Mobilsiden.dk  /   Anmeldelser  /   Nokia Lumia 800 - den bedste Nokia i flere år (mobiltest)

Nokia Lumia 800 - den bedste Nokia i flere år (mobiltest)

TEST: Nokias første Windows Phone, Lumia 800, er klart den bedste smartphone fra Nokia i flere år. Men den er ikke perfekt.

Nokia Lumia 800. (Foto: Mobilsiden.dk).
Nokia Lumia 800. (Foto: Mobilsiden.dk).

Nokia Lumia 800 ligner ved første øjekast Nokia N9, der udkom tidligere på året. Som vi har beskrevet i anmeldelsen af Nokia N9, er der tale om en smartphone med ”det døde MeeGo system”, hvilket gør, at den stort set kun henvender sig til mobilnørder og udviklere.

Med Lumia 800 er det anderledes. Her er styresystemet Windows Phone fra Microsoft, og produktet er den første udløber af det store samarbejde mellem Nokia og Microsoft.

- ”Lumia 800 er den første rigtige Windows Phone,” lød det var scenen ved Nokia World i oktober 2011, da produktet blev præsenteret for offentligheden.

Men holder det i virkeligheden, eller skal du i stedet købe en Windows Phone fra HTC eller Samsung? Svaret på det spørgsmål forsøger denne test at afdække.

Nokia Lumia 800. (Foto: Mobilsiden.dk).
Nokia Lumia 800. (Foto: Mobilsiden.dk).

Enestående godt design

Lumia 800 er udført i plastikvarianten polycarbonat, og er skåret ud i ét stykke. Med andre ord, ingen samlinger der kan knirke og knage. Desuden er plastikken gennemfarvet, så hvis der kommer en ridse, kan den stort set ikke ses.

Polycarbonaten føles ikke som plastik, og man får heller ikke den ”billig følelse” der kendetegner mange smartphone-designs på markedet. Når der så tilføjes en vægt på 142 gram, føles mobilen virkelig som ”godt og solidt håndværk”.

Blandt de mange testmobiler jeg har haft gennem årene, er iPhonen, i de forskellige varianter den telefon, der fra folk på gaden, har fået mest opmærksomhed, i forhold til designet.

Nokia Lumia 800 får samme fokus fra dem jeg har mødt i testperioden. ”Wow den er bare flot”, er den mest udbredte kommentar jeg har fået.

Jeg må give dem fuldkommen ret – Lumia 800 er både flot og lækker, og den buede glasoverflade, får mobilen til at se helt fantastisk ud!

Nokia Lumia 800. (Foto: Mobilsiden.dk).
Nokia Lumia 800. (Foto: Mobilsiden.dk).

Skærmen er bare ”wow”

Skærmen er 3,7 tommer. Altså 0,2 tommer større end den der sidder på iPhone. Opløsningen er 800 x 480 pixles med 16 millioner farver, og typen er AMOLED tilført det såkaldte ClearBlack Display, der giver bedre kontrast og som er mere tydelig i sollys.

Set i forhold til konkurrenten Samsung Omnia W, der benytter Super AMOLED skærm må vi sige, at Nokia vinder stort. Farverne er flottere og grafikken er mere detaljeret, og desuden ser det ud som om, at ikoner og grafik, kommer ud af skærmen. Omnia W fremstår faktisk lidt farvefattig ved siden af Nokias telefon.

Skærmen er i øvrigt beskyttet af den ultra stærke gorialla glass-overflade, der gør den forholdsvis brud- og ridsesikker.

Derudover er overgange, animationer m.v. ualmindeligt flydende, og det til trods for, at processoren kun er 1,4 GHz – og uden dual-core.

Nokia Lumia 800. (Foto: Mobilsiden.dk).
Nokia Lumia 800. (Foto: Mobilsiden.dk).

Let og lækker betjening

Styresystemet Windows Phone er på mange områder foran både Android og iOS (iPhone). Det er mere overskueligt og små sigende ikoner, gør det ud for tekst og forklaringer.

I SMS står der f.eks. ikke ”Ny besked”. I stedet er der blot vist et ”+”, som indikerer oprettelsen af en ny besked. I opkaldslisten ringer et ”telefonrør” op. Og sådan går det igen med den lette forståelse, hele vejen gennem systemet.

Windows Phone har også en dyb integration af Facebook, hvor der kan chattes med kontaktpersoner, direkte fra SMS-besked listen. Her er det muligt, at skifte mellem at skrive SMS og Facebook chatbeskeder, med en person, i samme tråd.

Nokia Lumia 800. (Foto: Mobilsiden.dk).
Nokia Lumia 800. (Foto: Mobilsiden.dk).

Stabile forbindelser

Uanset om det er mail eller internet man tjekker på Lumia 800, så er der hul igennem. Den er lynende hurtig om at tilslutte sig til et trådløst netværk – hvilket også gør sig gældende i forhold til Bluetooh headsets.

Websites indlæses rimelig hurtigt, og der kan zoomes og flyttes mens der indlæses, vel at mærke ude, at telefonen hakker og fryser. Browseren understøtter HTML 5, men ikke Flash.

Mobilnetværket holder Lumia 800 også godt fat i, selv i områder hvor dækningen ikke er så god.

Derimod er det ikke ret godt, at det ikke er muligt er dele internetforbindelsen, og oprette sit eget lokale hotspot. Vi må håbe at denne funktion kan aktiveres i en senere software version.

Nokia Lumia 800. (Foto: Mobilsiden.dk).
Nokia Lumia 800. (Foto: Mobilsiden.dk).

LANG batteritid

Nokia har erkendt problemer omkring strømforbruget på Lumia 800, dette er dog ikke et så stort problem, at vi har oplevet det i testperioden.

Batteriet på 1450 mAh klarer fint drift i over 24 timer, selv med mailsynkronisering osv. aktiveret. Derudover kan en velfungerende strømsparefunktion aktiveres, som slår forskellige features fra, hvis batteriet nærmer sig en kritisk grænse.

I salgspakken ligger en virkelig sød og nydelig USB-oplader, som ikke fylder ret meget.

Alt i alt er batteri- og strømforbruget mere end godkendt. Smartphones der holder strøm i så lang tid, som Nokia Lumia 800, er en mangelvare.

Kameraet skuffer voldsomt

Selvom Carl Zeiss har leveret optikken til Nokia, betyder det ikke billeder af høj kvalitet.

De 8 megapixels med autofokus og en fotolys-diode, gør det langt dårligere end vi er vant til, fra Nokias produkter. Jeg er i hvert fald utroligt skuffet.

Der kan optages videoklips i opløsningen 720p (30 billeder pr. sekund) og det er let med ganske få klik, at uploade f.eks. billeder til Facebook, eller sende dem som mail og beskeder.

Billeder taget med Nokia Lumia 800

God musikafspiller men dårligt headset

Når der skal musik på Lumia 800 sker det via programmet Microsoft Zune på computeren. Her kan der også tages backup af billeder, samt opdateres til en ny version af styresystemet, når en sådan bliver tilgængelig.

Der er 16 GB indbygget hukommelse i produktet, hvilket jeg personligt synes er i underkanten, særligt når der ikke kan sættes ekstra hukommelseskort i.

Men musikafspilleren er lækker og flot designet, og indeholder de funktioner man forventer, af en mobil afspiller.

Headsettet er dog en ren katastrofe – ren plastik, med voldsomt dårlig lyd. Heldigvis kan man tilslutte ens eget headset, men lyden er ikke synderlig høj, fra forstærkeren i enheden.

Der er FM-radio indbygget, men du kan også benytte radio-applikationer som Tunein Radio, der kan hentes fra Marketplace, og som henter radiolyden via dataforbindelsen.

DR Nyheder på Nokia Lumia 800. (Foto: Mobilsiden.dk).
DR Nyheder på Nokia Lumia 800. (Foto: Mobilsiden.dk).

Voksende markedsplads

Der er slet ikke det udbud af applikationer i Windows Phone, som vi kender det fra Android og iPhone. Heldigvis vokser udvalget hver eneste dag.

Vi hører at Danske Bank er på vej. Men allerede nu findes TV 2 News, Endomondo, Facebook, Angry Birds, DR Nyheder, DMI og mange andre.

Så godt som hver dag støder man på nye apps i Windows Marketplace, og kvaliteten af de forskellige apps er oftest på niveau med Android-apps eller højere.

Der er virkelig tale om en voksende platform, som nok skal komme på niveau med de andre markedspladser, fra de konkurrerende platforme.

