X-Factor finalen gav glødende mobiler

Interessen for Linda, ABC og Mohammed fik smsforbruget fredag aften til at eksplodere.

X-Factor finalen gav glødende mobiler

Fredags X-Factor finale gav livlig mobilaktivitet foran tv-skærmene.

Mellem klokken 20 og 23 steg smsforbruget hele 30 procent, sammenlignet med en almindelig fredag aften. Det viser tal, som TDC har udarbejdet for Mobilsiden.dk

 – “En del af aktiviteten skyldes naturligvis, at danskerne gik op i finalen, og ville give deres stemme med”, fortæller Christoph Nørgaard, afdelingschef i TDC Mobil, til Mobilsiden.dk

Han er ikke overrasket over fremgangen ved finalen, da også semifinalen for en uge siden, gav mærkbare udsving på mobilnettet. I forhold til en almindelig fredag steg aktiviteten her med 15 procent.

Ikke kun unge stemmer

Vinderen af X-Factor findes blandt stemmer fra hele befolkningen, og ikke kun de unge. Det dokumenterer en undersøgelse, som TNS Gallup har lavet for DR Medieforskning.

Hele 49 procent af stemmerne kommer fra personer over 35 år, mens seergruppen under 35 år tegner sig for 51 procent.

Vi har en mening overalt

Store begivenheder som samler nationen, betyder generelt et øget mobilforbrug.

– “Det er et mønster, vi ser hver gang, der er store begivenheder. Lige fra kongelige bryllupper til fodboldlandskampe giver en øget trafik. Det skyldes, at mobilen jo er med til at udvide det sociale rum – sms’en er perfekt til, lige at udveksle meninger om Marys kjole eller Lindas sangstemme, selvom man sidder vidt forskellige steder”, lyder det fra Christoph Nørgaard.

Seertallene for X-Factor 2009-finalen er endnu ikke opgjort, men finaleshowet sidste år, trak 2.196.000 seere til afgørelsen, mens hovedshowet fik 2.036.000. Tallene var rekord, og svarede til, at godt 80 procent af alle med fjernsynet tændt i sendetiden, fulgte underholdningsprogrammet.

De præcise tal for, hvor mange sms-stemmer X-Factor fik, ønsker hverken DR eller TDC at oplyse.

Mere til fortællingen

Fortællingen gik sin videre gang. mobilsiden har bragt sagen videre. 9/3/2009 tunede vi igen ind på emnet med en artikel der omhandler Mobilt bredbånd: Hvem er bedst til prisen? – Den videre fortælling finde om emnet finder du her. Seneste nyt om temaet finder her.