Backstage: Uden teleselskaberne, ingen salgssucces for nye mobiler

TV: Hvis en mobil ikke sælges hos et teleselskab, bliver det ikke en succes! Dette indslag beskriver, hvordan producenter og operatører planlægger kommende mobillanceringer.

Backstage: Uden teleselskaberne, ingen salgssucces for nye mobiler
blank, faktabokse, fuld bredde
Backstage er en indslags-serie på Mobilsiden.dk, der går bagom mobilbranchen og fortæller historier, som normalt ikke får så meget opmærksomhed.
Se tidligere Backstage-indslag

Skal en mobiltelefon udbredes i Danmark kræver det, at den kan købes hos en af teleoperatørerne. Det er dem, som sidder med nøglen til succes og fiasko, for mobilproducenterne.

– “Hvis ikke man er inde hos operatørerne er man ikke tilstede på det danske marked”, fortæller salgs- og markedtingsdirektør i HTC, Peter Frølund.

Årsagen er, at langt de fleste mobiler sælges gennem de fire store teleselskaber og deres søsterselskaber.

Nye mobiler er 18 måneder undervejs

Halvandet år. Så lang tid er mange nye mobiltelefoner undervejs, og cirka seks måneder før salgs-starten, kender indkøbscheferne hos operatørerne til, hvordan designet og specifikationerne er.

Men det er langt fra alle produkter, som ender i butikkerne.

– “Vi har ikke kapacitet til at føre alle produkter i vores sortiment. Derfor må vi sortere noget fra. Og så er der også noget, der er for niche-præget til, at vi kan føre det”, siger afdelingschef Morten Høgh fra Telenor.

Alle mobilproducenter har jævnlige møder med teleoperatørerne som har til formål at planlægge lanceringer af kommende produkter, samt optimere på salget af de eksisterende.

Læs også:
 – Flere Backstage-indslag der går bag om mobilbranchen

Sidste nye om temaet

Redaktionen følger op med den seneste udvikling om temaet. mobilsiden gik et skridt videre. 25/8/2010 blev sagen bragt videre med en artikel der belyste emnet Ældre-mobiler: Her er mobilen til mormor – Fortsættelsen om emnet kan læses her. Meget er sket siden. Du kan klikke her for sidste nyt i sagen..