Mobilsiden.dk  /   Nyhedsoversigt  /   Apple: nyt Samsung-dokument er bevis på efterligning

Apple: nyt Samsung-dokument er bevis på efterligning

Apple har fremlagt nyt bevis der bekræfter, at konkurrenten Samsung med overlæg har kopieret iPhone.

Hvis du løbende følger med i techgiganternes patentstridigheder, så har du med garanti også set, at den tidligere retssag Apple mod Samsung i USA er afgjort. Under sidste retssag blev et internt Samsung dokument afsløret, der i detaljer beskrev, hvordan Samsung sammenlignede deres produkt med konkurrentens, og hvad de skulle kopiere. 

Apple vinder endnu et slag mod Samsung - denne gang i Japan

Som Mobilsiden.dk beskrev i denne artikel Apple vs Samsung - her er hvad de slås om i denne omgang, så er techgiganterne nu tilbage i retssalen. Blandt de 5 overtrådte patenter, som Apple har med, findes funktionen “skub for at låse op”. Den benytter alle iOS-brugere, når enheden skal låses op. 

Indtil nu har der dog ikke været nogen slående beviser i sagen. Samsung har fundet interne Apple-mails frem af gemmerne, der blandt beviser, at den daværende Apple boss Steve Jobs udråbte “Holy War”(hellig krig) mod søgegiganten Google. Apple selv har ikke ønsket, at drage Google ind i sagen, på trods af at de er bag Android systemet, som Samsung bruger på deres smartphones. 

Samsung og Google går sammen i ny patent-aftale

Ganske som i første retssag så har Apple nu fremlagt et interessant bevis mod Samsung. Denne gang er det endnu et “copycat”-dokument med 60 slides, der har haft til formål at gøre brugerfladen på Samsungs mobiler "more intuitive and emotional,”(mere intuitive og følelsesladet). Det skriver AppleInsider.

Dokumentet, som du kan læse mere om her beviser, at Samsung har arbejdet med egne løsninger til at oplåse mobilerne, men i sidste ende fundet Apples metode bedre. Årsagerne har blandt andet været, at Samsung har fundet Apples “skub for at låse op” mere flydende, intuitiv og sikker.

Samsung går i flæsket på Apple i nye reklamer

Om dokumentet får afgørende betydning for selve retssagen ved vi endnu ikke, men vi forventer dog heller ikke en afgørelse lige med det samme. 

Kilde: AppleInsider

 
Forrige artikel Næste artikel

Få notikationer:

Læs Mobilsidens debatregler her


Kommentar

Sonny 18-04-2014 11:22:39

Undskyld på forhånd den galde der muligvis kommer til udtryk her:

Hold nu op hvor er det trættende, gang på gang at opleve folk der for enhver pris skal forsvare, i det her tilfælde apple, med bind for øjnene. Kom nu ud af dvalen og indse at apple ikke har opfundet alt, men på samme måde som alle andre, er blevet "inspireret" af andre, og i enkelte tilfælde, stjålet med arme og ben. Den kan et patent fandme ikke ændre på. Sober debat er sgu fint, men lader til at enkelte er på apple alert, og så snart der kommenteres i en negativ retning, straks har fået skrevet om, at andre skal fremvise dokumentation. Så lad dog vær :) (Og det gælder indimellem også Samsung fans!!!)

Det er f****** smartphones...Nå ja, og så er det påske :) Ha' en go en af slagsen!! ;)

0 0
Arthur 07-04-2014 19:48:24

Det er en intern mail. Selvfølgelig skæver man til konkurrenten (hvem skal man ellers bestræbe sig på at være bedre end?). Hvis nogen tror at det samme ikke foregår hos Apple, HTC eller andre konkurrerende selskaber, så tager i fejl.

6 2
Naggie21 07-04-2014 19:18:23

Men blev Apples patent på "slide to unlock" netop ikke underkendt, fordi det var brugt før? Og desuden bruger det ikke engang selv den slider længere, men nu er det hele skærmen der skal slides, hvilket netop Samsung har brugt rigtig længe (siden de kom i problemer med "slide to unlock")

2 0
07-04-2014 16:13:49

Det sjove er at Apple har fået fat i det interne dokument fra Samsung der helt klart viser at de sammenligner, men hvor er beviset på at det er ført ud på et produkt? Hverken Galaxy S, S2, S3, S4 eller S5 har apples måde at lave slide to unlock på. Og det er mere end sjovt at se fyren ovre på Apple insider prøve at negligere den Windows mobil der klart viser at der findes prio art på funktionen. Ydermere prøvet de at forklarer at der er forskel på hvordan software patenter fungere i EU og i US. Dog så viser rettens nye video(Apple reklame) klart at for at få et patent i USA, så skal det være noget nyt.