I Microsoft Zune kan man mageligt browse rundt mellem de forskellige apps, og installere dem på mobilen. Man kan også købe og leje film, via den samme platform.

God til samtale, men

Der kan ikke udsættes noget som samtalekvaliteten, så længe samtalen sker direkte på mobilen. Benyttes derimod speakerphone, kommer mobilen til kort fordi lyden er kritisabel lav.

SMS-delen fungerer glimrende, og med dansk tastatur og ordbog, kan der skrives ganske hurtigt. Dog er det stadig hurtigere, at sende SMS’er fra en iPhone.

Der er ikke T9 tastatur, og derfor skal du altså vænne dig til at benytte det fulde tastatur layout.

Lumia 800 synkroniserer med alle kendte mailtjenester, men har helt klart sin styrke i forhold til Microsofts mailløsninger som Exchange og Live.com, om end Gmail og tilsvarende, også virker ganske fint.

Gratis GPS-navigation

Nokia Kørsel aka Nokia Drive medfølger på mobilen. Ved første opstart får du mulighed for at hente de kort, som der er brug for, hvilket sker via trådløst netværk.

Så kan man f.eks. hente Danmark, Tyskland og Sverige, og tilføje flere efter behov. Kortene ligger altså på enheden, hvilket gør navigation i udlandet, uden brug af dataforbindelsen, muligt.

Det er IKKE muligt at benytte navigationen når dataforbindelsen er de-aktiveret.

Navigationen virker upåklageligt og guider dig med lethed til destinationen.

I vores testkørsler har vi dog oplevet at blive sendt af mystiske omveje, som ikke altid gav mening.

Jeg synes dog det er irriterende, ikke at kunne se ankomsttidspunktet, når der køres. Enheden viser kun km/t og kilometer til destinationen.

Nokia Drive er gratis, og kommer eksklusivt på Windows Phones fra Nokia.

Det er et fuldt ud konkurrencedygtigt navigationsprodukt, som er en fornøjelse at have gratis med i salgspakken.

Nokia Lumia 800. (Foto: Mobilsiden.dk).
Nokia Lumia 800. (Foto: Mobilsiden.dk).

Konklusion: Værdig konkurrent til Android og iPhone

Når den klassiske Nokia SMS- og ringetone lyder, kan man ikke undgå at blive i godt humør. Men det er ikke det eneste som bringer smilet frem, når man bruger Lumia 800.

Skærmen, internettet, musikken, navigation, størrelsen, designet osv. osv. er også med til, at trække op.

Derimod trækker headset, speakerphone, hukommelsesmængde og ikke mindst kameraet ned.

Nokia Lumia 800 er ikke perfekt, men den er bestemt en værdig konkurrence til Android og iPhone, til en fornuftig pris omkring 4.500 kroner (uden abonnement).

Nokia er kommet langt med denne mobil, men jeg spiller lavt ud med fire ud af seks stjerner, da der skal være plads til forbedringer i forhold til kommende modeller.

Alligevel må jeg konkludere, at Lumia 800 er Nokias bedste smartphone i mange år, men det er ikke som Nokia siger, ”den første rigtige Windows Phone”. Alligevel glæder vi os allerede til efterfølgeren.

Web-TV: Se testen af Nokia Lumia 800

Plus og minus

+ Fantastisk design
+ Lang battertid
+ Let betjening

- Lav højtaler ved speakerphone
- Dårligt headset
- Ringe og skuffende kamera

Kommentar

x

Opret bruger
Lindberg 21-03-2012 11:21:39

Er jeg den eneste der bliver irriteret over det blå skær, skærmen har når man vinkler skærmen en lille smule. Det bliver bemærket her:http://www.pcworld.dk/art/205599/test-saa-god-er-nokias-nye-topmobil

0 0
buenso80 14-03-2012 19:34:17

Jeg har haft mange Android telefoner gennem tiderne og har sågar også stiftet bekendtskab med iPhone(hvilket slet ikke var mig).Jeg løb sur i windows da vista kom og tidligere versioner af windows mobile har altid været helt til rotterne syntes jeg. Men da jeg elsker alt nyt og er imponeret over windows 8 var jeg nødt til at skrotte min Nexus S til fordel for Lumia 800 og ja: Den er ikke for køn og app storen er meget mangelfuld set i forhold til både iOS og Android. Jeg savner en file manager og muligheden for at bruge telefonen som usb lager. Men når det er sagt syntes jeg at Mango brugerfladen er virkelig enkel og lækker. Det hele virker hurtigt og præcist. Og så er skærmen ikke mindre en eminent. Jeg er sikker på at Nokias fremtidige modeller med windows kommer til at blive endnu bedre og måske vil have mulighed for at overhale både Google og Apple i salgstal.

0 0
marv 11-02-2012 11:48:10

Jeg forstår ikke helt, hvordan I kan lave en test som denne uden at kommentere på ordbogens fejlbehæftede virkemåde ifm. ord, der indeholder æøå. Skriver man starten på et ord, som indeholder et af de tre bogstaver og vælger at færdiggøre det fra listen af forslag, sletter telefonen ikke den del af ordet, man har skrevet.

En anden ting er manglen på mulighed for at slå automatisk rotation af skærmen fra. hvis man som jeg kommer fra Android (og iOS) er det en ret væsentlig ting at vide.

0 0
Bjarne 22-01-2012 21:15:33

Når du først har tastet din fødselsdag bliver der spærret for download af apps hvis du ikke er 18 år.
Hvad skal man så med en smartphone ?

0 0
PhilipHoller 24-01-2012 11:25:37

Kan slåes fra gennem din Zune konto, det har jeg gjort ;) eller lav en konto og sæt den som forældre (hvor du er over 18) for din nuværende konto, så kan den konto give tilladelse til det :)

0 0
TPP 19-01-2012 10:36:34

Jeg undrer mig meget over den begrænsede storage. 16gb er alt for lidt, specielt når man også skal gemme kort til gps, apps, musik, billeder etc.
Men hvorfor tager man den beslutning? Er det en af de restriktive standard fra Microsoft for hvordan hardwaren i Windows Phones skal se ud (for at undgå at apps kun kan køre på "den sidste nye model")?

0 0
Henrik 19-01-2012 11:13:04

Jeg gider heller Windows Phone - der er for mange ting man ikke kan ifht. Symbian Anna/Belle.

Jeg beholder min N8 et godt stykke tid endnu. Med den seneste Belle opdatering har den i grad fået pustet nyt liv i sig. Kæft Belle kører godt, det er så meget bedre end Anna på alle måder - hurtigere, mere flydende, pænere, federe widget-system, bruger mindre RAM osv.osv..

0 0
Allan 19-01-2012 11:21:30

Jeg må tilstå, at min N8 (med Anna) er blevet meget irriterende at bruge efter jeg har skiftet til en Lumia 800 som primær telefon.

Lige efter skiftet fra N8 til Lumia 800 var der flere ting der irriterede mig i Lumia 800, men efter relativt kort brug er Windows Phone bare så meget bedre, at jeg bliver frustreret næsten hver gang jeg skal bruge min N8 - den reagerer langsomt, hakker i grafikken ved sideskift, føles simpelthen bare ikke lækker at bruge mere efter Lumia 800.

Og jeg kan godt klare mig med 16GB. Ville ikke have noget imod mere plads, men jeg kan leve med det, der er.

0 0
Henrik 19-01-2012 12:07:25

Det er derfor, at jeg siger at Belle har givet den nyt liv. Der er virkelig stor forskel.

0 0
Christian 19-01-2012 14:16:33

Hvor downloader man Belle til sin N8? Troede ikke den var på markedet endnu.

0 0
Henrik 19-01-2012 15:08:25

Den er ligeså stille begyndt at rulle ud. For at kunne opdatere til Belle skal man download'e Nokia Suite 3.3.86 og for en gang skyld bruge USB kablet, da det er en KÆMPE opdatering hvor hele OS ROM'en re-flashes.

Hvis den ikke dukker efter at have installeret Nokia Suite 3.3.86, kan det kun være et spørgsmål om dage før det sker.

0 0
Styxx 19-01-2012 17:03:49

Skulle den ikke først komme i februar? :O

0 0
Henrik 19-01-2012 18:23:10

Jo, officielt.

0 0
Allan 19-01-2012 12:33:45

Jamen, så glæder jeg mig til Belle... ;-)

0 0
Kim 19-01-2012 11:02:05

Skydrive... Der skal jo slås mod Apple/Google på alle fronter, så derfor skal man til at bruge Skydrive.

