8 løsninger til problemer med iOS 9-opgraderingen [TIP]

Har du problemer med din iPhone eller iPad efter opgraderingen til iOS 9? Så tag et kig på disse 8 kendte problemer med tilhørende løsninger.

8 løsninger til problemer med iOS 9-opgraderingen [TIP]

Det er ikke altid problemfrit at foretage en stor opgradering af styresystemet på en smartphone – hvad enten det er en Android- eller iOS-smartphone.

Hen over de seneste år er der opstået flere og flere komplikationer i forbindelse med de store opgraderinger af iOS, og det er bestemt ingen undtagelse igen i år med skiftet fra iOS 8 til 9 på trods af den hidtil hurtigste opgradering i Apples historie.

Læs også: iOS 9 slippes løs i dag – her er nyhederne

Hjemmesiden iMobie har samlet en stor og detaljeret gennemgang af de typiske problemer, der kan opstå med din iPhone eller iPad efter opgraderingen til iOS 9. Mobilsiden viderebringer her de problemer, der oftest optræder – så i de nedenstående 8 afsnit har du en god chance for at finde netop det problem, som du lige nu døjer med.

iOS 9 problem

1. ”Softwareopdatering mislykkedes”

Hvis du forsøgte at opgradere din iPhone til iOS 9 i samme øjeblik og de efterfølgende timer efter det blev udgivet den 16. september, var du bestemt ikke alene om at se denne fejlmeddelelse.

Det skyldes ganske simpelt, at der var et kæmpe pres på Apples severe, efter iOS 9 blev frigivet. Løsningen er derfor ganske simpelt at vente, indtil der ikke er nær så mange, der forsøger at downloade på samme tid – hvilket der ikke længere bør være. Denne fejlmeddelelse bør derfor ikke længere komme, hvis du forsøger at opgradere igen nu.

iOS 9 problem

2. Ikke nok plads til at downloade iOS 9

Hvis du støder på problemet med, at du ikke har nok ledig lagerplads til at kunne downloade iOS 9-opgraderingen, er der heldigvis hjælp at hente.

iOS 8.4 kan nemlig slette en række af dine apps, der optager lagerplads, for derfor at downloade iOS 9, gennemføre opgraderingen og automatisk installere de slettede apps igen. Problemet er derfor ikke større end at du skal tillade sletning af apps i popupbeskeden for at fuldføre opgraderingen.

iOS 9 problem

3. Sidder fast i Apple-opstartslogoet

Hvis du sidder fast i Apple-logoet under opstarten af din iPhone efter opgraderingen til iOS 9, bliver du nødt til at gå ind i recovery-tilstanden, også kendt som gendannelsesfunktionen, med følgende fremgangsmåde:

1. Hold Home- og tænd/sluk-knappen nede samtidig i mindst 10 sekunder for at gennemtvinge et genstart. Hvis du stadig sidder fast ved Apple-logoet, skal du videre ind i recovery-tilstanden i de næste trin.

2. Tilslut din iPhone eller iPad til din computer med USB-kablet og opdater iTunes på computeren til nyeste version.

3. Hold Home- og tænd/sluk-knappen nede samtidig i mindst 10 sekunder. Slip nu kun tænd/sluk-knappen. Nu kommer en ”Forbind til iTunes”-skærm frem, og du kan nu slippe Home-knappen. Din iPhone kan du gendannes med iTunes.

iOS 9 problem

4. Fryser ved ”Godkender opdatering”-popup

Hvis du sidder fast ved skærmen ”Godkender opdatering” efter at have downloadet iOS-opgraderingen i Indstillinger, bliver du nødt til at gennemtvinge et genstart ved at holde Home- og tænd/sluk-knappen nede samtidig i 10 sekunder. Tjek herefter i Indstillinger » Generelt » Om for at se, om din enhed er opgraderet til iOS 9 eller ej. Hvis ikke bør du forsøge at hente opgraderingen igen – alternativt gennem iTunes.

iOS 9 problem

Af mange forskellige årsager kan din iPhone eller iPad komme i den såkaldte recovery, eller i Apple-sprog gendannelsesfunktion, hvor der også vises et Lightning-kabel på skærmen. For at komme ud af gendannelsesfunktionen skal du følge fremgangsmåden herunder:

1. Hold både Home- og tænd/sluk-knappen nede i mindst 10 sekunder, indtil den slukker.

2. Tryk på tænd/sluk-knappen for at tænde den igen. Nu bør den starte op normalt. Fortsæt til trin 4 og 5, hvis problemet vedbliver.