0 5
Naggie21 07-04-2014 19:28:47

Selv ikke engang Apple selv, benytter den slider længere. Retsagen er forældet allerede nu. Komplet latterlig.

1 2
TF 07-04-2014 15:05:18

Samsung må virkelig være på røven sådan som de kæmper for at hive google ind i det her for at få hjælp.

2 1
Peter Frederiksen 14-04-2014 09:21:21

Måske fordi....
"Now the company (Apple) has filed a motion to include not only the S4 but also a wide array of Google services. According to Apple lawyers, the Google "Quick Search Box" and the later Google Now function infringe on two Apple patents."

0 0
Naggie21 07-04-2014 19:27:25

Synes da det er fair nok, nor Google selv har benyttet samme designs. De gør det så ikke længere godt nok, med det gør Samsung netop heller ikke.

1 1
Peter Lyck 07-04-2014 12:47:19

Så Apples deal er at alt det Samsung/Google har været inspieret af hos Apple skal fjernes.

Men så må det jo også gælde den anden vej, så er der ikke flere notifikationer til iPhone, ingen stemmestyring. Og i fremtiden ingen muligheder for at bruge noget der minder om Widgets. Og hvad phablets eller brug af stylus... Apple er verdensmestre i retssager, ikke udvikling.

8 5
TF 07-04-2014 15:10:57

Peter vis man tager hvad der tilhøre andre skal man så ikke straffes ? Vis samsung eller en anden har patent på noget og apple bruger det tror du så ikke også apple bliver sagsøgt ?

0 2
Shawn 08-04-2014 08:34:48

ØØØ så burde Apple have været lagt i støvet for længe siden. Selv om Apple har lavet iPhone så den var bedre end samtlige spillere på markedet. Så er det blot en kopi af noget eksisterende. Og det samme på PC markedet ;) Her er det også tyvstjålet.

2 3
TF 08-04-2014 20:15:47

Ok hva patent har de da brudt ?

0 0
Naggie21 07-04-2014 19:22:35

Helt klart, hvis man ikke betaler royalties eller andet. Men problemet er jo også, at Apple selv kopierer med arme og ben. Peter nævner jo selv et par stykker. Ganske vist, er de fleste ting, som Apple stjæler fra Android, under en åben GNU-licens. Men for at benytte GNU-licenser gratis, kræver det, at de bruges i et åbent system. Det kan du ikke påstå, at iOS er.

1 3
TF 07-04-2014 20:05:33

Vis de bryder nogens patenter tror du så ikke de ville blive sagsøgt ?

0 1
Naggie21 07-04-2014 20:10:56

Nej, for jeg tror netop, at folk der udvikler under GNU-licenser, har lidt sværere ved at blive så indebrændt på andre. Men Apple er da blevet sagsøgt af Nokia, og måtte også indgå forlig.

0 2
TF 07-04-2014 20:18:55

Vis man bryder nogens patenter (iværtfald de store firmaer som apple/samsung/google's) så kommer der et sagsanlæg og sådan er det bare, apple har ikke patent på at sagsøge det gør alle, den eneste forskel på denne retsag og alle andre er at samsung og apple's fans er meget religiøse og kan ikke tåle kritik af deres helligdomme.

0 1
Naggie21 07-04-2014 20:21:54

Ja, men alle små udviklere, som udvikler under GNU patenter, har så sandelig også råd til at trække Apple i retten. Kom nu lige tilbage til virkeligheden.
Langt de fleste ting, som Google benytter i Android, er under GNU, og det må de bruge, fordi de udvikler i et åbent system. Når Apple så kopierer noget af det, så kan Google ikke gå efter dem, fordi det egentlig slet ikke er deres patent. Dem som kan gå efter dem, har på ingen måder råd.

0 3
Naggie21 07-04-2014 20:23:32

GNU-licenser, ikke patenter. Sorry.

0 0
Thomas Larsen 07-04-2014 14:44:36

Apples deal er at appellere til massernes selvretfærdighed, ved at fremstille Samsung som udenlændinge der stjæler fra amerikanernes ejendom, er simpelthen for godt for ikke-tekniske og selvretfærdige jury-medlemmer og dommere.

Der er absolut intet galt i den fremgangsmetode, og det er netop den fremgangsmetode der netop gør at Apple stadigvæk er her i dag.

1 8
Naggie21 07-04-2014 19:24:05

Hvilket vel netop er derfor de ikke har følt det "nødvendigt", at hive Google ind i sagen. Så kan da jo ikke appellere til amerikanernes nationalisme.

