Mobilsiden.dk  /   Web-TV  /   Nokia Lumia 800 - fremragende Nokia smartphone

Nokia Lumia 800 - fremragende Nokia smartphone

Web-TV: Skal der stå Nokia på din næste smartphone? Lumia 800 sætter i hvert fald Android og iPhone til vægs på flere punkter.

Nokia Lumia 800 er på de fleste punkter en fremragende smartphone, der kan give både Android og iPhone baghjul.

Systemet Windows Phone kører smukt og er samtidigt let at anvende.

Hardwaren er genialt designet, og vil få mange til at spærre øjnene op en ekstra gang. Der findes kun iPhone som når op i dette designniveau.

Desværre halter kameraet, den indbyggede hukommelse på 16 GB er for lille, og kan ikke udvides, og når speakerphone anvendes er lyden for lav.

Alligevel er Lumia 800 fire store stjerner værd, og viser, at Nokia er godt på vej tilbage.

Læs også:
- Stor test af Nokia Lumia 800

Kommentar

x

Opret bruger
Anders 12-02-2012 14:07:50

er den god at optage koncert og sportskampe eller er lyden og billed ikke godt nok, og er det nemt at redigere i video. mvh Anders

0 0
Anders 12-02-2012 14:04:38

virker radioen godt og er det nemt at sætte stationer op på den

0 0
Anders 12-02-2012 14:01:34

bør man vente til næste lumia 910 hvis kameraet også har en betydning og bliver prisen omkring samme pris som lumia 800.

0 0
Anders 10-02-2012 15:45:41

Hej John

hvordan er den på trødløse steder virker den hvor man kan gå trådløst på, eller taber den forbindelse eller har den let ved at holde forbindelsen?

0 0
John G. Pedersen 12-02-2012 11:53:04

Hej Anders,

Jeg synes den er virkelig god til at holde forbindelsen. Og hvis den tabes, er den hurtig på igen, når den kommer inden for dækning.

0 0
Anders 12-02-2012 14:03:15

hvis man sammenligner med iphone er det så i samme hurtige niveau den er trådløst for har ikke oplevet problemer med iphone og wifi

0 0
Katron 03-01-2012 17:50:36

Og jeg vil være med. Jeg syntes generelt at John G er en yderst fornuftig anmelder, som jeg sjældent er uenig med. Kan dog ikke huske om det var ham der anmeldte iphone 4S, men der var jeg ikke enig. Selvom det er en lækker mobil, så har den jo ikke tilført noget til markedet, som ikke allerede er brugt, og alene det bør gøre at 6 stjerner slet ikke kan opnåes.

Jeg har selv haft en Lumia 800 i hænderne, og synes måske at 4 stjerner er lidt slapt, selvom John dog skriver at det er 4 store stjerner.

Dem der mener at John's 5 stjerner til Nokia N8 i sin tid var forkert, baserer kun deres egen holdning udelukkende til styresystemet Symbian. Symbian er specielt, men bestemt ikke uddateret. Oplevelsen er ikke på højde med Ios og Android, men set bort fra det, så er Symbian med helt fremme i skoene. Desværre for Symbian, gør størsteparten af dagens kunder desværre kun efter brugeroplevelsen, og derfor har Nokia været nødsaget til at udfase systemet, til fordel for et andet WP, der tilbyder mange Symbian måder at gøre ting på, men hvor systemet også tilbyder en stor Wauu effekt.
Nokia N8 var, til trods for folks holdning til Symbian, ekstremt banebrydende da den kom på gaden, og det til trods for at den uændret blev forsinket i over et halvt år. N8 var spækket med ting, som først nu er ved at være normalt på smartphones, og endda ting som ikke er set siden på en smartphone. Det er dog ting som de fleste brugere aldrig vil være klar over.
Når en mobil bliver smidt på gaden med så mange nye features, som aldrig tidligere er set, så bør den ligge helt i top med stjerner, dog trak det alligevel en anelse ned, at Symbian ikke fungerede perfekt på de første modeller, og det var det John trak en stjerne på.

At Hr.Sonne så kun gav 2 stjerner, er kun fordi han ikke ved bedre. Han er alt for apple minded. Tag bare hans test af apples nye bærbare med multitouch pad. Det beskrev han som den fedeste feature indenfor laptops. Han har dog ikke været klar over, at bla. Acer introducerede det allerede et år tidligere end apple. Det fungerer perfekt på min nu snart 1½ år gamle acer med Windows 7.
Han høvlede også Nokia for "det finske trippletryk". Den øvede iphonebruger vil vide, at man med ios5 har fået en valgmulighed i indstillinger. Man kan nemlig nu på iphone, aktivere noget der faktisk hedder trippletryk inde i menuen... I rest my case... ;)

Og så ej at forglemme. Nokia N8 var i sin tid meget billig. Meget muligt at teleselskaberne tog en samlet pris på over 5000,-, men husk på at en N8 aldrig har kostet mere end 3200,- max. Da den kom på gaden i november 2010, kunne man for de penge alternativt købe en HTC wildfire...
Nokia N8 er altid blevet sammenlignet med High End smartphones, men taget ud fra prisen, har den kun hørt hjemme i Mid-end afdelingen, og her var den altså klart den bedste. Den havde dog så mange features, at den automatisk blev hevet op i en kategori, hvor den slet ikke kunne følge med, alene på processor størrelse og ram.

