Tomtom favoriserer iPhone-kunderne

Bilister, der betaler flere tusinde kroner for navigationen til bilen, må til lommerne, når kortene skal opdateres. iPhone kunderne får derimod nye kort uden beregning.

Tomtom favoriserer iPhone-kunderne

Hvis du køber navigation fra Tomtom til din iPhone, f.eks. produktet Tomtom Vesteuropa for 529 kroner, har du adgang til gratis at opdatere applikationen med det nyeste kortmaterale, når Tomtom fire gange om året udsender disse updates.

I praksis sker der det, at Tomtom i App Store frigiver en opdateret app inkl. de nye kort, som tidligere kunder frit kan hente ned til mobilen.

– “Indtil videre har vi frigivet en ny version af app’en lige efter vi lancerede et nyt kort, så kunder, der bruger vores iPhone app, altid har adgang til de nyeste kort,” fortæller Niklas Casserstedt fra Tomtom til Mobilsiden.dk.

TomTom XXL nyt artikelfoto
Køber du navigation til bilen fra Tomtom til mange tusinde kroner, må du betale ekstra for at få nye kort.

Her koster det ekstra

De bilister som i stedet vælger at købe en af Tomtoms dedikerede GPS-modeller, har ikke samme muligheder for kortopdateringer, som iPhone-kunderne.

På produktet Go Live 1000, der ifølge Tomtoms webshop koster godt 2.300 kroner, medfølger der mulighed for at hente én omgang friske kort ned til enheden, indenfor 90 dage efter købet. Herefter skal der betales for hver opdatering.

Et opdaterings-abonnement koster aktuelt 266 kroner om året, hvilket inkluderer fire kortopdateringer.

iPhone vil ikke nødvendigvis være gratis fremover

Tomtoms fremgangsmåde ligner en forfordeling af de kunder, som vælger navigationsløsningen på iPhone, fremfor at købe en dedikeret GPS-enhed til bilen. Men sådan ser Tomtom ikke på det.

– “Vi har ikke forpligtet os til, at iPhone-updates altid skal være gratis i fremtiden – det er i hvert fald ikke noget, kunderne kan regne med. Men som det er nu, er det i vores applikation ikke teknisk muligt at opdatere kortene selvstændigt. Derfor har vi valgt at opdatere både app og kort, når disse frigives,” forklarer Niklas Casserstedt.

Tomtom mener desuden ikke, at deres klassiske produkter og iPhone-applikationen kannibaliserer på hinanden, da der er tale om to forskellige købegrupper.

Historiens videre forløb

Fortællingen har egentlig ingen ende. Næste relevante historie kom her. mobilsiden gik videre med historien. Allerede d. 21/1/2011 kørte vi en opfølgning med en ny vinkel på temaet TDC arbejder på TDC Play til iPhone – Fortsættelsen om emnet kan læses her. De sidste nyheder om emnet finder du her.