Fugtskader

Gode råd: Fugt/vandskadet mobiltelefon

Fugtskader

Indhold:

    De nye telefoner er så små

    Ups! Tabt, trykket og vredet

    Telefonerne er for billige

    Hvorfor fugtskader?

    Hvordan undgås fugtskaderne?

    Når skadet er sket

    Ingen hjælp

    Konklusion

De nye telefoner er så små at de ikke holder til brugerne

De meget små og meget moderne mobiltelefoner kan ikke leve op til

de krav kunderne stiller om blandt andet hårdførhed. Mange kunder

oplever at deres telefon efter kort tid må på værksted, selvom

der ikke umiddelbart synes at være en grund. I virkeligheden er sagen

simpel; Telefonerne er blevet alt for små og forbrugerne for ubetænksomme.

I mange forskellige medier har der gennem tiden, været en række

skrækhistorier om mobiltelefoner der er dømt vandskadet når

de er blevet sendt til reparation. Historierne har især gået på

Nokia telefoner. Men problemet er ikke enestående for Nokia – også

telefoner fra Ericsson og Siemens ses med disse skader. Tilbage står kunderne,

dybt undrende over ord som ”fugt” og ”vandskader” samt

en regning. Sådanne reparationer er nemlig ikke omfattet af fabriksgarantien.

Kunden har skylden, ikke producenten

Når en kunde har fået dømt en telefon vandskadet, rettes

kritikken næsten altid mod mobiltelefonproducenterne eller service værkstederne.

Det er dog at skyde over målet, skylden ligger nemlig oftest hos køberne.

Forbrugernes stadig stigende krav om meget små telefoner med stor funktionalitet,

tvinger nemlig producenterne til at fremstille telefoner der lever op til disse

krav.

I takt med at teknologien bliver mere og mere forfinet mindskes produktets holdbarhed

og modstandsdygtighed. Kabinettet der skal beskytte elektronikken bliver også

mindre og tyndere, og altså med mindre beskyttelse til følge. Alle

kan forstå at en minibil ikke yder samme beskyttelse for personerne i

bilen, som en stor Mercedes eller Volvo. Forståelse for denne problematik

kan dog ikke i samme grad findes hos køberne af mobiltelefoner.

Ups! Tabt, trykket og vredet

De nyere telefoner har det også problematisk med at blive tabt, trykket

og vredet. Ting som der ofte opstår i dagligdagen. Komponenterne i telefonen

er utrolig små og er overflade-monteret på printet. De hænger

altså kun fast i lodningerne. På bare 5×5 mm. kan der på IC-kredse

let være 30-40 ben, med det til følge at lodningerne er meget små

og sårbare. På et autoriseret værksted opgives i de fleste

tilfælde at reparere en dårlig lodning. I stedet skal hele kredsen

udskiftes hvilket ikke er nogen billig affære.

Telefonerne er for billige

En anden faktor når man taler om skader på telefoner er salgsprisen

der bare falder og falder. Mobiltelefonen er hvermandseje. Da telefonerne kostede

6.000 – 8.000 kr. passede køberne utrolig godt på apparatet, og

den var kun med i tasken hvis der absolut ikke var nogen risiko for skader.

I dag er telefonen med overalt. Der skelnes ikke om man skal på restaurant,

i svømmehallen eller på stranden. Intet sted er i dag helligt.

Men de prisbillige telefoner er så små, og så følsomme

for alle disse påvirkninger at de ofte må kapitulere. En af de meget

sete fejl er fugt og vandskader. Fugt er nemlig det oftest forekommende påvirkning.

Hvorfor fugtskader?

Umiddelbart er det svært for en mobiltelefon ejer, at få øje

på hvorfor fugtskaderne opstår. Men faktisk er det meget simpelt.