Ontopic.

Jeg tror på John når han skriver 4 stjerner. Jeg vælger at tro at han vurderer telefonen mod andre Nokia'er. Dermed ment, at hvis man har en N8, som han gav 5 stjerner, og man er vildt glad for den, så skal man ikke umiddelbart suse ud og købe en Lumia 800, for den kan ikke det samme som en N8. Som han siger, så er brugeroplevelsen i top, men rent hardwaremæssigt, er det et skridt tilbage, at skifte sin N8 ud med en Lumia 800.

0 0
David 11-02-2012 11:53:47

Jeg synes Sonnes anmeldelse var for positiv, den skulle kun have haft een stjerne, jeg havde selv N8 på det tidspunkt, og det var jo ubrugelig! Senere kom der software updates der gjorde at den brugbar, og senere igen updates der gjorde det til en fed telefon, men det software den kom ud med, var til at lukke op og skide i. Jeg forstår simpelthen ikke du kan synes at N8 på det tidspunkt Sonne anmeldte den, var mere en to stjerner værd.

0 0
Henrik 11-02-2012 12:21:36

Jeg vil faktisk give både Katron og David ret. Katron har ret i de pointer omkring at N8 prismæssigt altid har været en mid-end telefon, men med high-end features, og derfor blev den uretfærdig sammenlignet og bedømt mange steder.

Samtidig er også rigtig at den første version af Symbian^3 som N8 blev født med, var ufærdigt og UI'en på trods af små forbedringer stadig problemer. Dog havde Symbian^3 en vanvittig pallette af features, desværre var det netop kun kendere der gjorde sig den umage at udnytte dem. Det er ingen tvivl om at hvis N8 var blevet født med Belle, havde opfattelsen af den i (mainstream) pressen set helt anderledes ud. I dag kommer N8 med Belle, og det er dælme noget der duer :-)

0 0
David 11-02-2012 17:12:01

Enig, var N8 kommet med Belle eller bare Anna, så var det en helt andet snak. Og så var Sonnes anmeldelse dårlig. Men det er bare ikke nok at lave godt hardware, hvis softwaren ikke er i orden. Men at N8 stadig den dag i dag er en fed telefon, med godt kamera, siger jo noget om at hardwaren var i særklasse for dens tid.

0 0
hellas7 15-12-2011 01:38:54

Det siger jo alt om karaktergivningen, at det er "Nokias bedste smartphone i mange år" (hvilket jeg er enig i), men at den alligevel får lavere karakter end Nokia N8, der efter min mening, i bedste fald kan beskrives som "jævn".

0 0
Lecter 18-12-2011 12:10:48

Jeg er enig i kritikken af karakterskalaen. Spørgsmålet er om man ikke snart skal finde en anden måde at bedømme telefonerne på, eller helt droppe karaterene. Det forvirrer mere end det gavner.

Mobilsiden skriver:

"Omnia W er ikke på niveau med Nokia Lumia 800, der sættes til salg i starten af januar 2012, men den er et godt stykke ad vejen."

Nu bliver jeg forvirret. Omnia W får 5 stjerner ? Hvilken telefon er bedst ?

0 0
Henrik 15-12-2011 18:59:13

Jævn?!? Det er jeg fandme ikke enig i. Den har stadig det suverænt bedste kamera på markedet og den har stadig en masse konkrete features som en Windows Phone og Lumia'en IKKE har.

Kan man f.eks. smide en DivX direkte ind på en Lumia? Nej vel.

Lumia'en er en jævn telefon med et flot design (som er rippet direkte fra den, igen, bedre N9).

0 0
hellas7 15-12-2011 21:33:38

jeg tror ikke jeg fornærmer nogen (med undtagelse af dig, måske?) når jeg siger, at software er LYSÅR bedre og mere intuitiv end på N8 og Symbian, jf. eksempelvis Nikolai Sonnes test af N8.

Windows Phone har (modsat Symbian) potentialet til at konkurrere med de store platforme Android og iOS, hvilket Symbian med konstant faldende markedsandele ikke har overbevist nogen om.

Men mht. kameraet har du ret - N8 har et enestående flot kamera, hvilket, desværre, er det bedste man kan sige om den telefon.

0 0
Henrik 19-12-2011 14:10:05

Kim har ret. Sonne's anmeldelse af N8'eren var så useriøs, at det er en joke at henvise til ham som argument. Sonne er en pop-dreng der har sine 15 minutter fame, that's it.

