Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Undersøgelse: Samsung-smartphones har oftest fejl

Undersøgelse: Samsung-smartphones har oftest fejl

Samsung topper en kedelig liste over mobilers driftssikkerhed. Samsung er det mærke, der har den højeste fejlrate. Det er oftest hjem-knappen, der driller.

Foto: Blancco.com

Smartphones er fyldt med avanceret teknologi, og det sker ind imellem, at de går i stykker. Der er dog stor forskel på hvor ofte de forskellige driftssikre mobiler fra de forskellige producenter er.

Det finske sikkerhedsfirma Blancco står bag sikkerhedsværktøjer til at diagnosticere og slette data fra iOS- og Android-smartphones. Firmaets løsning benyttes af hundredvis af teleselskaber og mobilproducenter rundt omkring i verden, når kunder indleverer telefoner.

Blanccos værktøj indsamler data over hver enkelt enhed og dens problemer, hvilket firmaet har udarbejdet rapporten "State of Mobile Device Repair & Security" ud fra. Den viser, hvor ofte forskellige mærker går i stykker og hvilke problemer de har.

Samsung-smartphones har den højeste fejlrate

Firmaet anvender en såkaldt fejlrate, som er et udtryk for, hvor stor en procentdel af telefonerne, der har en fejl, når de indleveres til teleselskaber, mobilproducenter og andre firmaer. Desværre for sydkoreanske Samsung er det dem, der topper den kedelige liste.

Blanccos undersøgelse over smartphones testet med deres værktøj viser nemlig, at Samsung har en fejlprocent på 27,4 %, hvilket er det klart højeste af alle producenter i årets første kvartal, hvor datene er fra. Der forekommer næsthyppigst fejl på Xiaomi-smartphones med en fejlrate på 14,2 %, og derefter kommer Motorola med 9,6 %. Andre kendte producenter i den ”dårlige” top 10-liste er Huawei med 8,4 %, LG med 4,7 %, Lenovo med 2,7 % og OnePlus med 2,5 %.

Det er langt fra første gang, at Blancco har gjort dette fund. I en lignende rapport fra første kvartal 2017 konkluderede firmaet, at ”flere Samsung-smartphones endnu en gang figurerede på top 10-listen over Android-enheder med den højeste fejlrate”.

Læs også: Undersøgelse: Flere fejl på iPhones end Android-telefoner

Firmaet har også lavet statistik over, hvordan fejlraten ser ud overordnet på enheder med Android og iOS. Android-enheder har en fejlrate på 18,9 %, mens tallet liger en tand lavere for iOS-enheder – nemlig 15,2 %. Den mest fejlramte iPhone er iPhone 6 med 22 %, dernæst iPhone 6S med 16 % og iPhone 6S Plus med 9 %. De ligger altså noget lavere end tallene for Samsung, men er bestemt heller ikke lave. Fejlraten er til gengæld ganske lav på nyere iPhones såsom iPhone 8 Plus og X, som begge kun har en fejlrate på 3 %. Det hænger formentlig sammen med telefonernes alder.

Blancco har også kigget på de hyppigste problemer på tværs af iOS og Android. Det hyppigste problem på Android er menuknappen, hvor der formentlig menes den fysiske home-knap. Den har en fejlrate på 13,8 %, mens det mest udtalte problem med iPhones er porten til jackstik, der ikke virker. Det sker i 4,4 % af tilfældene. Andre problemer på tværs af de to platforme er frontkameraet, autofokus, signalstyrken, skærmen, ørehøjttaleren og lydstyrkeknapperne.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her



Om brug af cookies