Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Apple ikke længere det mest værdifulde selskab

Apple ikke længere det mest værdifulde selskab

Den seneste uge har ikke været god for Apple, som har måtte afgive tronen, som verdens mest værdifulde selskab.

Apple har haft en rigtig dårlig uge på Wall Street og fredag faldt aktiens værdi med 2,36 procent – og dermed sluttede den på kurs 439,88 dollar. I alt er deres samlede markedsværdi på 413 milliarder dollar.

Dermed er Apple blevet overgået af oliegiganten Exxon, som har haft en noget bedre periode på børsen end Apple. Exxons aktie steg fredag med 0,36 procent og er nu på 91,68 og deres samlede værdi er på 418 milliarder dollar.

Exxon har tidligere været verdens mest værdifulde selskab, men Apple overtog ”tronen” i august måned 2011.

 - Apple er verdens mest værdifulde selskab

Det er blandt andet efter Apple præsenterede deres regnskab i onsdags, at analytikerne er begyndt at tvivle på om salget af Apples produkter kan fortsætte i samme niveau, som tidligere.

 - Rekordsalg hos Apple – men skuffede investorer 

Om Apples aktie vil fortsætte med at falde eller de måske generobrer tronen vil fremtiden vise.

Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

ihk 28-01-2013 13:45:46

Apple har udtalt at deres fokus ikke er på markedsværdi og markedsdele - de vil fokusere på at lave gode produkter, som folk køber og rent faktisk bruger til en masse ting.

0 0
Zeb 28-01-2013 17:00:46

Nu hænger de to ting jo sammen. Har du et godt produkt der sælger fantastisk så stiger din markedsværdi i takt med profit og omsætning. Falder de to sidst nævnte er det typisk som resultat af vigende salg - enten regulær tilbagegang i salget eller opbremsning i væksten. og det bliver så straffet i markedsværdien af selskabet. Det er alt sammen koblet sammen.

I øvrigt er det jo noget pis at sige. Hvis de ikke bekymrede sig om markedsandele ville de jo ikke gå så aggressivt efter at få Samsungs produkter helt fjernet fra hylderne. Det er jo fordi Samsung direkte koster markedsandele for Apple.

0 0
ihk 28-01-2013 18:27:23

Jeg er enig i at det er koblet sammen, som du skriver først. Men ikke det du skriver om markedsandele.

Se på fx iPad mini. Hvis Apple ville have markedsandele ville de ikke lave den med dyre materialer men derimod plastik (som nexus 7) og sælge den billigere, hvilket ville betyde en større markedsandele.

Mht. Samsung retssagen, har Cook sagt, at det hverken handlede om penge eller markedsandele. Det handlede om værdier. Ifølge Apple kopierede Samsung Apples design.

0 0
Rasmus 28-01-2013 23:10:17

Da artiklen omtaler markedsværdien af egenkapitalen er det helt korrekt det Zeb skriver. Her er Coca Cola langt fra på størrelse med Apple. Jeg kan ikke se hvorfor man skulle snakke brandværdi ift. artiklens indhold.

@HK
Selvfølgelig handler det om at tjene penge og om at vinde markedsandele! Hvorfor i alverden skulle de producere iPad Mini i plast? Apple har i det seneste årti differentieret sig på at skille sig ud på brugervenlighed og design i eksklusiv materialevalg. At producere i plast ville devaluere deres brand og sidestille deres produkt med konkurrenterne. Det kunne på en længere tidshorisont sandsynligvis mindske markedsandelene. Det handler om kongruens mellem virksomhedens strategi og brand og så ned til hvert enkelt produkt.

Du tror selv at Cook vil eliminerer alt den goodwill de har hos kunderne ved at sige, at forsøger at opnå fortjeneste og markedsandele? Selvfølgelig handler det om værdierne, når han udtaler sig offentligt. Men alle retssagerne taler jo for det modsatte.

Det leder jo tankerne hen på H.L. Mencken's vise ord:

"The Urge to Save Humanity is Almost Always Only a False-Face for the Urge to Rule It."

De filantropiske værdier hos Apple er vel nok så overfladiske, med tanke på de manglende krav de stiller til deres leverandørers medarbejderbehandling (Foxconn m.fl.)

0 0
ihk 29-01-2013 10:59:39

Du har nok ret i at det i sidste ende handler om markedsandele. Men jeg tror alligevel at det for Apple handler om kvalitet istedet for kvantitet.

Eller kunne de jo producere budget produkter, som de kunne sælge flere af. De fleste køber jo ikke Apple produkter pga prisen.

Apple har netop afbrudt samarbejdet med en af deres levandør pga dårlige arbejdsforhold og de forsøger at presse Foxconn til at forbedre arbejdsforholdene. Om de gør det af etiske grunde eller mediernes omtale, ved jeg ikke. Måske en blanding.

0 0
BallonPedro 28-01-2013 14:10:25

Ja ja, men når alt kommer til alt handler det jo altid om penge.

Men det er dog noget rigtigt i at hvis forbrugerne køber og er glade for ens produkter, så køber de jo nok igen.

0 0
Villiam 28-01-2013 11:03:55

har aldrig været over coca cola ;) så det har aldrig set nærheden af verdens mest værdifulde firma ;)

0 0
Zeb 28-01-2013 13:07:30

Nu kender jeg ikke Coca Cola's struktur og om det kun delvist er på offentlige shares, men hvis vi antager at det er et offentligt selskab ligesom Apple og Exxon så er jeg ked af at skuffe dig:

Exxon market cap: 418.23B
Apple market cap: 413.06B
...
Microsoft market cap: 233.53B
...
IBM market cap: 231.60B
...
Coca-Cola market cap: 166.18B

De er slet ikke i samme liga, hvilket nok hænger sammen med at profit margin på sodavandsprodukter ikke kan hamle op med elektronik.

0 0
claus 28-01-2013 21:49:21

Tror han mener mærket/brandt coca cola så har han ret apple er ikke meget vær når vi snakker mærke/brandt.. apple er ikke engang i top10
http://da.wikipedia.org/wiki/Branding

hvis vi regner lidt på det hvis man tænker hvad år og hvor mange folk der er og penge i omløb... så er Microsoft stadig det firma som er mest vær.... Ved ikke helt hvordan de gør det men læste det på tv2 eller dr for noget tid siden

0 0
Jonas 28-01-2013 14:29:49

Cola laver da meget mere end blot sodavand. Deres produkt linie er jævnt stor. Men tror du har ret. Profitten er nok væsentligt større samt at der fanme skal sælges mange colaer og mars barer før man kan hamle om med Apples omsætning.

0 0

Om brug af cookies