3. Start iTunes (opdateret til nyeste version) og tilslut din iPhone eller iPad til din computer. iTunes bør genkende din enhed i gendannelsesfunktion/recovery-tilstand. Klik derefter OK.

4. Klik på enhedens ikon i venstre side af iTunes, vælg ”Resume” og klik på ”Gendan”-knappen”.

6. iPhone eller iPad er blevet langsom efter opgraderingen

Et klassisk problem ved sådanne opgraderinger er, at styresystemet nu er godt og grundigt sløvt – især på ældre modeller, hvor hardwaren ikke er nær så kraftig. Et par simple trin kan dog afhjælpe problemet:

1. Gå til Indstillinger » Generelt » Tilgængelighed » Formindsk bevægelser for at slå grafikkrævende animationer og overgange fra. Hvis det ikke er tilstrækkeligt, bør du gå videre til trin 2.

2. Lav et såkaldt hard reboot ved at holde tænd/sluk-knappen nede, indtil du ser Apple-logoet. Hvis du stadig oplever, at den er langsom efter et genstart, så gå videre til trin 3.

3. Til sidst kan du forsøge med programmet PhoneClean, som kan rydde op i alle filer som cache fra apps, cookies og midlertidige filer.

iOS 9 problem

7. Mistede filer efter opgradering til iOS 9

Hvis du har været så uheldig at miste nogle vigtige filer fra din iPhone eller iPad i forbindelse med opgraderingen og du ikke har nogen sikkerhedskopi i iTunes eller i iCloud af indholdet, er der stadig hjælp at hente.

Med programmet PhoneRescue til både Windows og Mac OS X kan du gendanne indhold både fra en sikkerhedskopi, men også selv om du ikke har en.

1. Scan efter din iPhone eller iPad med PhoneRescue og se, om den kan finde data, som kan blive gendannet uden en sikkerhedskopig. Hvis du har en sikkerhedskopi i iTunes eller iCloud, som du vil gendanne data fra, vælger du ganske simpelt en af de to andre knapper på startskærmen i stedet for.

2. Vælg de typer af data, som kan gendannes.

3. Se et udpluk af de data, der er fundet og tryk på Recover.

8. iPhone eller iPad sidder fast ved ”Skub for at opgradere”

Et problem, som mange melder om efter opgraderingen til iOS 9, er at iPhone eller iPad sidder fast ved ”Skub for at opgradere”-skærmen, som kommer frem efter installationen og ”hej”-skærmen.

1. Gennemtving et genstart ved at holde både Home- og tænd/sluk-knappen nede i mindst 10 sekunder, indtil Apple-logoet kommer frem – slip da knapperne.

2. Tilslut din iPhone eller iPad til computeren og hav iTunes opdateret til nyeste version.

3. Hold tænd/sluk-knappen og Home-knappen nede samtidig, indtil iTunes-logoet kommer frem.

4. Klik ”Gendan iPhone” (eller iPad) og vælg ”Indstil som ny iPhone” for at starte i fabriksnulstillet tilstand.

5. Nedgrader fra iOS 9 til iOS 8.4.1 ved at følge denne guide.

6. Opgrader på normal vis igen til iOS 9.

Oplever du et andet problem?

Der er mange flere problemer, der kan opstå med din iPhone eller iPad i forbindelse med en sådan opgradering. Mobilsiden henviser derfor til de resterende guides på iMobie, som løbende samler flere problemer ind i takt med at de opstår. Du har dermed en god chance for at finde hjælp til netop dit problem ved at navigere til de enkelte afsnit i toppen af hjemmesiden.

Redaktionen har mere i sagen

Få den kronologiske fortsættelse af sagen og anvisning til hvor du finder seneste nyt om temaet. mobilsiden fandt det relevant at følge op på temaet. 16/9/2015 blev historien fulgt op med en artikel der belyste emnet iOS 9 slippes løs i dag – her er nyhederne – Historien kan læses her. De seneste nyheder om emnet kan du læse her.