Tidligere medarbejdere retter skarp kritik mod YouSees kundeservice

Dusinvis af tidligere medarbejdere retter skarp kritik mod arbejdsforholdene i firmaet Sitel, som YouSees kundeservice er blevet udliciteret til.

Tidligere medarbejdere retter skarp kritik mod YouSees kundeservice

Tidligere medarbejdere retter skarpt kritik på YouSees Facebook-side, hvor de beretter om deres tid hos YouSees underleverandør af kundeservice Sitel.

Tidligere på ugen sendte YouSee en SMS ud til flere tidligere medarbejdere, som havde været ansat hos underleverandøren Sitel, hvor YouSees kundeservice er blevet outsourced til i forbindelse med sammenlægningen af TDC og YouSee i starten af 2016. YouSee ville blot rekruttere flere medarbejdere, men er i stedet endt med at komme i modvind på dets egen Facebook-side.

Læs også: Teleselskab vinder Kundeservice Award 2016

Casper Brøndum Veile‎ er en af dem, der tidligere har været ansat hos YouSees underleverandør, og som fik SMS’en. Derfor skrev han onsdag aften et længere Facebook-opslag, hvor han beskriver sin oplevelse med YouSees tekniske support og regningsservice via underleverandøren Sitel.

Her beskriver han blandt andet en hverdag, hvor det kun gik ud på at sælge og hverve nye kunder frem for at yde support. Ligeledes var jobbet præget af stress. Det førte til at, størstedelen af medarbejderne sagde op inden for to måneder, skriver han.

Langt fra et enkeltstående tilfælde

Det kunne umiddelbart lyde som et enkeltstående, uheldigt tilfælde, men det tyder ikke på at være tilfældet. Opslaget har nemlig fået over 1300 reaktioner, 139 delinger og knap 500 kommentarer. I disse kommentarer kan den ene tidligere medarbejder efter den anden berette om lignende oplevelser med at være supportmedarbejder for YouSee.

”Kan nikke genkendende til det overdrevne fokus på salg efter, at TDC blev et aktieselskab. Selv på regningeservice blev der forventet salg af produkter af medarbejderne – hvilket sandt at sige gør ondt på folk, som lever og ånder service. Så ved jeg godt den smarte leder siger, at mersalg er god service hvilket er rigtigt i meget få tilfælde efter en dårlig oplevelse,” skriver Lars Thoning i en kommentar.

Fra Ida Korsløkke Bihl lyder det i en anden kommentar: “Fedt du skriver det Casper! Har præcis de samme tanker som dig, efter et år ved Sitel/TDC. Stoppede også grundet de samme ting. Helt uhørt arbejdsplads. YouSee/TDC er også velkommen til at tage fat i mig.”

”Jeg har selv arbejdet ved TDC (Sitel), kan slet ikke anbefales. Jeg var der i 2 mdr. Aldrig mere. Jeg vil hellere være arbejdsløs, end at sætte mine fødder der igen ☹,” skriver Christina Radoor.

Frederik Gregersen skriver: “Kan kun være enig. Der er flere forskellige afdelinger, men lige meget hvilken afdeling du havner i er fokus-punktet “salg”. En supportmedarbejder får ikke ros for at udføre god support, men i stedet at vide at han skal sælge mere. Ønsker i en god support, safe, kundeservice osv. Burde i nok lade salgsafdelingen udføre salg, og support afdelingen support. Det er simpelthen helt til grin den måde man har valgt at bygge det op på. Det hele er sælgere, bare med en anden facade. Den værste arbejdsplads jeg nogensinde har været på, og nok nogle af de mest ukompetente for ikke at sige uprofessionelle arbejdspladser i hele Danmark.”

YouSee: Vi tager feedbacken meget alvorligt

Ikke lang tid efter Casper Brøndum Veile‎ oprettede Facebook-opslaget svarede YouSees underdirektør, Peter Bohn, som også står som afsender på den SMS, der er blevet sendt ud.

Her beklager han den oplevelse, han har haft efter sin tid hos YouSee og forklarer, hvorfor beskeden er blevet sendt ud. Herefter svarer han på den egentlige kritik i opslaget om arbejdsforholdene under arbejdet med YouSees kundeservice.

”Jeg vil gerne slutte af med at sige, at jeg er meget rørt over dit indlæg, og den feedback du har givet her tager vi meget alvorligt, og jeg tager det med tilbage til resten af organisationen,” skriver Peter Bohn.

Læs også: YouSee klar med Wi-Fi-opkald og VoLTE efter to måneders test

Det er ikke første gang Sitel er blevet kritiseret. Så sent som i september måned sidste år blev mange af de samme problemer beskrevet.

Sidste nye om historien

Sagen er slet ikke slut. Redaktionen har fulgt op på artiklen. mobilsiden kunne ikke lade være. 29/6/2017 gik redaktionen videre og kørte en opfølgning med sagen YouSee klar med Wi-Fi-opkald og VoLTE efter to måneders test – Den videre historie kan du læse her. Den absolut seneste udvikling i sagen kan du følge her.