0 0
Kim Harder 19-01-2012 15:15:02

SkyDrive er død. Ikke brugbar. Ens filer bliver tjekket, og har man billeder af personer i lidt lidt tøj, så bliver ens SkyDrive konto lukket. Så jeg vil tro hvis man har nogle film liggende, så bliver den også lukket, med henvisning til, at man ikke må kopierer sine dvd'er.

0 0
Henrik 19-01-2012 16:10:24

Du har lige givet mig een KÆMPE STOR grund mere til aldrig at købe et WP device. Jeg holder mig til Symbian (Belle) indtil videre, det er åbent og der er ikke noget bullshit. Så må jeg se hvordan det går.

0 0
Henrik 19-01-2012 16:10:23

Du har lige givet mig een KÆMPE STOR grund mere til aldrig at købe et WP device. Jeg holder mig til Symbian (Belle) indtil videre, det er åbent og der er ikke noget bullshit. Så må jeg se hvordan det går.

0 0
Jørgen 14-01-2012 08:41:41

Hvorfor solgte jeg HTC Radar? Den var langt mere fuldendt (men grim).

0 0
Jørgen 14-01-2012 08:39:47

Den kan ikke afspille YouTube videoer eller Podcasts video uden at hakke irriterende og det er afspilleren, for jeg tester på 10 Mbit linier.

Lydeniveauet i musikafspilleren er for lavt og der er kun een volumen-knap som fan... virker på alle lydkilder, så når du skruer musikken op får du et chok næste gang tlf ringer, for så står den på max.

BAtteriet. Hvordan f.... kan Mobilsiden skrive at den har lang batteritid? Det er suverænt den dårligste batteritid jeg kender. Og jeg har haft Galaxy S, S2, Xperia og HTC Radar.

Anbefaler IKKE at købe Lumia. Designet er OK, skærmen og rammen super, men der er for mange fejl.

0 0
Allan 23-12-2011 09:45:08

Da jeg netop har fået en Samsung Omnia W ind i huset, kan jeg se endnu en software forskel i min Nokia Lumia 800 i forhold til en "standard" Windows Phone, som jeg antager Samsung'en er.

I Nokia Lumia 800 er der en app til at overføre kontakter fra en tidligere telefon (uanset styresystem, blot den har Bluetooth) og man bliver spurgt om man vil køre denne app under første opstart af telefonen. Denne app findes ikke på Samsung'en og det var faktisk umiddelbart temmelig besværligt at få kontakterne flyttet over i Samsung'en - jeg tør ikke tænke på hvad min gamle mor ville have gjort, men det var nok endt med manuel indtastning af alle kontakterne...

Nokia's app findes i Windows Marketplace, men kan kun bruges på Nokia-modeller (har prøvet...) :-|

0 0
gielsgaard 23-12-2011 10:28:45

Mon ikke at første gang man går fra en gammel" mobil til smartphone at det med kontakterne er et problem ,og man må taste dem ind manuelt ,uanset om man køber Android ,IOS eller andre end Lumia WP7 telefoner .

0 0
Henrik 23-12-2011 10:25:13

Den der app er standard i alle Nokia'er uanset OS. Jeg brugte den, da jeg fik min N8 for et års tid siden. Fedt, at de også inkluderer det i deres WP devices.

0 0
MLT 19-12-2011 21:14:38

Kan den egentlig sende og modtage MMS'er? Det kunne den første iPhone f.eks. ikke, og hvis du sammenligner Lumia 800 med en anden model på nokia.dk er der bare tomt under "Multiemediebeskeder (MMS)" hvor der f.eks. på N9 modellen står "Ja". Så er det en funktion der er udeladt eller er den bare ikke listet? Synes det ville være rigtig synd at undvære...

0 0
Allan 19-12-2011 22:18:38

Ja, jeg kan bekræfte, at MMS virker fint på en Nokia Lumia 800. Hvis man f.eks. vælger at sende et billede som en besked (dvs. en MMS, selvom begrebet "MMS" ikke bruges) så kan man tilføje tekst til beskeden og det hele sendes som en MMS. Egentligt pudsigt at begrebet MMS ikke bruges i denne sammenhæng i Windows Phone og i feltet hvor man kan indtaste teksten står der noget med at man kan indtaste tekst til SMS - men min forbrugsoversigt hos min udbyder bekræfter at det sendes som en MMS...

0 0
Henrik 23-12-2011 10:22:30

På Symbian Anna og Belle bruges MMS heller ikke. Det er bare en besked med et billede attached. Det tror jeg efterhånden er standard de fleste steder?

0 0
MLT 20-12-2011 15:23:41

Godt at høre. Ja, pudsigt den så ikke kaldes MMS men så længe funktionen er der, kan de kalde den, hvad de vil... :-)

0 0
Thomas 19-12-2011 10:51:40

Floppede N9, kan du ikke lige underbygge den påstand lidt, mig bekendt har den solgt godt på de markeder hvor den er blevet introduceret. Hvorfor mener du at Lumia ser dyrere udgave af N9? de er ens...

0 0
Henrik 19-12-2011 10:22:31

Jeg synes nu at Lumia'en ligner en billig udgave af N9'eren. Hardwaren i Lumia'en er også ringere end N9'eren. 512 MB RAM vs. 1 GB RAM i N9. Slatten Qualcomm chipset vs. OMAP chipset i N9, bedre kamera software i N9 også.

Iøvrigt, hvordan kan du sige at N9 er et flop? Den har kun været ude i godt og vel en måned, og er dermed stadig en ret ny mobil.

0 0
Kim Harder 15-12-2011 14:30:13

Hvorfor ikke få windows 8 på sin mobil med det samme, så har vi da nogle muligheder :-)

http://en.xpphone.com/news/kuaibao/114.html

Måske noget mobilsiden skulle kikke lidt på:-)

0 0
S.B. 14-12-2011 15:01:08

Måske skyldes det, at jeg altid vil bruge et ordentligt, "rigtigt" kamera, når jeg skal fotografere andet end fjollede øjeblikssituationer. Måske forstår jeg bare ikke, hvorfor kameraer har så stor en vægt i anmeldelser af mobilTELEFONER herinde. Det samme gælder headsets. Hvis jeg virkelig elsker musik, vil jeg da også ofre et ordentligt headset for at lytte til det. Disse features er gode at have, men må da være meget langt fra at kunne trække en stjerne fra eller lægge en til. Det vigtigste for de fleste, bilder jeg mig ind, må da være, om telefonfunktionen er god, sms'er nemme at håndtere, om det er let at komme på nettet og tingesten er skruet godt sammen. At købe en mobil ud fra, om den har et godt kamera, er for mig lidt det samme som at ville købe en bil på basis af bilradioens kvalitet.

0 0
Rene 28-12-2011 16:18:34

Men så springer du jo bare over de dele, jeg vil så stille mig i den modsatte grøft hvor mobilen næsten ikke bliver brugt til opkald men mail, musikafspiller, browser, sms, kamera, kalender m.m.
Jeg vil skyde på at mit telefonvalg er ca 5% kvalitet af samtalen. Hvilken passer meget godt med det den bliver brugt til.

0 0
15-12-2011 08:13:02

Den holdning havde jeg også i lang tid, men på det seneste er mobilkameraerne blevet så gode at sagtens kan bruges, dermed ikke sagt de slår kompakt kameraer. Dertil kommer at det bedste kamera altid er det du har med, og på det punkt vinder mobil kameraet næsten hver gang.

Angående det med lyttebøffer så er jeg helt enig, jeg vil personligt hellere have nogle billige bøffer med til en mobiltelefon vel vidende at de dermed ikke tynger den samlede pris voldsomt. Folk der kan holde ud at høre musik i apples vide lyddræbere o.lign. er jo ligeglade, mens resten af os selv kan vælge noget ordentligt lydudstyr

0 0
Henrik 15-12-2011 10:09:20

Jeg skrottede faktisk mit kompakt kamera, da jeg købte min N8 for et års tid siden. Den var ganske enkelt bedre til at tage billeder (og video selvfølgelig).

Men skal op kameraer med store linser i dag, før det giver mening at have et dedikeret kamera.

0 0
Kim 15-12-2011 10:46:13

Men det er jo også N8'eren der gør det ret relevant at anmelde kameraet i Lumia'en. For hvis man forventer N8's kvalitet, så bliver man nok skuffet... til gengæld venter Nokia-samfundet jo med spænding N8'erens afløser, som rygterne vil vide er på vej. Most likely som et Symbian Belle (der nu hedder Nokia Belle) device.

