Telia: Flere kunder havde problemer i udlandet i weekenden

Flere Telia-kunder har ikke kunne bruge deres mobil i weekenden, hvis de befandt sig uden for landets grænser. Læs hvad gik galt.

Telia: Flere kunder havde problemer i udlandet i weekenden

Flere Telia-kunder, som befandt sig uden for landets grænser i den forgangne weekend måtte se sig om efter et vel-fungerende mobilabonnement. Det skriver Computerworld.dk.

Det var et teknisk problem, som voldte problemer og gjorde der ikke var kontakt til omverdenen.

 – “Det drejede sig om et internt TeliaSonera-system, der normalt sikrer, at kunderne kommer over på en tele-udbyder, hvor priserne er billigst for Telia, der sejlede i weekenden,” fortæller kommunikationschef i Telia, Mette Honoré.

Telia oplyser, at problemerne opstod, da systemet ikke kunne håndtere den mængde trafik, som kunderne genererede i weekenden.

Systemet, Roaming Traffic Steering, sørger normalt for at kundernes mobiltrafik bliver roamet fra det teleselskab, som Telia har den billigste og bedste aftale med i det pågældende land. Problemerne med systemet undersøges til bunds før det atter er i drift.

 – “Det betyder så nu, at vi løber en risiko i Telia for at kunderne roamer på en dyrere aftale, det er dog ikke noget kunderne skal bekymre sig om, da deres pris er EU-reguleret,” fortæller Mette Honoré. Det er derfor kun Telia, der kan blive ramt af dette økonomisk.

Mere om stoffet

Næste artikel om temaet er også interessant. mobilsiden kunne ikke slippe historien. 4/7/2013 fulgte redaktionen op med en nyhedsartikel med fokus på Telia: Test af 4G LTE 800 Mhz forløber fint – Læs her. De sidste nyheder om temaet finder du her.