Teleselskaberne forvirrer kunderne bevidst

Det er bevidst at markedet overdynges med abonnementer. Det er for at forvirre forbrugerne.

Teleselskaberne forvirrer kunderne bevidst

Der findes 130 forskellige mobiltelefon-abonnementer og taletidsordninger og flere dukker op. Årsagen er helt enkelt den, at teleselskaberne bevidst vil holde kunderne forvirrede, skriver 24Timer.

 – "Udbyderne har en fælles interesse i at sløre markedet, så de kan undgå den hårde konkurrence. De gør markedet mere uigennemsigtigt, ved at skifte ordninger hele tiden og opfinde nye aspekter ved produkterne", siger Hans Rask Jensen, lektor og ph.d. i afsætningsøkonomi og forbrugeradfærd ved Syddansk Universitet.

IT- og Telestyrelsen tager til efterretning, at mange forbrugere efterspørger gennemsigtighed.

Kritikken afvises af Anders Christjansen, direktør for TDC Norden.
 – "Vi gør vores for at gøre det enkelt, for den enkelte kunde, så man ved, at stille nogle ganske få spørgsmål kan finde ud af, hvad der er det bedste produkt til ens behov. Jeg mener ikke, det er svært for forbrugeren", siger han til avisen.

I øvrigt kniber det voldsomt med tilliden til mobilbranchen. Ud af 51 mulige lå it- og telebranchen i 2007 på plads 47 i Forbrugerstyrelsens Forbrugerforholdsindex.