0 0
Thomas 15-12-2011 10:56:21

Ja rygterne siger at den heder Nokia N803. Symbian Belle er efter min mening fuldt på højde med WP7, og overgår endda på mange punkter. Husk at N8 også får Belle i januar engang.

http://www.gsmarena.com/nokia_n803_user_guide__leaks_could_be_the_n8_successor-news-3520.php

0 0
Henrik 15-12-2011 12:29:22

Ja, jeg vil også foretrække Belle fremfor WP. Symbian Belle er åbent som man kender Symbian med super CODEC support osv., og UI'en er rigtig nice og opdateret.

0 0
Kim Harder 15-12-2011 14:21:58

Tja nu bliver Belle og alle de andre Symbian systemer nok hurtig udfaset , hvis det skal stå til Microsoft. Hvis altså rygterne taler sandt, at Microsoft til næste år køber Nokia.

0 0
Kim 15-12-2011 16:16:32

Selvom det jo ikke er nogen garanti, så er de rygter gang på gang manet til jorden af både Nokia og Microsoft.
Desuden har Microsoft jo ingen grund til at købe Nokia - hvorfor skulle de gøre det?

Men det er da klart, og det har jeg også selv spekuleret i, at når man sætter Elop på posten, og han på under et halvt år formår at mere ned halvere aktiekursen, så ser det bestemt ud som et hostile takeover fra Microsoft.

Jeg tror ikke på den. Længere...

Og det med at udfase Symbian hurtigere end det gøres, det vil også bare være dumt. Der er alt alt alt for mange Nokiakunder, der har behov for en blidere overgang til f.eks. WP. Skulle Microsoft overtage Nokia og lukke Symbian platformen hurtigere, ville de bare definitivt miste Nokias kernekundebase. Altså giver det ingen mening.

0 0
Thomas 16-12-2011 09:02:37

Enig..

0 0
Henrik 15-12-2011 23:08:51

Helt enig, Kim!

0 0
Henrik 15-12-2011 15:04:14

"Hvis altså rygterne taler sandt, at Microsoft til næste år køber Nokia."

Hvis rygterne taler sandt, så ja, sikkert nok. Så er jeg også færdig med Nokia.

0 0
Thomas 15-12-2011 10:53:08

Det der er lidt underligt er, at kameraet er noget bedre i N9, er det ikke samme kamera??

0 0
Kim 15-12-2011 11:28:02

Det er vist mest af alt et software-issue. Men det betyder jo også, at det bør kunne fixes :)

0 0
Kim 15-12-2011 09:53:45

Ja, skide værd med høretelefonerne. De er der mest af alt for at folk fatter det er en mulighed.

0 0
gielsgaard 14-12-2011 15:38:34

Er tilbøjlig til at give dig en smule ret ,alfa og omega er det er bygget godt og selve telefon og sms delen er på toppen ,nogle gange får man opfattelsen af at der er mange som bruger store mængder af tid med deres telefon og det er da ok ,men hvis jeg skal se en film ja så hellere en 42" hjemme i stuen ,men vi er alle forskellige til hvilke krav vi har ,men John er nok nødt til at vurdere alle features i disse smartphones .Men syntes at en scala på 0-100% ville være bedre at bruge.

0 0
gielsgaard 14-12-2011 13:10:01

Syntes efterhånden at tonen herinde er blevet meget hård ,at sige at John G dårligt ved hvad en smartphone er ,er da i overkanten ,men jeg lever måske i en anden verden ;-) jeg er da overbevist om at han gør et godt stykke arbejde ,men han er jo "kun" et menneske og kan derfor da godt lave en fejl ,så prøv en gang imellem at tage en dyb indåndning gå væk fra siden ,og så gå tilbage og skriv hvad du mener .

0 0
Troels 13-12-2011 22:13:41

VRØVL. Den har ikke "Telefontastatur". T9-ordbog og QWERTY som en samlet pakke findes ikke. :-)

0 0
13-12-2011 21:24:03

... her kommer lige lidt kritik, i skriver L800 er bedste Nokia i mange år over giver 4 stjerner. For noget der ikke er flere år siden gav i N8 fem stjerner, hvilket vel betyder at i mener L800 er den næstbedste i mange år. I bliver nødt til at rette en af artiklerne ellers kommer det til at virker som endnu en gang nonsens.

Personligt ville jeg nok vælge en L800 over en N8, men samtidig holder jeg fast i at dette må være Nokias sidste chance, i det mindste uden for BRIK.

0 0
Kim 13-12-2011 21:49:40

Karekteren er jo også udtryk for sin samtid. Ellers ville det jo f.eks. være umuligt for Apple at lave en bedre tlf nu og i al evighed.
Med de egenskaber N8 kom på markedet med, kan den godt være en 5'er i sin samtid, men alligevel slås af en 4'er i nutiden.

0 0
14-12-2011 07:21:02

Det ændrer ikke ved problemet med overskrift vs karakter "i mange år", N8 har fået en højere karakter inden for et års tid, altså for ikke så lang tid siden, ergo må det være den bedste Nokia i mange år og ja for sin samtid, men det gælder også l800 som må være relativt dårligere end N8 var for et års tid siden

0 0
Henrik 14-12-2011 08:54:44

Jeg kan godt se hvad du mener. Men som en lang tids bruger af N8, og een som har været overordentlig tilfreds med N8'eren, må jeg sige at det faktisk giver mening at N8'eren fik højere karakterer.

Som altid er ting som f.eks. UI, subjektivt, og her vinder L800'eren i sin samtid. Men man skal også huske på at Windows Phone Mango har store mangler ifht. Symbian^3 stadigvæk (som var den version OS, N8'eren launchede med), som bla. Internet-deling via Wifi, USB Hosting, HDMI, Avancerede kamera algoritmer, Audio/Video CODEC support osv.osv.

Den slags tæller jo også vil jeg mene, ifht. hvor brugbar en telefon er (udover at være elegant osv.).

0 0
14-12-2011 10:39:42

det har jo ikke noget at gøre med hvad den ene telefon kan sammenlignet med den anden. Grundlæggende handler det om at der EB/JP i artikelskrivningen. Hvis man ingen kan finde ud af at lave en research af egne artikler så står det skidt til.

Jeg ved det er en detalje, men det er altså træls når der går useriøs sensationsjournalistik i en artikel.

At bruge ord som bedste, bedste i flere år eller dårligste, det bør altså medføre lidt selvkritik.

I øvrigt så er mobilsiden jo ubevidst enige med dig

0 0
Kim 14-12-2011 08:11:08

Overskrifter og Mobilsiden - det kan vist ikke trække sig op på meget mere end 1 ud af 6 stjerner, det er jeg enig med dig i...

0 0
pb 13-12-2011 19:49:47

Jeg kan kun tilslutte mig at karakter systemet bør droppes. Istedet bør der blot laves en konklusion med for og imod. Karakterer er blot med til at skabe forvirring og utilfredshed

0 0
13-12-2011 21:08:43

Fuldkommen enig. Jeg er selv ved at udtænke et karaktersystem til min kommende hjemmeside, min plan er at tage udgangspunkt i pris/kvalitet og gøre det simpelt, hvis produktet lever op til forventningerne får det 1, hvis det skuffer får det under, fx karakteren 1/2 svarer til at jeg mener produktet er halvt så meget værd som det koster. En karakter over etfungerer efter samme princip.

Ideen er at man bliver tvunget til at gøre prisen til en primær faktor, er en iphone 4s til 7k kr virkelig det værd? Er et par høretelefoner god værdi for pengene osv

0 0
Styxx 13-12-2011 17:23:09

Jeg leger musikanmelder i fritiden, og går nærmest til alle de koncerter jeg kan komme til. For mig er det derfor ret vigtigt, at videodelen og mikrofonen er i topklasse. Jeg har en N8, som p.t. har klaret bla. Gaga, Kylie, Britney og Rihanna uden problemer overhovedet.

Har du prøvet at presse videooptageren og mikrofonen lidt, under testperioden? Eller har du en idé om, hvordan den vil klare sig, i forhold til N8'eren?

For lige nu er det faktisk kun kameraet der holder mig fra at købe 800'eren når den rammer DK. Men ved ikke hvor meget det har at sige, i forhold til hvor godt den optager?

0 0
Alfix 14-12-2011 00:03:24

Er du en af dem der stiller sig i midten af rummet med telefonen haevet over hovedet igennem hele koncerten????

0 0
14-12-2011 09:14:34

Næh, jeg er en af dem der køber gode siddepladser tæt på scenen, og holder telefonen ca. ud for brystkassen, så det ikke generer nogen.

