Studiestart: Samarbejdet i skyen [TIP]

Der er en masse materialer at holde styr på, så det kan være en god ide at bruge cloud-tjenester til at hjælpe

Studiestart: Samarbejdet i skyen [TIP]

Om det er den 127 sider lange rapport, der ligger som PDF, eller om underviseren har lagt et slideshow ud, hvor der er noter på, så er det en god ide at kunne del filerne let og hurtigt. Det er der flere måder at gøre på, men en cloud- eller sky-tjeneste er næste uundværlig for en moderne studerende.

Der er mange muligheder og variationer af denne slags ting. Det spænder over alt fra enkelt opbevaring af dokumenter og data til noget mere interaktive løsninger. En del apps har allerede en vis grad af skytjeneste i sig, eksempelvis vores bud på gode notetagningsapps, hvor man kan gemme indhold i en sky og så hente det igen, hvis man eksempelvis får ny telefon.

Vi har samlet nogle gode bud på, hvordan det let kan blive en positiv ting at udnytte skyernes potentiale til at samarbejde med klassekammeraterne, og vi starter med bare at opbevare nogle filer, så de er lette at dele med resten af klassen.

Dropbox – (Android, iOS, Windows Phone, BlackBerry)

En af de mest kendte er også en af de bedste. Dropbox er et kendt navn i tech-verdenen og det er med god grund. Mange brugere dagligt, utrolige mængder data på deres servere, og så er det ganske enkelt og effektivt.

Med Dropbox kan der både deles enkelte filer, men der er også mulighed for at lave mapper, så klassen kan have en mappe om atomets opbygning eller Freuds tanker, så alt er samlet et sted, hvor alle i klassen har adgang til det.

I den gratis version lægger man ud med 2GB plads, men der kan med lidt tricks blive lagt lidt flere på.

Google Drev – (Android, iOS, Windows Phone)

Kender du Google? Dem der, der hjælper dig med at finde ting på nettet, giver dig en email, laver telefoner og tablets, er din personlige assistent, og leverer musik til dig? De tilbyder også noget plads i deres egen sky, så du kan gemme de lektier, der er blevet scannet ind, eller læreren kan dele sin tekst med klassen via et link.

Google Drev ligner Dropbox en hel del i funktionalitet, og de to kan sagtens supplere hinanden, hvis man ender med at løbe op mod toppen af den gratis lagerplads, begge tilbyder.

Med Google får man 15GB gratis lagerplads.

OneDrive – (Android, iOS, Windows Phone, BlackBerry)

Microsoft er også med på sky-vognen, og deres løsning hedder OneDrive. Ligesom hos Dropbox og Google Drive så er der mulighed for at dele og gemme en masse filer i en sky, sådan at alle i gruppen kan have præsentationen liggende, hvis nu ens egen laptop eller telefon går død.

Disse tjenester er rimelig ens, og funktionaliteten er meget tæt på hinanden, og derfor er det en god ide at prøve, hvilken en der passer bedst. Og så er der selvfølgelig nogen, der hælder mere til det ene firma frem for det andet.

Med OneDrive får du 15GB gratis lagerplads, og det kan udvides, hvis du eksempelvis henviser en ven til OneDrive.

iCloud – (iOS)

Ja, Apples løsning er også en god ide, hvis man vil have lidt plads oppe i højderne. iCloud, OneDrive og Google Drive kommer jo alle fra et firma, der har deres eget styresystem, så der er måske fordele ved at bruge den indfødte løsning, eksempelvis set-up’et.

Med iCloud får man 5GB gratis lagerplads.

Har man både Dropbox og Google Drive på Android, så kan appen Unclouded være en god ide at kigge nærmere på. Appen kan skabe et let overblik over hvilke filer, der fylder meget, finde filer, der er begge steder, søge efter filer og flere fine ting. På den måde kan du måske få ryddet lidt op i dine skyer og få skabt lidt mere plads.

Folkene bag appen har desuden bebudet, at BOX og OneDrive også snart vil kunne komme ind under Uncloudeds paraply, så den bliver endnu mere brugbar.

Hvis man er på udkig efter en måde at samarbejde på mere direkte og i real tid, så kan man igen skele over til Google, der tilbyder Google Docs, Google Sheets og Google Slides. Det er et tekstbehandlingsprogram, et regnearksprogram og et præsentationsprogram. Altså en pendant til Microsofts Word, Excell og PowerPoint.

Det gode ved dem er, at ud over at kunne dele dem med andre, så kan flere personer skrive i samme dokument på samme tid. Hvis man nu har en opgave om anden verdenskrig, kan studerende nummer 1 skrive om Hitler, nummer 2 kan skrive om Churchill, og nummer 3 om vejrforholdene på en og samme tid, hvis det altså er det, man vil. Og det er smart.

Hvis I har erfaringer med andre gode løsninger, vil vi meget gerne høre om dem i kommentarfeltet nedenunder.