0 0
Kim 16-12-2011 06:42:49

Nokia Belle sparker røv, og er fuldt på højde med andre nutidige OS. So Ein Ding derimod burde være et youtube-show og ikke optage almindelig sendeflade (hvad det jo heller ikke rigtigt gør på det tidspunkt)

En ting han sikkert også glemmer at fortælle er, at Apples marketshare faktisk også er dalende. Ser vi på Q3 så lå iOS på 15 pct. Et fald på godt 10 pct i forhold til Q3 sidste år.

0 0
hellas7 17-12-2011 16:50:02

omvendt viser alle analyser at Apple TJENER PENGENE - og det er vel det, det nu engang handler om for firmaerne, tager jeg fejl her?

Hvad angår Nokia Belle har jeg det sådan, at med de tidligere versioner in mente, at Nokia umuligt kan have gjort det tilstrækkelig godt nok for en bruger som mig. Apps kan de jo (til dels) ikke gøre for at udviklerne ikke gider udvikle, men jeg har med min c7 i forskellige versioner bare fået nok af Symbian.

0 0
Alfix 16-12-2011 01:28:07

Lumia 800 kameraet synes jeg ikke er langt efter. Sammenlign selv mellem N8, Lumia 800 og N9 Her : http://www.flickr.com/photos/rs77/sets/72157628158621173/

0 0
Frederik 15-12-2011 07:24:12

Du kan jo ikke sammenligne karakterer der blev uddelt med over et års mellemrum i denne sammenhæng. Konkurrencen flytter sig hurtigt og hvis Lumia havde været ude for et år siden havde den da sikkert nok også fået 5 eller 6 stjerner.

0 0
15-12-2011 10:06:48

I anmeldelsen skriver de bedste Nokia i flere år, herover skriver der de Fremragende Nokia, altså meget sensationelt. Men hvis mobilsiden står ved det de har skrevet for ikke så lang tid siden, så er L800 ikke en større sensation end N8. Så på basis af det de skriver så kan du sammenligne karakteren... eller Ekstrablads journalistik.

Og for at holde fast i det med "fremragende" hvordan hænger det sammen med en karakter på 4? Eller mener i ikke at Nokia kan blive bedre end over middel. Men ja havde det været en iPhone med tilsvarende mangler så ved vi jo godt at den havde fået 6.

0 0
Mikkel 14-12-2011 16:38:53

Jeg synes det lyder fantastisk at Nokia er kommet "med" igen. Jeg har jo nok, som så mange andre, været tilhænger af Nokia i mange år før, tør jeg sige det, iPhone.
Synes bestemt det lyder spændende og positivt at de i den grad har meldt sig på banen igen;-)
Hvem hvad det kan bringe med sig i løbet af bare det næste halve års tid.

Mikkel S.

0 0
Onkel_Per 14-12-2011 16:38:41

Hvordan kan denne WP-mobil pludselig sætte Android og iPhone (iOS) til vægs når ingen af de andre WP-mobiler ikke har kunne?

Er det bare fordi skribenten har en forkærlighed for Nokia???

;-)

0 0
Kim 14-12-2011 17:46:32

Naturligvis, hans had til Apple skinner jo klart igennem her:
http://www.mobilsiden.dk/mobiltest/iphone-4s-en-bedre-iphone-mobiltest,lid.18030/

0 0
Frederik 15-12-2011 07:22:37

Jeg håber at du er sarkastisk her. Jeg synes da at han er overvejende positivt stemt over for iPhone i den artikel. Jeg synes i det hele taget at John er en af de mest neutrale anmeldere herhjemme. Beep inde på TV2 derimod...

0 0
David 16-12-2011 10:08:12

Enig.. han elsker mobiltelefoner, og anmelder dem neutralt. Dog synes jeg han var lidt for positiv overfor Symbian baserede mobiler, som jo i alle henseende er noget bras.

0 0
Henrik 16-12-2011 11:34:21

Symbian telefoner i dag er ikke mere noget bras end de fleste Android modeller.

0 0
John 17-12-2011 16:19:03

Nej, det er derfor Nokia har valgt at satse på det som fremtidens OS til deres telefoner :)

0 0
Henrik 19-12-2011 10:31:12

Nej, det er derfor at Nokia stadig laver nye Symbian mobiler, og samtidig har sagt at de supporterer det indtil minimum 2016. 5 år er en evighed i mobilverdenen. Det burde alle herinde vide. 5 år er dobbelt så lang tid som det tog Apple at erobre mainstream smartphone-markedet f.eks.

0 0
Jan Hoffmann 14-12-2011 14:49:40

Efter at have prøvet telefonen over flere dage er jeg helt enig i de positive elementer i historien. Telefonen er forbløffende god og det er overraskende let at udvikle apps til den. Jeg har ikke på noget tidspunkt oplevet at opgaver løst i relation til business-funktioner har været langsommere på Nokiaen end på iPhone.

Savner mapper og mulighed for at redigere i rækkefølgen af apps. (men mapper kunne man jo heller ikke på iPhone i lang tid)

0 0
x
Om brug af cookies