Kan dog ikke se hvad det har med sagen at gøre?

0 0
Alfix 14-12-2011 16:05:46

Bare gas, kom bare til at taenke paa koncerter for tiden. Der er fandme telefoner over alt. :)

0 0
Styxx 14-12-2011 17:06:23

Så i orden ;) Ved godt det er lidt (meget) poppet, men synes nu det er rart at have nogle gode optagelser af yndlings numrene :)

0 0
Styxx 14-12-2011 12:50:37

Hmm, hvordan mit rigtige navn pludselig kom frem er mig lidt en gåde :O

0 0
MLT 13-12-2011 17:04:38

Jeg har et spørgsmål som nok egentlig bygger på uvidenhed. Kan Nokia Lumia 800 gå på mit trådløse hjemmenetværk som jeg f.eks. ved min brors iPhone kan? Eller skal man have fat i en voldsom dyr satellitforbindelse (?) som ældre telefoner skal når de skal på nettet?

Derudover, hvordan kan det så være, at kameraet er så skidt som det er? Er 8 megapixel ikke en hel del?

0 0
Bo 13-12-2011 21:45:21

Satelitforbindelse??? Alle mine telefoner de sidste 3-4 år har kunnet gå på mit trådløse net. Selv min kones gamle Nokiaer kunne uden problemer det.

Som Anders skriver så betyder antallet af pixels ikke det store. Du kan fremkalde billeder i plakatstørrelse med 6 mpixel, hvis dit kamera er godt.
Problemet med mobiltelefoner er, at de har bittesmå billedsensorer og dårlige optikker.

0 0
Anders 13-12-2011 21:25:44

1: selvfølgelig kan du det, det kan alle smartphones idag :-)
2: megapixel har intet med, hvor godt et kamera er. Det burde dog være godt nok, til dit forbrug

0 0
Lindberg 13-12-2011 15:52:56

Kommer der ikke en videoanmeldelse?

0 0
Michael Larsen 13-12-2011 14:33:11

Hvis den bedste smartphone fra Nokia i mange år kun kan få 4 stjerner, må det godt nok have været noget bras Nokia har lavet de sidste mange år. Mere sandsynligt er nok at anmelderen er for nærig med stjernerne i dette tilfælde.

0 0
Allan 13-12-2011 14:48:47

Jeg har en Lumia 800 og jeg er enig i, at der er (lidt) plads til forbedring hist og her. Men det store problem er og bliver uigennemskueligheden og inkonsistensen i Mobilsiden's stjerne-kriterier - det er ikke nemt at lave godt, men det er ikke godt i dets nuværende form.

0 0
John G. Pedersen 13-12-2011 15:02:51

Hej Allan

Forslag til forbedring af karaktersystem modtages gerne. Min mail står på kontaktsiden.

0 0
Alfix 14-12-2011 00:01:42

Synes det ku vaere fedt med et karakter system som paa Verge. Design, Display, Camera, Call quality, Performance, software, batteri, og ecosystem over 1-10... men derefter et gennemsnit som en overordnet karakter.

Hallo fokkking WILDFIRE S fik 4/6 herinde... Det er for aandsvagt i fht Lumia 800.

0 0
Doki 23-01-2012 13:22:06

Det er vel blot et udtryk for anmelderens holdning. For mig er tricket med en anmeldelse ikke, at den skal passe på alle der læser den. IMØ. gælder det for os som bruger, at finde en anmelder man deler holdning med - så når han har anmeldt et produkt så ved du om det er godt eller dårligt - uden man selv skal teste efter.
Lad os f.eks. tage Bogart fra Dr1, da han gav en eller anden fransk film top mængde af hatte - så var jeg da stadig klarover det ikke var noget jeg skulle bruge penge på, da jeg var klarover han ikke havde samme smag som mig. Et alternativ til Bogart vil være Jakob stegelmann(troldspejlet) der har for vane, først at give sin egen mening og så dække sig ind bagefter. F.eks. kunne det lyder: "Denne tegneserie er forfærdelig, dårligt tegnet, dårligt skrevet mm. _MEN_ elsker du at læse omkring denne superhelt så bør du selvfølgelig egen denne tegneserie også" ...

0 0
BluezCat 13-12-2011 20:47:26

Jeg ser det dog forunderligt, at du, John, alligevel har formået, at være så storsindet, således du sågar har svaret tilbage på tiltale i denne test, eftersom du tidligere har vist, hvor formidabelt du kunne lukke i som en østers, såsnart det kom til denne test : http://www.mobilsiden.dk/mobiltest/iphone-4s-en-bedre-iphone-mobiltest,lid.18030/

Men du kommer vel med en rationel forklaring på denne "forskelsbehandling".


Forslag til forbedring af karaktersystem modtages gerne. Min mail står på kontaktsiden.


Det mener du helt seriøst, jeg vil istedet foreslå, at I (mobilsiden.dk), kiggede lidt indad, dyrkede noget selvransagelse, og derefter går til bekendelse, for hvad angår jeres favorisering af Æble-mærkede produkter, ovennævnte test, var en kende odiøst at være vidne til.

0 0
Rene 28-12-2011 16:14:44

wow, der kan ikke siges andet til denne post... først grinede jeg men jo mere jeg læste jo mere ondt fik jeg af BluezCat.

0 0
mobilos 13-12-2011 16:24:35

Det er ganske vanskelligt at bevare en objektiv karaktergivning med en "0-6" stjerne model - Hvilket nok er grunden til at en side som engadget.com er gået væk fra at give stjerner i deres anmeldelser. Prøv evt. at se på hvordan tænk (taenk.dk) giver karakter.

0 0
Allan 13-12-2011 15:09:47

John, jeg sagde netop, at det ikke er nemt - løsningen står ikke lige for... ;-)

Men tak for tilbuddet, jeg tænker lidt over det.

0 0
N 13-12-2011 13:39:35

Kan stadigt ikke se hvorfor alting er begyndt at skulle måles op efter hvad iphone kan og ikke kan....


Der er ikke T9 tastatur, og derfor skal du altså vænne dig til at benytte det fulde tastatur layout.


Har iphone T9 ?

0 0
Kim 13-12-2011 13:47:32

Det kan det også til WP7 ;)

0 0
hellas7 13-12-2011 13:44:26

kan installeres

0 0
N 13-12-2011 13:52:29

Ja ja men det er jo en dårlig mobil hvis den ikke kan out of the box...Det har vi jo lige konstateret, men at det så er negativt at det ikke er på L800, men helt ok at det ikke er på iOS, når nu alt skal holdes op imod iOS, er da lidt sjovt :D

0 0
Kim 13-12-2011 13:55:10

Hehe, ja du har en pointe :)

0 0
Kim 13-12-2011 13:44:19

Nokia brugere kan jo sagtens være vante til T9 :)

0 0
Thomas 13-12-2011 13:27:14

John G. Pedersen, hånden på hjertet, hvilken telefon er bedst efter din mening. L800 eller N9?

0 0
John G. Pedersen 13-12-2011 13:38:33

Helt klart Lumia 800.
Nokia N9 kører på et, for almindelige mennesker, dødt system. Det er Windows Phone som er fremtidens strategi for Nokia.

0 0
Henrik 13-12-2011 16:10:15

"Det er Windows Phone som er fremtidens strategi for Nokia."

Det er EEN af deres fremtidige platforme, IKKE den eneste. Der er en temmelig stor forskel.

0 0
hellas7 13-12-2011 23:42:07

Det er deres primære platform. Det er jo nu engang de dyre smartphones + køb af apps der giver indtjening så det batter, så da Nokia (endelig) har indset, at fremtiden for high-end ikke ligger på Symbian, er det WP7 man primært satser på uden at have en udløbsdato på, som man har med Meego og Symbian.

0 0
Thomas 14-12-2011 09:06:45

Du misser stadig pointen, Ja navnet Meego bliver ikke brugt igen. (Nu var det jo også bare en etikette på N9 Som dybest set ikke har noget med Meego at gøre.) Men det betyder jo ikke at de ikke sender en Linux - QT/QML/Html5 telefon på gaden næste år. Hvem ved ;-)

0 0
Thomas 13-12-2011 14:27:35

Det var jo ikke spørgsmålet, hvis du nu ser bort fra produkt strategier osv. og fokuserer på bruger oplevelsen. Hvilken telefon er så bedst?

For øvrigt så er Nokias produkt strategi ikke alene fokuseret på WP, Elop har sagt det mange gange mellem linjerne. WP er en overgang, fremtiden hedder QT/QML/Html5 som dækker hele vejen fra billige til high end telefoner.Men det er en lang historie, som ikke er fanget af ret mange endnu. :-)

0 0
John G. Pedersen 13-12-2011 15:04:40

Ja, men svaret er stadig Lumia 800.