Telefonen bæres tit i inderlommen i jakken, her er den godt beskyttet

mod regn og rusk. Uheldigvis bliver den samtidig udsat for den fugtighed der

kommer fra kroppen, og da jakken er tæt kan fugten ikke komme væk

fra telefonen. Hermed kommer vanddamp som kroppen udskiller via sveden direkte

ind i mobiltelefonen. Det samme er gældende når telefonen puttes

direkte ned i bukse lommen. I nogle tilfælde kan denne fugt nemlig påvirke

den fine elektronik negativt.

Som udgangspunkt er fugt faktisk ikke noget problem, så længe der

ikke er nogen form for forurening i den fugt som telefonen udsættes for.

Rent faktisk benytte vand og sæbe ofte til rengøring af printene

i produktionsøjemed. Forskellen er, at der her bruges Ph-neutralt demineraliseret

vand som påføres og fjernes igen uden spænding på printet.

Princippet kendes også fra bilens motorrum – polerne på batteriet

er næsten helt levende af grøn ir-dannelse. Dette skabes ved en

kombination af metal, syre og energi. Fjernes blot en af disse faktorer standser

processen. På bilen fjernes syren ved at vaske den væk – og

processen stopper.

I mobiltelefonen findes allerede de to faktorer, metal og energi. Det vil sige

at der blot skal tilføres en eller anden form for syre før det

går galt. Problemer her er blot, at processen stort set ikke kan standses

igen, idet telefonen er bygget på et glasfiber-print med op til 8 lag

kobberbaner lagt ovenpå hinanden med huller og forbindelser imellem, samt

et utal af små komponenter som sidder monteret direkte på printet.

Faktisk går det utroligt stærkt med at ætse komponenter og

printbaner væk, da de tit er under 1 mm lange eller brede. Hvis skaden

først er sket er der næsten intet at gøre for at redde telefonen

igen. Garantien dækker ikke sådanne reparationer.

Hvordan undgås fugtskaderne?

For det første er det en meget dårlig idé at gå med

telefonen i inderlommen. Kom telefonen i en vandtæt yderlomme, så

har telefonen samme temperatur og fugtighed som omgivelserne. Pas på du

ikke kommer telefonen i en lomme der kan komme fugt ned i, og vælg en

lomme der ikke er åben ind mod kroppen.

Kommer du ind fra kulde til kraftig varme, så tag batteriet af telefonen

og lad den langsomt klimatisere sig. Den kondens der dannes fordamper og dannes

igen uden nødvendigvis at gøre skade. Tager du ikke batteriet

af tilfører du den skadelige proces energi = yderligere skade.

Når skadet er sket

Taber du telefonen i væske, eller udsættes den for kraftig fugt

(kondens og lign.). Så tag omgående batteriet af, så du ikke

tilfører processen yderligere energi. Telefonen kan måske reddes

ved en rensning i specielt rensevæske. Der er dog ingen garanti for at

den virker bagefter. Garanti bortfalder.

Ingen hjælp

Har man først fået fugtskadet sin telefon er der ingen hjælp

at hente. Hos Forbrugerstyrelsen er meldingen, at forbrugeren ikke kan få

dækket sin telefon over garantien hvis den går i stykker på

grund af fugt. Ifølge købeloven er det nemlig kun når mobiltelefoner

er konstrueret dårligt, at garantien skal dække.

Konklusion

Vælg din mobiltelefon med omhu – kik på hvad dit behov er,

og hvad du kan risikere at udsætte den for. Hold dit behov op imod hvad

fabrikanterne lover at telefonen kan holde til.

Skal du have en mobiltelefon der kan tåle lidt af hvert – så

er det ikke de mindste og letteste modeller du skal bruge. Prisen på de

stærke og mere holdbare telefoner er naturligvis også højere.

Til gengæld spares du måske for mange ærgrelser.

Mere nyt i sagen

Næste kronologiske historie om temaet finder du her. Lasse Olsen fortsatte fortællingen. 24/8/2021 blev sagen bragt videre med nyheden; Telia klar med miljømærkning af mobiltelefoner – Den videre historie kan du læse her. Se også de seneste nyheder om emnet her.