner hjemmesider.

Læs også: Det betyder Telia og Telenors sammenslutning

”Onlinereklamer er ude af kontrol, og det forværrer brugeroplevelsen. Popups, automatisk afspillede videoer og andre former for digital annoncering kan forbruge mellem 10 og 50 % af mobilforbrugeres dataabonnement,” fortæller han til sidst.

Efterfølgende nyt om sagen

Fortællingens videre forløb. mobilsiden valgte at gå videre med sagen. 21/4/2015 fulgte redaktionen op med fortællingen Project Loon: Så langt er Google nået med internetballonerne – Forstættelsen i sagen kan læses her. Se også seneste nyt om temaet her.