Teleselskaberne gemmer de billige abonnementer for kunderne

De gode tilbud er gemt godt væk hos teleselskaberne - lige indtil kunderne er ved at forlade selskabet.

Teleselskaberne gemmer de billige abonnementer for kunderne

Priskrigen mellem teleselskaberne får dem til at tage nye metoder i brug, for at holde på kunderne.

Når kunderne er ved at forlade et teleselskab, giver teleselskabet derfor et “godt tilbud” på et abonnement, mens de trofaste kunder aldrig får noget at vide om de billige abonnementer.

En rundringning til de fire store danske teleselskaber, som tv2.dk har lavet, viser, at tre ud af fire har tilbud, som kun kommer på bordet, når en kunde er ved at forlade virksomheden.

Et af de selskaber er 3, der tilbyder alt fra mobil-tv i en periode, særlige pakker, og endda et abonnement, som ellers ikke er at finde nogen steder for andre kunder.

Det såkaldte 3Small abonnement giver kunden 1 GB data, fri SMS, tale til 45 øre og ingen opkaldsafgift, for 69 kroner om måneden.

Men 3 forsvarer det “hemmelige abonnement”.

“Jeg tror bestemt ikke, vi er de eneste, som tilbyder den slags til gode loyale kunder,” siger 3’s pressechef, Knud Løkke Rasmussen til tv2.dk.

Forbrugerrådet kritiserer

Men det er ikke i orden, at give nogle kunder fordele, frem for andre – og det viser, at man som telekunde betaler overpris, mener Forbrugerrådet.

-“Det er en meget dårlig praksis, at man som forbruger skal true sit teleselskab for at få rimelige vilkår. Det viser jo bare, at man som loyal kunde bliver taget ved næsen,” siger Martin Salamon, chefkunsulent hos Forbrugerrådet. 

Og han har et godt råd til forbrugerne: 

-“Vi mener, at de billige abonnementer desværre er noget man må forhandle sig til. Man må tage fat i sit teleselskab og få et bedre tilbud. Ellers skal man finde et bedre abonnement et andet sted. Der kan være mange penge at hente i et skift,” siger han til tv2.dk. 

Se her, hvordan du får et billigere abonnement.