Nokia er ikke alene fokuseret på WP. Men det er deres primære smartphone-strategi. Det er der nu ikke ændret på.

0 0
Thomas 13-12-2011 16:06:55

Der er forskæld på den strategi man melder ud til omverden og så den reelle strategi. Hvis man vil have hele sandheden må man både se på hvad en virksomhed gør og hvad den siger :-)Ja Meego er død, men er N9 en meego telefon, og er Meego ikke bare et navn? Du kan omvendt stille dig selv spørgsmålet vil Nokia i fremtiden lave telefoner med en linux +QT/QML og HTML5? Alt peger på ja. Og hvad er N9 ja det er en en linux +QT/QML og HTML5. Der er intet af det du som bruger ser på N9 som har noget med Meego at gøre. ALT er QML/QT.

0 0
Thomas 13-12-2011 15:57:04

Hvordan kan i give N9 dårlige karakter for design og give L800 gode karakter for design? Jeg savner ligt alignment i jeres anmeldelser. Der gives jo stjerner som vinden blæser.. ( måske sat lidt på spidsen) :-)

0 0
Kim 13-12-2011 13:47:06

Hvilken telefon er bedst i dag?
Mon ikke MeeGo lever videre længe nok til at N9'eren overlever til næste køb (kraftigt dalende gennemsnit på 18 mdr)? - jeg har aldrig forstået den argumentation, der går ud på at jeg skal købe en telefon i forhold til dens efterfølger...

0 0
pb 13-12-2011 12:48:39

Det kan undre mig at man åbenbart skal hedde Iphone 4s for at få topkarakterer og dette endda blot med en opdatering af den forrige model.....Enten er Iphone bare så meget foran eller også er der noget andet helt galt med anmeldelserne. Citat fra anmeldelsen: "Nokia er kommet langt med denne mobil, men jeg spiller lavt ud med fire ud af seks stjerner, da der skal være plads til forbedringer i forhold til kommende modeller." ja, det burde så også gælde for alle andre...især Iphone.....

0 0
Kim 13-12-2011 13:03:44

Jeg tror det har undret de fleste hvordan 4S kunne få 6/6 - og vi kommer det nok aldrig nærmere, da der har været helt mussestille fra den eneste front der kunne have opklaret mysteriet.

0 0
hellas7 13-12-2011 13:36:44

4S skulle nok have fået en sikker og klassisk 5/6. Ift. Lumia800 er OS'et vel en smagssag, den har ingen højtalerproblemer, den har (må man gå ud fra?) et markant bedre kamera, en dualcore-processor, et acceptabelt headset og op til 4x intern hukommelse. Så at 4S er rated bedre end Lumia 800 synes jeg er rimeligt.

0 0
Bo 13-12-2011 16:22:41

Hvorfor er det bedre at den har dual core?
En bil bliver ikke automatisk bedre af at den har mange heste, hvis den ikke udnytter dem.

Lumia kører perfekt og har ikke brug for dual core, så at diskvalificere den i forhold til telefoner med dual core synes jeg er lamt.

0 0
Cebastian 13-12-2011 22:02:07

Masser af spil gør brug af en dual-core. Internettet er hurtigere osv. Dual-core > single-core. Simple. Så kan WP7 være så fantastisk flydende og lækkert i menu og brugerflade. men du kan ikke komme uden om at dual-core åbner op for en mulighed eller to. Og når disse ikke kan afvikles på en high-end smartphone, så trækker det altså ned. Ikke?

0 0
hellas7 13-12-2011 23:38:24

what ceb said ^^

Men i og med der kun bliver angrebet på 1 ud af de 5 (uden at hentyde til noget der minder om OS) ting jeg på stående fod kunne komme på, at iPhone 4S gør bedre end Lumia 800, tager jeg det da klart som et tegn på, at der er enighed om resten.

Personligt ville jeg ikke købe Lumia 800, men vente til en egentlig topmodel bliver lanceret fra Nokia (hvis jeg skulle have en Nokia), hvilket L800 ikke er, hvis jeg har forstået det korrekt?

0 0
Kim 14-12-2011 06:27:27

Desuden er det jo bare en omskrivning af artiklen du kommer med, ikke noget du selv har tænkt dig frem til - eller for den sags skyld ved noget om.

0 0
Kim 14-12-2011 06:02:11

Jeg ved ikke om der er enighed, men du manglerr uanset hvad også prisforskellen. Men du har ret i at det ifølge Nokia ikke er topmodellen. Den kommer nemlig nok til at være dualcore baseret og bliver efter mit bud lanceret i Q1.

0 0
hellas7 13-12-2011 19:57:29

Hvorfor behøver iPhone 4S dual-core? Min 1ghz iphone 4 kører da flydende?

Dual-core gør mobilen endnu hurtigere - det er vel aldrig en ulempe. Nu ved jeg ikke hvor mange spil der findes til WP7, men hvis der bare er nogle få vil en kraftig processor altid slå en mindre kraftig processor. Grafikchippen er også blevet dobbeltkernet, hvilket kan ses på kvaliteten in-game.

0 0
Henrik 15-12-2011 23:24:55

Dual-core i bliver næsten aldrig udnyttet i spil, da det kræver trådet programmering, som gør udviklingsprocessen mere kompliceret. Desuden er fysikken i mobilspil sjældent særligt krævende ifht. PC og konsolspil, så behovet er der ikke (endnu).

De tunge ting ligger stadig primært på grafikchippen, og her er stortset alle high-end mobiler fint med.

Det eneste sted hvor dual-core giver noget på en mobil, er hvis den indbyggede software er skrevet til at køre med flere tråde, og så måske hvis man har mange apps åbne på een gang som rent faktisk laver noget imens de er i baggrunden. Hvilket de sjældent gør, de det vil guffe sindssygt meget strøm.

0 0
Kim 13-12-2011 20:02:39

WP understøtter ikke dualcore endnu, så jo det ville være en ulempe der bare drænede batteriet...

0 0
Cebastian 13-12-2011 22:03:39

Men hvis WP7 nu var optimeret, ville det så ikke være ret smart? Men det er den ikke, så det trækker ned.

0 0
Jonas 13-12-2011 22:07:13

Not true ..

En dual core er langt mere strømbesparende end en single core. .

0 0
Kim 14-12-2011 05:01:46

Ja i teorien - hvis den processerer noget! Men det gør den jo ikke i en tlf der ikke er dualcore optimeret... ;)

0 0
Jonas 13-12-2011 12:03:54

Jeg er virkelig i et dilemma her ..

skal man afbestille sin galaxy nexus og tage denne lumia 800, eller fortsætte med at satse på android..

hjælp mig :)

0 0
Exert 13-12-2011 15:48:47

Jeg synes at Android på Galaxy Nexus er en helt anden oplevelse end tidligere Androidudgaver. Jeg tror det er en kombination af at den bruger hardwareacceleration og de mange nye UI-tiltag. Hvis du bruger googles produkter meget, maps, gmail etc., så tror jeg ikke du finder en bedre telefon lige nu. For nogen er det et problem med Nexus' store skærm. For andre er det et problem med Lumias lille skærm. Jeg går ud fra, at du har fortrydelsesret på din Nexus, så det er oplagt at afprøve den.

0 0
Bo 13-12-2011 13:15:56

Jeg har kørt med Windows Phone siden november 2010, og jeg er virkelig imponeret over, hvor langt systemet er kommet på det år der er gået siden lanceringen.
Lige nu mangler der et par apps, men det er stort set kun netbank apps. Der er virkelig mange gode apps ude til WP efterhånden.

Men egentlig er WP ikke apps baseret som iOS og Android. OS'et i sig selv fungerer rigtig godt og inkorporationen af sociale medier i OS'et er vilt fedt.
I SMS delen kan jeg f.eks. både chatte over Facebook eller SMS, afhængig af, om mine venner er online. Alle samtaler fra en person bliver samlet i samme tråd, både SMS og facebook chat.

Jeg er så glad for min Lumia, og jeg er lykkelig over at jeg ikke bukkede under for ventetiden og købte en anden HTC eller Samsung i stedet for. Designet og byggekvaliteten er fantastisk, og slår alt andet jeg har set.

Om du skal satse på WP eller Android kommer jo an på dig. Hvis du har behov for apps der ikke findes til WP, så er valget jo klart.
Men hvis du vil have et intuitivt og hurtigt OS med dyb integration af twitter og Facebook, så er valget lige så klart: WP!