0 1
Thomas Larsen 07-04-2014 20:41:27

Derudover har Google ikke endnu rigtigt noget af værdi for Apple, så selv hvis der var en sag mellem de to giganter og Apple faktisk vandt, så vil de bare få nogle småpenge ud af det og det er så det.

Formålet for Apple er jo ikke at få nogle håndører på Android, deres markedsmodel er ikke at tjene en masse penge, men at være dominerende, så at gå efter producenterne giver langt større mening da det jo tillader dem at blokere enheder fra dem.

0 2
Naggie21 07-04-2014 21:14:57

De har bare ingen held haft til, at stoppe modeller, som stadig sælges. Hvis de vinder denne nye retsag, så bliver det igen gamle Samsung modeller der rammes.

0 1
Footiefan 08-04-2014 16:52:26

Hehe, Samsung skal da bare kigge herind. Eksperter der ved alt! ;-)

5 0
TF 07-04-2014 15:30:26

Og samsung prøver så at spinne det til at det skulle være en apple vs android krig og android folket æder samsungs spin råt ser det ud til.

2 1
Naggie21 07-04-2014 19:25:42

Hvordan gør det det? Det er jo ikke et spin, når Samsung ikke er alene om det. Stort set hele striben af Android-producenter benytter mange af de samme ting, som Apple mener de har patent på. Hvorfor skal de og Google så ikke ind i retsagen?

1 2
Naggie21 07-04-2014 20:12:07

Jamen så vis mig noget, som Samsung er ene om, som resten af Android-folden ikke benytter? Altså noget der strider mod Apples påståede patenter.

1 3
TF 07-04-2014 20:07:24

Som sagt folk æder samsugs spin råt :-)

2 1
Naggie21 07-04-2014 20:15:12

Ja, den ovenover var egentlig som svar på denne.

Men kan da lige tilføje, at du æder Apples spin råt. Samsung er jo bare de onde fascister, der vil bringe Apple og resten af USA i fordærv.

2 4
TF 07-04-2014 20:26:55

Nej jeg æder ikke nogens spin, jeg syntes bare det er ok at sagsøge nogen vis man mener de stjæler fra en og så må det være op til dommeren at dømme og ikke fanboys der er blevet lidt for religiøse om deres mobil producent :-)

2 2
Naggie21 07-04-2014 20:39:45

Yes Yes.. Du er nemlig ikke religiøs omkring Apple :)
Men vi er enige om, at man skal have lov til at sagsøge. Vi er så nok bare ikke enige i, at sådan patentsystemet fungerer nu, er helt ude af trit med virkeligheden. Du kan jo på ingen måder lave et nyt mobil OS, eller andet OS for den sags skyld, uden at benytte en hel række, af andre folks patenter. Dvs. ingen uden en kæmpe pengetank og en række advokater i ryggen, kan komme ind på det marked i dag.

De er på tide der bliver rippet op i det gamle system.
Og så skal Apple lige feje foran egen dør, før de sagsøger andre. De kopierer jo netop selv. Hvis du nægter at se det, så er du netop fanboy.

4 5
Footiefan 08-04-2014 16:56:20

Ja måske er det gammelt det patentsystem. Men man er jo stadig nødt til at agere inden for den gældende lovgivning, hvad skal firmaer ellers gøre? Så den må du lige få fikset først ;-)

4 0
TF 07-04-2014 21:45:04

Syntes du udfra mine indlæg her i tråden at jeg virker religiøs omkring apple da ?

Jeg elsker alle os'er og de fleste producenter køber jeg gerne en mobil fra, jeg har pt en nexus 5, iphone 5s og en lumia 520, men det er selvfølgelig så nemt at tro en er religiøs/fanboy vis vedkommende ikke er enig med en, jeg indrømmer gerne at jeg også selv falder i den fælde :-)

Jeg vil ikke være dommer over om patent systemet fungere eller ej og det tror jeg også de fleste andre burde holde sig fra :-)

1 2
Naggie21 07-04-2014 22:11:37

Ja, du virker meget religiøs. Vi kan jo bare vende tilbage til Lightning vs USB debatten. Og det er da flot du har fra de tre største, men hvilken er din daily driver?
Og ja, du har ret. Det er altid nemt at stemple en anden som fanboy, og jeg kan nemt tage fejl. Men jeg synes da også det lyder til, at du kalder mig fanboy :)

