Virker E-mærket ’in real life’? Den spændende afslutning

Del 2: Jagten på et billigt Apple TV hos Elgiganten.dk gav en langt næse. Vil E-mærket kunne redde julen?

Virker E-mærket ’in real life’? Den spændende afslutning

Som du måske har læst i den første del af denne to-delte følgeton, så var artiklens journalist på jagt efter et billigt Apple TV hos Elgiganten.dk

Købet gik dog helt galt på grund af kludder med prisen hos Elgiganten.dk, og firmaets chatsupport kunne ikke gøre andet end at beklage. Men en beklagelse hjælper jo ikke meget, når der står et Apple TV på kærestens ønskeliste.

– Virker E-mærket ’in real life’? Vi har testet det

Enormt dårlig behandlet og med følelsen af at være blevet snydt for 100 kroner, så blev der klaget til E-mærket, som Elgiganten.dk er tilsluttet.

Men vil E-mærket kunne hjælpe med til at købe den omtalte vare til den korrekte pris? Vil E-mærket redde julen, så kæresten kan få et Apple TV i julegave? Er E-mærket virkelig andet end et smart logo, som virksomeheder betaler dyrt for? Og vil artiklen kunne opretholde et spændingsniveau på højde med forbrydelsen?

Anden og sidste del af vores højspændte juleshopping følgeton starter her.

E-mærket skabte kontakten

Som sagt blev der indsendt en skriftlig klage via E-mærkets hjemmeside, og E-mærket svarede tilbage tre dage senere. E-mærkets jurist Lene sendte mig en e-mail med følgende indhold:

Jeg har været i kontakt med Elgiganten.dk, og de vil kontakte dig, og se om de kan hjælpe.

Til en anden gang, skal du sørge for at godkende købet og betale også selvom prisen stiger, så du er sikker på der er indgået en bindende aftale. På den måde har du dokumentation for din handel, og kan efterfølgende gøre opmærksom på, at prisen blev højere end oplyst, og vil kunne få differencen retur. Det er nemlig ikke nok at du har et screenshot af tilbuddet, når du ikke indgået en aftale med butikken, ved at placere en ordre.

Jeg håber du finder en løsning med Elgiganten, og jeg vil hermed afslutte sagen herinde.

Som sagt så gjort. Halvanden time efter e-mailen fra E-mærket, så kom svaret fra Casper hos Elgiganten.dk:

Elgiganten er blevet kontaktet af e-mærket på baggrund af en henvendelse fra dig. Vi er klar over, at vi i starten af ugen har haft nogle uregelmæssigheder omkring vores priser, så man på ganske få produkter fik vist nogle “gamle” priser, hvor prisen så ændrede sig til den rigtige, når man lagde produktet i indkøbsvognen. Problemet har faktisk forfulgt os på meget få produkter helt frem til i dag – men vores teknikere skulle ha’ løst problemet her til formiddag, så det ikke skulle ske mere.

Jeg kan forstå, at du har set prisen 739,- på et Apple TV – så derfor skal du selvfølgelig ha’ lov til at købe det til den pris. Jeg kan desværre ikke rette prisen ned på vores hjemmeside, da tilbuddet officielt ikke gælder mere, men hvis du blot laver en ordre til 839,- og sender dit ordrenummer i en email til mig, vil jeg sørge for at refundere 100,- til din konto. 

Dermed var problemet løst efter kun tre dages ventetid.

E-mærket reddede julen

Til min store overraskelse så hjalp E-mærket faktisk til at få julegaven i hus til den rigtige pris. Hvor Elgigantens chatsupport fejlede grumt og gav mig en meget dårlig oplevelse, så rodede E-handelsfonden faktisk trådene ud.

E-mærket sørgede for at jeg fik lov til at købe varen til den annoncerede pris, hvilket faktisk reddede min dag. Det var måske kun 100 kroner det drejede sig om, men for mig var det lige så meget princippet i butikken ikke skal annoncere med spotpriser, og så løbe fra tilbuddet efterfølgende.

Læren er, at E-mærkets gratis juridiske bistand faktisk hjælper. Uden E-mærkets indblanding, så ville jeg ikke have fået et Apple TV til den annoncerede pris. E-mærket er altså andet end et smart “klistermærke” som e-butikkerne betaler for.

Så det kan altså være en god ide at holde øje med hvilke butikker, der skilter med E-mærket. Det er alt andet lige nemmere, når en jurist fra E-mærket tager hånd om sagen, når dialogen mellem butikken og kunden ikke rigtigt fungerer.

Jeg ærger mig over, at Elgiganten.dk ikke havde mere styr på deres hjemmeside, men alle kan blive ramt af problemer.

På den anden side så blev min oplevelse faktisk ganske positiv, da jeg nu har opdaget, at jeg som forbruger rent faktisk kan få noget ud af handle med butikker, der er E-mærket. Og måske får Elgiganten.dk også mig som kunde igen en anden gang, selvom jeg i første omgang var ganske utilfreds.

De få kroner, som Elgiganten betaler for E-mærkets service, kan altså være ganske godt givet ud – til glæde for både sælger og køber.

Fortsættelsen i sagen

Artiklen krævede en opfølgning. mobilsiden fortsatte fortællingen. 26/11/2012 havde redaktionen fokus på et indlæg med tematikken Her er 10 store fejl ved Netflix – Du læser den her. Meget er sket siden. Du kan klikke her for aktuelle nyheder om temaet..