0 0
Allan 13-12-2011 13:13:40

Det kan ikke helt sammenlignes med dit dilemma, men jeg tog skridtet fra en Nokia N8 til en Nokia Lumia 800.
Lumia 800 er ekstremt lækker (også i forhold til N8) og skærmen er bare så flot, så alene den er investeringen (og blære-effekten) værd - jeg så i går en Samsung Android-model (ved ikke hvilken model - det er selvfølgelig vigtigt, det ved jeg...) ved siden af min Lumia 800 og der var jo lysårs forskel på den oplyste grå baggrund på Samsung'en, der skulle forestille sort og så til Lumia'ens rigigt sorte baggrund og ekstremt klare tekst - selvom fonten er lille i Windows Phone, så står det virkeligt skarpt på en sort baggrund på Lumia 800.

0 0
Christian 06-01-2012 20:50:05

Hej Allan, står selv overfor valget om jeg skal skifte min trofaste N8 ud med Lumia 800, men ville lige høre hvad du har erfaret ang. kameraet, da det jo er der den får nogle hug. Er det til at leve med eller er det en kæmpe forringelse i forhold til N8?

0 0
Allan 07-01-2012 09:33:43

Hej Christian
Til mit brug er kameraet i Lumia 800 "til at leve med". Det skal siges at jeg har et digitalt SLR kamera til de krævende ting, så jeg bruger kun telefonen, når jeg ikke har det store kamera med.

0 0
Thomas 13-12-2011 12:50:43

Er selv i samme dilemma... har bare gjort det lidt sværere for mig selv.

Fik min Galaxy Nexus i fredags og så fandt jeg en brugt (1 time brugt) Lumia 800 som jeg købte igår... damn det er svært at vælge.

For mig har android helt klart en fordel når det kommer til app udvalget og min indre nørd.
Men WP UI er bare såå lækkert og er virkelig forelsket i hele konceptet med metro ui.

Nu må vi se efter jeg har brugt dem skiftevis nogle dage......

0 0
Alfix 13-12-2011 16:54:21

Jeg vil vove den paastand at Microsoft har noget stort i aermet. med Zune software, koebet af Skype og Xbox'en der smadrer alt og alle, Kinect og nu..... Socl.com (personligt tror jeg at de lancerer en ny overmand til facebook der ligger i skyen og paa apparaterne men ikke paa nettet) Uah det er spaendende.

Musik og media paa Windows phone er ogsaa dybt overlegen alt andet der er derude. Saan er det!

Jeg er selv den der gaar og venter paa en Lumia 800 (cyan). Fordi det giver mening at der er et oekosystem som det Microsoft er ved at levere og allerede goer.

Desuden vil jeg gerne paapege at alle Lumia 800 so far er lavet i Finland. Saaa for mig spiller det ogsaa en rolle at man kan sige: min telefon er ikke lavet i fucking kina og dem der har bygget den har faaet en fair behandling, noget som Apple og Samsung absolut ikke kan staa inde for.

0 0
Cebastian 13-12-2011 21:58:19

jeg tror ikke socl kommer nogen steder. Medmindre de integrerer det i deres enheder, og selv da bliver det sikkert ret isoleret nu hvor facebook har sat sig fast i deres og Google+ går hen og tager resten af nettet. #justsaying
Xbox smadrer i øvrigt ikke alt og alle. Spille industrien er i yderligere press fra den mobileplatform og der kommer nok til at sk en ting eller to. Men jeg vil give dig ret i at det er en interessant periode, og Microsoft har nok en plan med alle disse services :)

Hvad ved du egentlig om socl.com? (jeg har personligt kun læst én artikel, men det kunne være du havde stødt på flere)

0 0
Alfix 15-12-2011 19:03:09

Og saa begyndte det! https://www.so.cl/

0 0
Alfix 13-12-2011 22:59:26

Det med Socl.com giver jo mening da de stortset har faaet fok til at glemme at de bruger facebook paa deres fon. Anyhoo, nyt fra igaar og idag> http://www.itproportal.com/2011/12/13/microsofts-socl-gets-new-web-address-possible-beta-testing/

Og XBOX.... den smadrer da alt. Ikke nok med at Kinect er den mest solgte gaming gadget ever. Mennn.. tjek disse stats fra weekenden: 1.7 million Xbox 360s is almost double the figure achieved by Wii and PlayStation 3 in November:
http://www.videogamer.com/xbox360/cod_mw3/news/us_xbox_360_sales_dwarf_ps3_in_november.html

0 0
pb 13-12-2011 12:45:12

Galaxy nexus er en fed telefon og udvalget af apps har for mig været afgørende

0 0
Kim 13-12-2011 12:05:03

Andriod løber jo nok ikke nogen steder... ;)

0 0
Kim Harder 13-12-2011 12:00:12

Er nogen mobiltelefon perfekt?
Er det ikke individuel hvad der er perfekt?
Noget kan være perfekt for en person, men derfor er det ikke sikkert det er perfekt for en anden. Det kommer nok an på det personlige behov. Endvider skal man også lige tænke på, det er noget Microsoft har lavet, som er puttet i den. En ting efterlyser jeg, som er en meget stor mangel på denne mobiltelefon. Hukommelses kort. Dette med Skydrive er ikke optimalt her i Danmark.

Nokia telefoner har det med tiden, at have behov for opdatering og geninstilling af fabriksinstiller, for at blive kvik igen. Der bruger jeg kortet , til at gemme data på fra telefonen, da det er hurtigere og nemmere end Nokia suiten.

Jeg har det bedst med, at data ikke lige ligger på samme enhed, som OS.

Så at det ikke er muligt, at tilslutte ektra hukommelse mener jeg er en kæmpe fejl. Først laver man mobiltelefoner uden ektra hukommelses kort. Så kommer de med ekstra hukommeleskort, og nu dropper man det igen.

0 0
Allan 13-12-2011 13:07:59

Nokia/Ovi Suite er nu erstattet af Microsoft Zune (for Windows Phone modellerne i hvert fald - Nokia Suite lever videre for Symbian modellerne).

0 0
Kim Harder 13-12-2011 13:15:17

Så vil jeg da håbe at, Zune er mere brugervenlig end Nokia Suite, som af og til kan gå helt i baglås.

0 0
Allan 13-12-2011 14:32:41

Indtil videre synes jeg, at Zune ser lovende ud - og det sagt af en mange-årig Suite-bruger, der efterhånden havde lært at leve med dets kuriositeter...

0 0
Allan 13-12-2011 14:33:41

"kuriositeter" var måske ikke et godt ordvalg - lad os sige "særheder" eller "features"...

0 0
Kim 13-12-2011 12:07:05

Skydrive virker vel lige så optimalt her i DK som det gør i resten af verdenen..?
Ellers er der jo alle de andre gængse muligheder som f.eks. dropbox - eller dit harddrive på computeren.

0 0
Kim Harder 13-12-2011 13:13:54

Jeg tænker nu her på dækning, som ikke er optimalt her i Danmark. I det daglige finder jeg for mange steder rundt om i Danmark, hvor der er problemer.

0 0
Kim 13-12-2011 13:33:18

Men samme problem har du jo med selve opdateringen - du kan heller ikke opdatere hvis du ikke har dækning :)

0 0
Kim 13-12-2011 11:56:39

Jeg husker (sjovt nok) udemærket anmeldelsen af N9 - det er svært at påstå, at Lumia'en ikke er designmæssigt nærmest identisk.
Men hvor designet her er en fordel, var det dengang en ulempe.

http://www.mobilsiden.dk/mobiltest/nokia-n9-et-hit-eller-et-komma-mobiltest,lid.17448/

Headsettet kan jo skiftes med Nokias gamle bluetooth til 100 kr - det var det hr So Ein Ding på mirakuløs vis fik skøjtet henover, selvom det kom ind på en andenplads i hans test. Til en tiendedel af prisen. Man skal BESTEMT ikke regne med udstrakte arme som Nokia-fan i det fuldstændigt nytteløse og ligegyldige program.

0 0
hellas7 13-12-2011 13:30:35

Nu er det jo heller ikke fordi Nokia har klaret sig vanvittig godt de senere år - de formåede jo ikke engang at lave en succesfuld smartphone på egen platform.

Mht. So Ein Ding er jeg ikke enig. Konklusionen var netop, at selvom man brugte testvinderen, ville man kun opnå et "tilstrækkeligt resultat", dvs. ingen anbefalinger af BT-headsets i denne omgang.