2 3
Footiefan 08-04-2014 17:03:13

Herinde ser man det altid sort/hvidt. Og ofte svært at se forskel i en debat, om der er den enkelte Apple enhed der diskuteres, eller folkls åbenlyse had mod Apple generelt. Så farvet, ja det er der mange der er! OG ja begge veje! Men mange kan slet ikke se noget som helst godt i Apple og hadet er desværre stort. Det er sgu noget pjat og ret børnehaveagtigt.
Har også en N5 pt. Haft iPhone i mange år, men altid samtidig med Android. Nu er iPhone 5S solgt og lige kun én mobil. Hårdt! ;-) Og ja så har jeg en iPad mini. Har aldrig været religiøs hvad angår mine mobiler. Men ofte efter de sort/hvid seende... :-)

4 0
TF 07-04-2014 22:24:29

At jeg ønsker den bedste løsning skal være standarten, eller helst at der ikke bliver tvunget en standart ned over hovedet på folk, er da ikke det samme som at være apple religiøs :-) prøv med et bedere eksempel.

Jeg skifter mobil så tit at jeg ikke kan sige jeg pt har en favorit, de har alle styrker og svagheder så det er umuligt at sige en er klart overlegen.

0 2
Naggie21 07-04-2014 23:24:49

Det der gjorde den til den bedste løsning for dig, da debatten gik på, at EU vil tvinge Apple over på USB, var at den kunne vende begge veje. Den anden dag, da det første billede kom frem af USB 3.1, som netop kan vendes begge veje, var Lightning stadig det bedste, selvom du netop vil få indfriet præcis det du argumenterede for tidligere. Så derfor mener jeg, at du er religiøs overfor Apple. Når pludselig det viser sig, at USB vil få samme funktion. så er det lige pludselig ikke kun det. Og inden du nu begynder at snakke om billed og lyd gennem Lightning, så husk at de fleste vist kører trådløst i dag, samt at selvom det måske ikke er en standard i USB, er der stadig nok ledige ben til begge dele. Men der burde EU så også gøre noget ved sagen (hvilket de ikke har nægtet, der er bare intet nævnt), og gå helhjertet ind i projektet. Mange Android (og sikkert også Windows) telefoner har nemlig HDMI i stikket, men ingen har samme standard, så et kabel der har microUSB>HDMI fra Samsung virker fx ikke på en LG og omvendt. Men når det kommer til stykket, så stiller jeg stadig spørgsmål ved, hvor mange der egentlig bruger det efterhånden.

2 4
TF 07-04-2014 23:42:14

Prøv at læse hvad jeg skrev i den debat igen og denne gang uden fanboy brillerne, jeg skrev "det ville da være rart vis det kommende tvangsstik idet mindste bliver lige så godt/funktionelt som lightning stikket" det passer vist ikke med det du her påstår jeg skulle have sagt vel ? Så find et bedere eksempel vis du vil stemple mig som religiøs :-)

1 3
Naggie21 08-04-2014 00:04:09

Ja, men så læs det jeg skriver. Den ER lige så funktionel.

2 3
TF 08-04-2014 00:46:40

Det er det da ikke, lightning kan ikke vendes forkert og er derfor nemmere at have med at gør end micro usb er nu, altså mere funktionelt, men som du kan se er jeg fint tilfreds vis micro usb BLIVER lige så funktionelt som ligthning stikket.

Men kom nu med et bedere eksempel vis du vil udråbe mig som religiøs ? Denne tråd startede jeg foreksempel med at skælde ud på samsung for at forsøge indirekte at forsøge at gøre skade på google ved at tvinge dem ind i samsungs eget problem, det er vist heller ikke særligt apple religiøst, så kom med et eksempel hvor jeg er apple religiøs og ikke bare ønsker en enkelt hardware løsning pga den er den anden overlegen, hvilket for mig intet har med apple at gøre direkte.

Jeg er en mobil nørd og er stolt af det, men en snæver synet fanboy som mange her inde der lever i en osteklokke og kun bruger et OS og helst kun fra en producent, se det bliver jeg aldrig, kan du sige det samme ?

1 3
Naggie21 08-04-2014 01:55:21

I tråden om en evt. kommende USB 3.1 udtrykker du stadig utilfredshed over den.

2 2
TF 08-04-2014 20:13:58

Kommer du med det citat eller hva ?

0 0
TF 08-04-2014 02:30:53

Hvor ? Kom med et citat ? Jeg har gennem læst hele tråden og jeg kan intet sted se hvor jeg tilnæmelsesvis har skrevet jeg skulle være utilfreds med usb 3.1.

Og når du har fundet eller skulle jeg sige nok nærmere har undskyld for din påstand der ikke holdte vand kan du svare på det her:

Jeg er en mobil nørd og er stolt af det, men en snæver synet fanboy som mange her inde der lever i en osteklokke og kun bruger et OS og helst kun fra en producent, se det bliver jeg aldrig, kan du sige det samme ?

1 2