OT: Jeg undrer mig også over, at der ikke på mobilsiden bliver talt bare en smule sammen når to forskellige anmeldere kan komme til så forskellige facits mht. design.

Jeg synes 4/6 er en god karakter, da der er en del mangler, samt det faktum, at den kører på WP, som ikke har en tilstrækkelig mængde apps og brugere - endnu.

0 0
Kim 13-12-2011 13:41:52

Det er i aller højeste grad et definitionsspørgsmål!
Symbian3 devices sælger fint, i alle dele af verdenen der ikke gider høre på den vestlige presse.

Når man sælger 6 mill N8 i Kina i Q3 alene, så vil jeg nu mene det går meget fint på egen platform. Til sammenligning har Samsung lige rundt de 10 mill med deres Galaxy II - og den er vel en succes, ikke?

N9'eren er en af de mest hyldede smartphones i år, på stort set alle de markeder den er sendt ud på. At den ikke er kommet på alle, er kun for ikke at overskygge Lumia'en...

Desuden var det Nokia der lancerede smartphonen tilbage i '94.

0 0
Kim 13-12-2011 13:43:12

ps: Samsungs 10 mill er i hele Verdenen.

0 0
hellas7 13-12-2011 13:46:45

svar mig på en ting kim:

Hvis Nokias platforme var så gode hvorfor dropper de så Meego fra nu af og udfaser Symbian for at satse på WP?

0 0
Henrik 13-12-2011 14:57:59

Det har hele tiden været planen at udfase Symbian for allerede 2 år siden. Symbian er svært at vedligeholde på nye chipsets ifht. til f.eks. en Linux-kernel. Det er den allerstørste forklaring på at Nokia stille og rolig udfaser (med fokus på STILLE OG ROLIG). De har f.eks. lige udgivet 3 nye 1 Ghz modeller med Symbian Belle (nyeste version af Symbian her fra November).

Symbians slagstal er stadig ganske ganske udemærkede. Det er rigtig hvad Kim siger om f.eks. bare N8'eren (som iøvrigt kun er een model af mange Symbian modeller).

0 0
hellas7 13-12-2011 15:18:28

jeg holder mest på allans forklaring: Faktum er/var at så længe Nokia satsede på Symbian som primær platform tabte og atter tabte de markedsandele.

Det er sagt før: WP7S er Nokias sidste chance for at overbevise forbrugerne om, at Nokia rent faktisk kan konkurrere med de store platforme. Nu er det bare mig, men jeg tror ikke det er/var tilfældigt at udviklere ikke gider/gad Symbian.

0 0
Henrik 13-12-2011 16:16:10

"Faktum er/var at så længe Nokia satsede på Symbian som primær platform tabte og atter tabte de markedsandele."

Det er et faktum at de har tabt andele. Resten er noget sludder. Symbian sælger STADIG fint, og stiger endda nogle steder i verdenen.

De åbenlyse årsager til at Nokia har mistet markedsandele er:

1. De er gået fra at have 0 konkurrenter til at have 2-3 stykker. Uanset hvad, vil det tage en stor del af kagen, det siger sig selv.

2. Deres tidl. ledelser var for konservativ og for langsom til at tage beslutninger.

Det er INTET med et bestemt OS at gøre. Det har at gøre med "execution". Alt det andet fis er ren og skær US tech-media blog ævl.

0 0
Kim 13-12-2011 16:50:44

Man lyver vist ikke når man siger, at Elop valgte at lave en selvopfyldende profeti med hans "brændende platform memo". På et tidspunkt hvor Nokia ikke bare solgte mere end de to største konkurrenter tilsammen (faktisk næsten det dobbelte), skriver han det her knapt så interne memo. Og ganske rigtigt, og helt efter bogen, bliver forbrugerene urolige. Det følger han op på bombastisk vis med en aftale med Microsoft der skal "redde Nokia" - og vupti, mastodondens salg blev halveret...

Ville det have set ud på samme måde uden denne fremgangsmåde? Næppe. Ville MeeGo/N9 have været en endnu større succes end den uomtvisteligt har været? Absolut.

Nokias hårde opbremsning og tabte markedsandele kan 98 pct tilskrives Elops håndtering af samarbejdet med Microsoft.

0 0
Kim 13-12-2011 15:34:32

Det var faktisk ikke faktum - Nokia solgte i Q4 sidste år flere Symbian3 devices, end Apple og Samsung solgte smartphones. Dengang var salget alene fordelt på N8 og E7.
Men Elop valgte en meget lidt subtil overgang til WP samarbejdet, og det bremsede ret effektivt salget. Særligt i den vestlige verden.

Men bla pga den allerede udrullede Anna opdatering, og sikkert også hjulpet på vej af Belle, er salget af Symbian3 devices faktisk stigende i Q3.

0 0
Kim 13-12-2011 15:36:35

Jeg skal huske at lade være med at glemme ord - Nokia solgte i Q4 flere Symbian3 devices, end Samsung og Apple solgte samrtphones tilsammen!

0 0
Kim 13-12-2011 13:48:30

Det korte svar er at de har ansat en direktør, der kommer fra Microsoft.

0 0
Allan 13-12-2011 14:46:14

Det lidt længere svar er nok, at Nokia har set, at forbrugerne vælger en mobil ud fra antallet af (mere eller mindre anvendelige) apps og det er desværre et faktum at Nokia ikke formåede at motivere udviklerne til at lave nok apps til Symbian og Meego.

Jeg har pt. mulighed for direkte sammenligning mellem N8 (på Symbian Anna) og Lumia 800 og der er adskillige ting, der ikke umiddelbart kan lade sig gøre på Lumia 800, som har været rodfæstet i Symbian i mange år (Profiles, for bare at nævne en lille, men vigtig ting). Jeg synes ikke at Symbian i dets nuværende form halter, men hvis den almindelige forbruger synes, at udvalget af apps (målt i antal) er afgørende, så har Symbian et problem.

0 0
Henrik 13-12-2011 14:59:09

Meget enig med dig Allan. Specielt det nye Symbian Belle er særdeles fremragende. Sidder lige med en Desire HD som lige har mindet mig om, hvor opreklameret Android er.

0 0
Robert 13-12-2011 18:35:28

Desire HD siger du, en telefon fra 2010? Kunne du nu ikke bare have brugt en topmodel fra i år, til at rakke Android ned med?

0 0
Kim 13-12-2011 19:43:04

Det er da vel fair nok at sammenligne med en samtidig telefon? Jeg går ud fra at sammenligningen er med en N8...

0 0
Thomas 13-12-2011 13:30:11

Ja det var underligt, også den måde han siger Nokia på...

0 0
Naggie21 13-12-2011 12:50:02

Nu er det jo så heller ikke samme anmelder :)

0 0
Kim 13-12-2011 12:55:32

Hvilket også er grunden til, at jeg skriver at design tydeligvis er en smagssag... ;)

0 0
Rasmus Røge 13-12-2011 12:43:16

Forstår ikke hvordan man kan sige det er et grimt design i hverken N9 eller lumia 800. Men på den anden side er design meget subjektivt og til mobilsidens forsvar var det en anden der anmeldte N9. :)

0 0
Kim 13-12-2011 12:48:45

Det er helt rigtigt, det var en anden anmelder, men design er jo nok også det mest subjektive af parametrene. Så man skulle måske lade være med at tage det med i de kritiske, hvad enten det er plus eller minus.

0 0
Morten 13-12-2011 11:53:31

Først og fremmest ... "virkelig sød og nydelig USB-oplader" ... sagde jeg til min kone at en usb lader var sød, så ville hun sende mig til lægen og fratage mig mit dankort.

Konklusion: Værdig konkurrent til Android og Windows Phone ... Windows Phone? Menes der ikke iPhone?

Når men alt i alt en rigtig god artikel.

Selv er jeg inkarneret iPhone fan, men syntes klart at Lumia 800 er den første rigtige konkurrent. Lækkert design og lækker GUI.

:)

0 0
Michael Minh Phan 13-12-2011 11:51:09

Man kan godt for den for ca. 3800 kr eller under.

0 0
Allan 13-12-2011 11:55:18

Ja, jeg mener også at den officielle danske pris blev meldt ud som "omkring 3800" - jeg ved ikke hvor de 4500 kan komme fra.

0 0
Allan 13-12-2011 11:56:41

Måske har man gået ud fra de priser fra typiske parallel-importører, der lige nu findes på mobilpriser.dk - ingen melder dog Lumia 800 på lager, så lidt forkert at bruge denne pris...

0 0
x
Om brug af cookies